Annons

Någon som handlat från england?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur fungerar det med garanti när man beställer från England?
Har man "ångerrätt" på samma sätt som i Sverige när man beställer något därifrån?
 
Caliii
Hur är det att handla i från Calumet Photo? Leveranstid,betalning o.s.v. Har ju bra priser, speciellt när pundet gått ner sista dagarna.

Det var ett tag sen jag handlade men jag minns inte att det var något som helst krångel. Precis som vilken svensk sida som helst i princip. Leveransen tog en vecka om jag minns rätt så det var inte så farligt. Som vilken svensk sida som helst fast med bättre priser helt enkelt. Ångerrätten vet jag faktiskt inte hur den fungerar, är man beredd att "importera" är man väl tämligen säker på att man vill ha grejerna eftersom det pekar på att man gjort en grundlig research? Får man däremot FEL grejer måste man ju självklart få byta.
 
Var i kontakt med Warehouse express tidigare idag...
Enligt dem så skulle man vända sig till Canon i UK eller till warehouse express om det var något problem som gick på garantin. Jag hade hoppats på att det gick att lämna in på någon Canon-återförsäljare i Sverige istället för att skicka tillbaka varan till England.

Med ångerrätt menade jag t.ex. om man packar upp och testar varan och av någon anledning är missnöjd med den, eller den inte var det man förväntade sig. Enligt distansköplagen (?) har man väl rätt att "ångra" sig inom en viss tid om man köpt varan på postorder?

Lite luddigt av mig, men jag undrade om samma bestämmelser gällde för handel mellan ett annat land..
 
Jag undrar om någon har handlat från Jessops? De har väldigt bra priser f.n. på en del Sonyoptik. Det framgår inte av deras hemsida om de levererar utanför de engelska öarna.
 
De enda länder för leverans du kan välja är UK och Irland. Vill du vara riktigt säker kan du ju ringa dem och fråga.
 
Amazon.co.uk

Är det någon som handlat därifrån?

För om jag jämför priserna mellan Amazon.co.uk och RobertWhite.co.uk så är Amazon 5% billigare ungefär.

Robert White (* All prices quoted on this site are in - £ - GB Pounds Sterling (GBP) and EXCLUDE VAT (UK sales tax @ 15%))
A700 - £590 + 15% VAT = £678,50

Amazon (The "Our Price" amounts displayed for goods sold by Amazon.co.uk are inclusive of UK VAT. från http://www.amazon.co.uk/gp/help/customer/display.html?nodeId=502576)

A700 = £592.16 (£644 med Svensk moms om jag inte räknat fel)

Stämmer detta? Om man fin läser Amazons sida så lär det bli 25% och inte 15% moms. Det vill säga dom är nog tvingade att använda sig av den svenska moms satsen.

Någon som har några funderingar och erfarenheter? Jag tänker då på garantier/returer/lagning av en Amazon köpt vara.
 
Det är inget svar på din fråga men jag fick min nya kamera levererad idag från Robert White. Jag kan bara rekommendera dem. Det tog 48 h trots helgdagar och det var leverans hem till dörren. Jag betalade med Mastercard och det var heller inga problem.

MVH Christer
 
Tycker det varit snålt med lovord kring Calumet Photo i England, ingen mer som handlat därifrån? :) känns som man måste ge RW lite konkurrens även om jag också håller med om att dom är duktiga!

Hittar bara Calumet USA. Där tillkommer ju både tull, moms samt naturligtvis frakt. Då blir det ju dyrare än att handla från Sverige räknat på den höga dollarkursen.
Mvh
JB
 
Hittar bara Calumet USA. Där tillkommer ju både tull, moms samt naturligtvis frakt. Då blir det ju dyrare än att handla från Sverige räknat på den höga dollarkursen.
Mvh
JB

http://www.calumetphoto.co.uk
förstår inte hur du misslyckades googla.
dessutom så står det på deras samtliga sidor överst ;
" Choose a country: DE | NL | UK | USA "


jag slår ett slag för RW, fått leverans på 18 timmar till norrland av dem, de är svårslaget även med svenska mått.
support och frågor besvaras snabbt och personligt.
 
http://www.calumetphoto.co.uk
förstår inte hur du misslyckades googla.
dessutom så står det på deras samtliga sidor överst ;
" Choose a country: DE | NL | UK | USA "


jag slår ett slag för RW, fått leverans på 18 timmar till norrland av dem, de är svårslaget även med svenska mått.
support och frågor besvaras snabbt och personligt.

Hej lägger Calument.co.uk på Svensk moms (25%) eller kör dom på UK (15%)?
Någon som vet?
 
Tack, nu hittade jag sidan. Vet inte varför jag inte lyckades i mina googelförsök;-)
Nåväl, 809 pund för 17-55 är hyfsat, men WHE tar 785 pund för samma objektiv. RW tar 775 pund ex moms, med deras moms må 17,5 % blir det 910 pund. Tillkommer frakt för samtliga, men naturligtvis ingen svensk moms eller tull eftersom vi handlar inom EU.
Mvh
JB
 
Tack, nu hittade jag sidan. Vet inte varför jag inte lyckades i mina googelförsök;-)
Nåväl, 809 pund för 17-55 är hyfsat, men WHE tar 785 pund för samma objektiv. RW tar 775 pund ex moms, med deras moms må 17,5 % blir det 910 pund. Tillkommer frakt för samtliga, men naturligtvis ingen svensk moms eller tull eftersom vi handlar inom EU.
Mvh
JB

Nja att vi inte betalar Svensk moms bara för vi är inom EU är nog felaktigt antagande. Det finns regler som säger att om man per årsbasis säljer för mer än X pengar så ska man momsa mot det land som varan skickas till.

Dvs varans pris ex VAT + svensk moms (25%).

"Grundregeln är den så kallade "destinationsprincipen". Denna regel säger att momsen (som är en beskattning av konsumtionen) ska tillfalla staten i det land där en vara konsu- meras." : Källa - http://www.expowera.se/mentor/eu/eu-moms.htm
 
Senast ändrad:
OK, plus att enligt RW så är faktiskt den brittiska momsen 15% och inte 17,5 som jag läst någon annan stans. Men som sagt, handlar man mycket eller yrkesmässigt finns säkert andra regler. Samma sak kan man kanske säga om man köper direkt i USA och sedan "glömmer" deklarera för sin produkt när man kommer hem ;-) Men ok, det är inget att orda om, för i så fall skulle man jämföra bensinpriser baserat på att jag smiter från tankningen/betalningen;-)
Mvh
JB
 
Nja att vi inte betalar Svensk moms bara för vi är inom EU är nog felaktigt antagande. Det finns regler som säger att om man per årsbasis säljer för mer än X pengar så ska man momsa mot det land som varan skickas till.

Dvs varans pris ex VAT + svensk moms (25%).

"Grundregeln är den så kallade "destinationsprincipen". Denna regel säger att momsen (som är en beskattning av konsumtionen) ska tillfalla staten i det land där en vara konsu- meras." : Källa - http://www.expowera.se/mentor/eu/eu-moms.htm

Det där gäller för handel mellan företag väl?

Som konsument betalar du inom EU normalt momsen i inköpslandet. Det vore väl ganska knepigt annars, om man skulle behöva "deklarera" var man tänker "konsumera" sin kamera. Vi har ju fri rörlighet inom EU... ;)
 
Det är som Calle skriver:

Det finns regler som säger att om man per årsbasis säljer för mer än X pengar så ska man momsa mot det land som varan skickas till.

I praktiken innebär det att vissa butiker i t ex Storbritannien är skyldiga att debitera svensk moms, inte brittisk VAT, när de säljer till adresser i Sverige.
 
Precis. Det är alltså säljaren som ska hålla reda på om hon ska betala inhemsk eller utländsk (inom EU) moms. Köparen av en vara behöver inte bry sig om saken.
 
Ni som köpt från Robert White, minns ni om ni fick något tracking#? Det står nu dispatched på min order, men jag kan inte hitta något tracking#. Vill minnas till 90% att det stod när jag checkade ut att man kunde spåra sina paket...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.