Annons

Någon beställt Eos 350D än?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas.B

Medlem
Ska själv beställa en men väntar lite till,
men frågan är hur länge man ska vänta, kan priserna gå upp när dom finns i handel tro?
 
Priserna kan både gå upp och ned. Marknadsekonomin när den är som bäst. Hittills har priserna sjunkit på elektronik.
 
Själv väntar jag en eller två veckor till så fler handlare får upp priser.
Tror inte den kommer gå upp i pris när den släpps.
 
karmak skrev:
Själv väntar jag en eller två veckor till så fler handlare får upp priser.
Tror inte den kommer gå upp i pris när den släpps.

Det är ju sånt man aldrig vet.. Blir efterfrågan så stor på den så kanske den går upp lite i pris, men det lär nog inte bli många kronor isåfall.
 
Jag har ställt mig på kölista på Cyberphoto men skulle helst vilja känna på den först. Höll i 20Dn igår och den kändes ju rätt mkt rejälare än 300 i alla fall. En annan prisklass förstås men.

Velar dock lite, Pentax istDs verkar ju inte så dum heller...

Är 350 att anse som en strippad 20D möjligen? Kommer man tycka att det känns plastig o epig? Racklig efter ett tag t o m?

Men "behöver" jag en 20D eller är det "overkill" för mig?

Har beslutsångest! Men helst skulle jag vilja ha kameran NU förstås.

Detta blir ju min första digitala systemkamera.
 
Senast ändrad:
Såg på prisjakt.nu att den billigaste ligger på 7500kr nu.
Och jag som tyckte att 8500kr var ett bra pris.

Hittar dock inget pris på batterigrep till den?
Någon som vet?
 
Uttryck skrev:
Är 350 att anse som en strippad 20D möjligen?

Men "behöver" jag en 20D eller är det "overkill" för mig?

Har beslutsångest! Men helst skulle jag vilja ha kameran NU förstås.

Detta blir ju min första digitala systemkamera.


I mitt huvud är 350:n en nedstrippad version av 20D, det vore logiskt rent produktionsmässigt för Canon, och vi har ju redan sett ett exempel på 300D/10D.

Samma tankar för mig, jag är helsåld på 350:n men samtidigt gnager en tanke om att den inte är klockren för mig som första kamera utan att 20:n skulle vara ett bättre alternativ. Men många har ju klarat sig med 300:an, vilken jag tyckte var alldeles för långsam, för stor i greppet och för tung.

Å andra sidan har jag klarat mig nu på en Powershot A40 i två år. Så om jag klarar mig i tre-fyra år på 350:n så är jag nöjd...
 
skp skrev:
I mitt huvud är 350:n en nedstrippad version av 20D, det vore logiskt rent produktionsmässigt för Canon, och vi har ju redan sett ett exempel på 300D/10D.

Det jag är lite tveksam till när det gäller 350 är att den kanske känns för lätt o nätt i jfr med objektivet. Blir framtung liksom när objektivet väger nästan lika mkt som kameran.

Men samtidigt vill jag ju ha en nätt o lätt kamera som är smidigare att t ex resa med.

Men samtidigt så kommer jag ändå nästan upp 20.000 (15.000 ex moms) med 350 inkl ett bättre objektiv (17-85 EF) som man kanske kommer att ha kvar längre?) inkl extra batteri, extern blixt m omnibounce, 1 gb minneskort.

Motsvarande om jag skulle välja 20D skulle bli ca 23.500 (18.900 ex moms).

FÖr ca 3.500 extra får jag ju en superduper kamera men som också är tyngre o lite större.

Priser från Cyberphoto även om 350 ej är prissatt där ännu.

Men kanske är 350 mer en lämplig kamera för mina tjejhänder, min fotokunskap i dagsläget och min tänkta budget? Eller så satsar man o köper nåt mer gediget från början? Som i o f s också blir omodernt om några år då förstås...

Äh, det blir nog 350 ändå! Men ett lätt men bra objektiv skulle nog vara fint till.

Hå hå ja ja, inte blir man nå klokare inte... Mellan 15.000 o 20.000 är min budget men man kanske kan töja på den lite också.
 
Omnicolor skrev:
350d hus på JME data: 7495:-

17-85 EF-s på cyberphoto: 6575:-

totalt: 14070:-

:)

Var hittar man dem då är de bra att köpa från ev? Ska ju ha blixt också... Handlar det om nån hundralapp mer så kan jag nog köpa den på ett ställe som känns bra än att jaga varje hundralapp.
 
Jag har handlat från JME data flera gånger, fast enbart dator-prylar tidigare.
Alltid snabbt och utan minsta problem.

Men inte skiljer det bara 3500kr mellan en 350d utan mer 5-7000 kr(?)
 
karmak skrev:
Jag har handlat från JME data flera gånger, fast enbart dator-prylar tidigare.
Alltid snabbt och utan minsta problem.

Men inte skiljer det bara 3500kr mellan en 350d utan mer 5-7000 kr(?)

Nja, Cyberphoto sa att 350 skulle ligga i pris som 300 gör idag på deras webb sen säljer dom paket m den bättre optiken så jag räknade ihop alltihopa.
 
Har du tänkt på Technikdirekt?

Jag köpte en 20D från technikdirekt för ett par veckor sedan. Hade en 300D tidigare och skillnaden är stor. Köpte inte kitobjektivet för att det är ganska plastigt, utan ett 18-50 2.8 från Sigma istället. Ca 16000 gick det kalaset på.
Jag fotar sport ibland och 300D är inte tillräckligt snabb för det, tycker jag. Vet inte hur det blir med 350D, dock.
Jag är absolut inte något proffs men jag vill inte hålla på och köpa nya kameror hela tiden, så jag slog till och satsade på 20D. Den planerar jag att behålla länge. Och förhoppningsvis blir jag också en bättre fotograf med tiden...
 
Uttryck skrev:
Men kanske är 350 mer en lämplig kamera för mina tjejhänder, min fotokunskap i dagsläget och min tänkta budget?

Jag kan inte se att 20D har finesser som kräver mer fotokunskap än 350D. Skillnaden är mest i handhavande och i viss prestanda. 20D har en bakre inmatningsratt som är rätt praktisk om man arbetar mycket manuellt, men den är en marginell skillnad på det hela taget. 20D har snabbare serietagning och (förmodligen) lite bättre autofokus. Bildkvalitet verkar inte skilja.

Efter att ha läst specarna på 350D så får jag intrycket av en mycket kompetent kamera. Det är i praktiken bara i väldigt speciella situationer som de flesta fotografer skulle ha någon riktig nytta av att ha en 20D istället för en 350D.

Med tanke på hur digitalkameratekniken utvecklas just nu så är det nog bättre ekonomiskt att inte köpa en alltför dyr kamera. Om några år kanske man vill byta upp sig och då förlorar man mindre pengar om man väljer den billigare kameran nu.

Själv skulle jag, som den uppmärksamme läsaren kanske har gissat :), alltså välja 350D. Om jag inte behövde bry mig om min ekonomi så skulle jag välja 20D för att den känns bättre.

F.ö. så tror jag att en 350D har bättre prestanda på det mesta, inklusive autofokus men inte serietagning, än alla mina gamla EOS-kameror. Min nyaste är 9 år gammal.

PD
 
Ursäääkta mig, räknade visst lite fel, tog därför bort mitt inlägg där jag trodde jag skulle kunna tjäna 5000 kr.
 
Senast ändrad:
PMD skrev:
Med tanke på hur digitalkameratekniken utvecklas just nu så är det nog bättre ekonomiskt att inte köpa en alltför dyr kamera. Om några år kanske man vill byta upp sig och då förlorar man mindre pengar om man väljer den billigare kameran nu.
Det här var sant för 5 år sedan och antagligen lika gällande om 5 år till så mao är det ingenting man kan gå omkring och tänka på.. köp det du behöver/vill ha just nu.
 
20D har snabbare serietagning och (förmodligen) lite bättre autofokus. Bildkvalitet verkar inte skilja.
Bildkvalitén bör bara närmast identiskt, även om det faktiskt är två skilda bildsensorer i de olika kamerorna.

Autofokusen är snabbare än på 300D men ligger fortfarande i lä mot 20D, speciellt om du använder F/2.8 objektiv och 20D's mittpunkt varpå du även får high precision mode.
 
Damocles skrev:
Bildkvalitén bör bara närmast identiskt, även om det faktiskt är två skilda bildsensorer i de olika kamerorna.
Enda skillnaden verkar vara att de kapat nån 1/10 milimeter och därmed oxå tagit bort 200 000 pixlar.
Damocles skrev:
Autofokusen är snabbare än på 300D men ligger fortfarande i lä mot 20D, speciellt om du använder F/2.8 objektiv och 20D's mittpunkt varpå du även får high precision mode.
Tydligen ska det vara stor skillnad vid ljussvaga objektiv som f/5.6 oxå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.