Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon sida med objektiv-guider?

Produkter
(logga in för att koppla)

crackzone

Avslutat medlemskap
Hej alla,
Jag är väldigt ny på fotografering och sitter och tittar runt lite på olika obkektiv på sidor. Finns det någon sida som ni kan rekommendera som har ett gäng bilder tagna med olika typer av objektviv, så man lätt kan se hur dom skiljer sig åt.
Dvs. samma bild tagen med olika objektiv och mm-antal?
Försöker lära mig skillnaden rent praktiskt på att se om en bild är tagen med vidvinkel, tele eller liknande.
Tacksam för svar!
 
Tack så jättemycket! Lyckades inte googla fram själv, men det berodde nog mest på att jag inte visste vad man skulle skriva på engelska. Tack!
 
Tack så jättemycket! Lyckades inte googla fram själv, men det berodde nog mest på att jag inte visste vad man skulle skriva på engelska. Tack!

www.fredmiranda.com

Här finns recensioner av Canon och Nikon orginalobjektiv samt Tamron, Sigma och Tokina. Det som är bra med denna site är att man som användare av mer "udda kameramärken" (läs icke Canon eller Nikon) ändå kan få hjälp av "pirat-objektiv"-recensioner gjorda av Canon- och Nikon-folk också.

Har man Sony eller KM-grejor så är ju alltid Dyxum.com en jättebra utgångspunkt. Där finns praktiskt taget varenda AF-objektiv som gjorts för Minolta-fattningen med. Vill man ha andra typer av data kring hur objektiven är uppbyggda, filtergänga och när det kom ut på marknaden så är Mhohner en bra källa. Många objektiv har ju dessutom kommit ut i olika generationsvarianter med ibland olika egenskaper. Se gärna http://www.mhohner.de/sony-minolta/lenses.php?lg=e för den typen av info.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.