Annons

Någon som handlat från england?

Produkter
(logga in för att koppla)
vifra skrev:
Det andra är en 28-70 som enligt Foto skulle vara ett fynd.

Priset är så lågt att jag kan ta smällen om jag måste uppgradera till Nikons 24-70.

Idag använder jag en uppsjö gamla AI- objektiv till D3:an. Främst sitter 35/2, och 85/1,8 framför huset. Man jag har även provat med 200/4 lite.

Nästa som ska inhandlas är nikon 70-200/2,8 men den var slut hos RobertWhite när jag beställde D3:an.

Tamron 28-70 verkar onekligen intressant, jag har också läst testet. Tror att jag gör som du, köper det och testar och om det inte håller måttet blir det Nikons 24-70.
 
Pris utan moms?

Bara för skojs skull kollade jag vad en D300 skulle kosta på WareHouse. Det står
Total: £996.95

Tillkommer det 17% på det priset? Då är det ju nästan samma som i Sverige.

Så länge det är inom EU tillkommer inte svensk moms+tull, eller?
 
Senast ändrad:
zatopek skrev:
Pris utam moms?

Bara för skojs skull kollade jag vad en D300 skulle kosta. Det står
Total: £996.95

Tillkommer det 17% på det priset? Då är det ju nästan samma som i Sverige.

Så länge det är inom EU tillkommer inte svensk moms+tull, eller?

Hos RobertWhite kostar D300 £1055 och hos Warehouseexpress £989 inklusive 17,5% engelsk moms. Ingen tull eller svensk moms inom eu.

D3 plus 14-24 kostar hos RW £4138. Ungefär 51.000kr. I sverige betalar du c:a 63.000kr.
12 tusen pix över att köpa ett objektiv till för.

Frakt tillkommer med några hundralappar, men det gör det ju även i sverige om du handlar via internet.
 
Äntligen hemma

Till slut som kom då paketet som varit på väg i 10 dagar. Kan synas ganska okej om man vet om det. Men när tarmen suger, så vill man få fingrarna i kartongen så fort som möjligt.

Warehouseexpress skickar alltså med nåt som kallas ParcelForce i england. Båt till danmark där GLS tar över. Sedan till GLS-import i sverige som i sin tur lämnar över till Schenker. Som i sin tur packar som privatpaket.

Alltså ringde jag i måndags till Schenker och fick ett kollinummer. Eftersom det var privatpaket som lämnas ut av paketombud (i mitt fall en pizzeria) så kan man inte sno åt sig paketet på terminal utan måste snällt vänta på ett brev som talar om att "Du har ett paket att hämta". Jag försökte få tag i paketet hos pizzerian direkt i måndags, men tji, det gick inte, för Schenkers utlämningsställen har en annan identifikation än kollits id. Ett id som övrigt ändrats 4 ggr under transporten. Borta på jobb tisdag/onsdag. Kunde till slut hämta ut grejorna på torsdagen. PUH.

Slutsats:
Handla av Robertwhite, lite dyrare, UPS över natten (oftast).
Handla av Warehouseexpress om du behöver nåt som Robertwhite inte har. Båda har fungerat u.a. Irritaionen har berott mer på min frustration än på leverantören.

I morgon ska vi testa Tamron med både D300 och D3.
Ska bli jäkligt kul!
 
The Ghost skrev:
Hur funkar det med det elekriska när man handlar från England?
Är det samma kontakter som i svedala?

Enda skillnaden är att med batteriladdaren kom det en engelsk 220v sladd/kontakt. Bara att byta mot en svensk dito. Annars inga problem.
 
Jag har precis beställt lite filter (ND) från Robert White. Enkel och smidig webhandel.Enda nackdelen var att man inte fick se vad som fanns på lager. Får väl se om något blir restat.

Betalade gjorde jag med VISA
 
FGummesson skrev:
Måste man betala svensk mons också när man får kameran eller vad man beställer, från England??

Du ska inte behöva betala något extra. Säljaren tar normalt ut det pris som står (inkl brittisk momsats).

Det enda undantaget är om säljföretaget säljer mycket till Sverige, och därför har momsregistrerat sig här (det är visst ett krav vid försäljningsvolymer över en viss årlig summa) - då tar de ut svensk momssats. Men det det ska i så fall framgå när du beställer.

Allt detta gäller alltså vid handel mellan EU-länder.
 
FGummesson skrev:
Måste man betala med kort?? kan man inte använda postförskott?

Din säkerhet är lika liten vilket du än väljer om det var det du oroade dig för! För du skriver ju på och betalar innan du får paketet i vilket fall. Du kan ju skaffa E-kort som funkar en överföring.
/I
 
SINGO skrev:
För du skriver ju på och betalar innan du får paketet i vilket fall.
Nja, man kan faktiskt öppna paketet och kolla under överinseende av posttjänsteman innan man betalar.

Åtminstone kunde man det på den gamla goda tiden när man hämtade postförskott på ett postkontor och inte på Istvans tobak.
 
ErlandH skrev:
Nja, man kan faktiskt öppna paketet och kolla under överinseende av posttjänsteman innan man betalar.

Åtminstone kunde man det på den gamla goda tiden när man hämtade postförskott på ett postkontor och inte på Istvans tobak.

Ja man kunde göra det på den gamla goda tiden när posten sysslade med paket (i alla fall har jag gjort det även om vissa påstår att man inte alls fick göra det). Försökte göra den manövern på butiken där jag numera får mina postpaket och det var definitivt nej och dessutom ett ganska otrevligt sådant.
 
Vissa säger att momsen ingår i priset på Robert White, andra inte.. Hur ligger de till egentligen? :)

Hur gör man för att få reda på om varan finns i lager?
 
Calliii skrev:
Vissa säger att momsen ingår i priset på Robert White, andra inte.. Hur ligger de till egentligen? :)

Hur gör man för att få reda på om varan finns i lager?

momsen står inte på deras sidan vid produkterna, men du kan snabbt kolla med moms om du kollar i din "basket"/kundkorg.

den är på 17.5%

enklaste sättet att få svar om de har nått i lager är att maila dom på [email protected]
 
Jag har också handlat från Robert White vid flera tillfällen, och jag instämmer i lovsången. I flera fall har jag fått snabbare leveranser än om jag skulle beställt prylarna i Sverige.

Jag har också handlat från Speedgraphics, och det funkar bra det med. Har dock bara handlat lite smågrejor, som varit svåra att få tag på i Sverige.
 
Såhär blev resultatet på det jag tänkte inköpa från England. Resten av prylarna köper jag från Sverige för på de ska jag få ett paketpris som är bättre än Englands. Men frågorna är:

1. Ska man överhuvudtaget köpa en SB800 från England? Fraktkostnaden blir väl större och så mycket skiljer de sig inte från Sverige.

2. Går prisskillnaden mellan Calumet och RW motiveras med servicen och leveranstiden från RW? Inte hört spec mycket om Calumet så jag vet ju inte riktigt hur dom är på den punkten (verkar ju vara stort företag).

D300

Calumet Photo: 11 813 sek
Robert White: 12 460 sek


SB-800:

Calumet Photo: 3106 sek
Robert White: 3166 sek


Nikon 70-300 VR:

Calumet Photo: 3838 sek
Robert White: 4150 sek
 
Calliii skrev:
Såhär blev resultatet på det jag tänkte inköpa från England. Resten av prylarna köper jag från Sverige för på de ska jag få ett paketpris som är bättre än Englands. Men frågorna är:

1. Ska man överhuvudtaget köpa en SB800 från England? Fraktkostnaden blir väl större och så mycket skiljer de sig inte från Sverige.

2. Går prisskillnaden mellan Calumet och RW motiveras med servicen och leveranstiden från RW? Inte hört spec mycket om Calumet så jag vet ju inte riktigt hur dom är på den punkten (verkar ju vara stort företag).

D300

Calumet Photo: 11 813 sek
Robert White: 12 460 sek


SB-800:

Calumet Photo: 3106 sek
Robert White: 3166 sek


Nikon 70-300 VR:

Calumet Photo: 3838 sek
Robert White: 4150 sek

du får ta in i beräkningarna att fraktkostanden minskar ju mer saker du beställer vid samma tillfälle, robertwhites fraktkostand är rätt saftig 30£ + 17.5%..

sen är frågan om de hundralapparna du tjänar är värt att tjäna att handla av nån du inte läst så mkt om. svaret är nog ja oftare än vad man tror men samtidigt vill man känna att man gör en bra affär och allt det.

RW har backorder på d300 just nu så ja väntar frustrerat.. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.