Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nästa generations skrivarteknik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Ja jag har testat lite till och det problem jag hade som nämnts ovan med matning i det bakre facket på skrivaren där man kan mata ner stående A4 berodde på att skrivardrivrutinens default var huvudfacket (utdragbart). Man behöver bara ställa om det i en lista. Bra är också att man kan spara en massa förvalsinställningar i en lista och välja ur den. Gränssnittet är bättre än i min gamla R1800.

Är fortfarande väldigt positiv och smått förvånad över fotoutskriftkvaliteten och min fru är väldigt nöjd med den också och det är ju huvudsaken. Faktum är att det enda jag saknar allvarligt är att jag inte kan skriva ut i A4 men annars är den så pass bra att jag inte mår speciellt illa av att behöva vänta in i november på att Epson börjar leverera SC-P600 som de visade på Fotokina i Tyskland för en månad sedan. Den stora skillnaden kommer nog främst vara att den har flera olika bläck för gråskalan och det är ju det jag är ute efter. De här har ju bara 4 kasseter med traditionell CMYK, men det räcker som sagt långt och jag gillar verkligen att den är trådlös och att det funkar så bra som det gör. Den snabba uppstarten uppskattar man ju också.

Lars,
Det må vara hänt de har fått P600 att producera lite bättre än tidigare skrivare.
Fast hur är det med livslängden? Kan de garantera den nu håller längre än ett par år?
Vad vi lärt oss är att Epson låter sina ägare stå utan support när de gjort en tabbe.
Epson P600 är i princip uppbyggd på samma sätt som R3000.

Läs följande och se om det är den support ni vill ha av er investering:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=21614

Mats,
jag har haft Epson 1370, 2100, R800, R2400 och har fortfarande en väl använd och fullt fungerande Pro 3800, köpt 2006. Ingen av mina printrar har uppvisat några problem i stil med vad du och andra haft med era R3000-maskiner.

Tyvärr hör man ju bara talas om dem som haft problem. Alla som kör sina printrar år ut och år in utan speciella problem berättar det sällan. Att Epson likt andra inte tar något ansvar när garantitiden löpt ut tycker jag inte är något konstigt.

Sannolikt vet de vad som är fel på 3000-printrarna om det är statistiskt urskiljbart och kan förebygga det på senare versioner som tex P600:an.

Lars,
Det må vara hänt de har fått P600 att producera lite bättre än tidigare skrivare.
Fast hur är det med livslängden? Kan de garantera den nu håller längre än ett par år?
Vad vi lärt oss är att Epson låter sina ägare stå utan support när de gjort en tabbe.
Epson P600 är i princip uppbyggd på samma sätt som R3000.

Läs följande och se om det är den support ni vill ha av er investering:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=21614

Det var skämmigt att de mörkade R3000-problemen så länge. Men de har ju investerat mycket stora summor i att ta fram den nya tekniken och den har ju resulterat just i nya skrivarhuvuden. Det har givit resultat i utskrifterna och förbrukningen marginellt men vi vet inget om livslängden ännu att tala om.

Men rent generellt har det ju gått så långt idag att det knappt kan löna sig att reparera en defekt skrivare. Det kostar ofta lika mycket enligt de exempel vi sett som att köpa en ny. Det man kanske kunde önska sig är längre garantitider eller så är det bara att köpa sig en försäkring om det erbjuds sådana som tycker dessa kostnader och typer av fel. Men gäller det bara skrivhuvudet så kan man ju faktiskt byta ett sådant själv utan några större problem. Värre är det inte om man är lite händig. Man har allt att vinna och inte mycket att förlora som man inte redan förlorat.

Luminous Landscape tycker jag gör en ganska positiv review av P-600 och att man har synpunkt på storleken på patronerna är väl inte mycket att orda om. Det åtgärdar man säkert på de större skrivare som görs mer för professionell drift och större volymer. De får ju exakt samma skrivarteknik som i P-600. Den kommer ju ersätta allt gammalt och finnas över hela linjen från de enklare Work Force-skrivarna till de största skrivarna för industriellt bruk.

R3000 har nog varit ett olyckligt undantag trots allt. Min gamla R1800 hade jag ju inga problem med under 7-8 år trots ibland sparsam användning ända fram till den mycket torra sommaren förra året. Då kroknade den till sist.

Med all sannolikhet kommer din P600 att fungera betydligt längre. Jag har också haft ett antal tidigare A3 skrivare från Epson som inte krånglat allvarligt fram till jag bestämt mig byta till en ny.
Så det är R3000 som sticker ut som ett undantag. Att man gör en konstruktionsmiss som gör att produkten in te har den livslängd man kan förvänta sig är något som kan hända alla företag.
Det allvarliga är väl den attityd som vi alla som kontaktat Epson om problemen har mött. En total oförståelse och inte en antydan till att försöka hjälpa till.
Istället har man fortsatt sälja den R3000 som om inget har hänt.
Hade man erbjudit oss som drabbats en rabatt på en ny skrivare och erkänt problemet hade de flesta av oss säkert nöjt sig med detta. Nu tycker åtminstone jag att Epsons support är totalt värdelös och något av det värsta jag kommit i kontakt med.
Trots det blev det ändå en ny Epson skrivare men jag vet nu att om den börjar krångla efter den 1 åriga garantin så kan jag inte förvänta mig någon hjälp från Epson.
Det känns ju inte riktigt bra.

Med all sannolikhet kommer din P600 att fungera betydligt längre. Jag har också haft ett antal tidigare A3 skrivare från Epson som inte krånglat allvarligt fram till jag bestämt mig byta till en ny.
Så det är R3000 som sticker ut som ett undantag. Att man gör en konstruktionsmiss som gör att produkten in te har den livslängd man kan förvänta sig är något som kan hända alla företag.
Det allvarliga är väl den attityd som vi alla som kontaktat Epson om problemen har mött. En total oförståelse och inte en antydan till att försöka hjälpa till.
Istället har man fortsatt sälja den R3000 som om inget har hänt.
Hade man erbjudit oss som drabbats en rabatt på en ny skrivare och erkänt problemet hade de flesta av oss säkert nöjt sig med detta. Nu tycker åtminstone jag att Epsons support är totalt värdelös och något av det värsta jag kommit i kontakt med.
Trots det blev det ändå en ny Epson skrivare men jag vet nu att om den börjar krångla efter den 1 åriga garantin så kan jag inte förvänta mig någon hjälp från Epson.
Det känns ju inte riktigt bra.

Jaså, du köpte en Epson till i alla fall :). Jag tycker fortfarande att P600 är en helt enastående skrivare både för färg och svart/vitt och sist jag var inne på Scandinavian såg jag några demoprintar på grovt pressat papper som var enastående snygga. Så printresultatet tycker jag är optimalt. Med tanke på hur tekniken funkar nu så borde vi få mindre problem eftersom den funkar proaktivt smartare. Men som sagt, man vet aldrig.

I övrigt kan jag bara hålla med men jag träffade ju på en personal som var uppriktig och lämnade bra, ärliga och uppriktiga svar. Jag kan bara tacka min lyckliga stjärna att jag inte köpte en R3000 för jag var verkligen nära att göra det bara en månad innan P600 lanserades och jag läste på om den nya tekniken. Jag hade nog aldrig ringt Epson om jag inte sett denna tråd och bl.a. det du skrivit. Så tack för det inspelet.

Jag tycker fortfarande att Epson har ett ansvar att möta problemen kunderna har med många R3000. Det är verkligt dåligt att många kommit i kläm som det gjort. 6-7000:- är mycket pengar för många och strular det bara så kommer de aldrig sälja några mer skrivare till de kunderna för då går de väl hellre till Crimson eller andra som erbjuder utskriftstjänster.

Hur uppfattar du bläckåtgången Sten-Åke? Är dom patronerna billigare som används i skrivaren (gör det lätt och frågar istället för att Googla), ?

Hur uppfattar du bläckåtgången Sten-Åke? Är dom patronerna billigare som används i skrivaren (gör det lätt och frågar istället för att Googla), ?

Jag har ju haft en R1800 förut och då varit rätt irriterad över hur små dessa bläckpatroner för den skrivaren varit och med vilken hastighet de tagit slut speciellt nä jag var tvungen att köra en del upprepade huvudrengöringar. Patronerna i P600 är ju betydligt större än i R1800 och det tycker jag är befriande även om de inte är lika störa som i A2-skrivarna av naturliga skäl.

Jag har svårt att avgöra hur mycket snålare en P600 är än min gamla skrivare och det skulle bara bli en gissning och det avstår jag från men som Stefan säger så har ju skrivarhuvudena nu inbyggd Precision Core-teknik som hittar igensättning i huvudet "on the fly" så förhoppningsvis ska de behov som fanns med den gamla tekniken att köra hela manuella rensningskörningar då till stor del elimineras och det är ju vid de körningarna det går åt de stora mängderna bläck för rent improduktiva ändamål.

Hittills känns det väldigt bra och resultaten är jag väldigt nöjd med.

Passar även på att tacka Stefan för hans ansträngningar och att vi kan ta del av hans erfarenheter allihop. Uppskattas stort från min sida.

Du skriver det inte, men vad får du för skillnad i Dmax på de matta papper du skrivit ut på? Vilket/vilka papper var det?

Jag har använt Epson Hot Press Natural och Canson Rag Photographique. När jag mäter upp D-max har jag fått en svärta som är 0,2 djupare. D-Max är ju en logaritmisk skala, så hade jag fått 0,3 innebär det en fördubbling av svärtan.

Uppdaterat artikeln med mera information om hållbarheten. På http://blog.wppionline.com/2015/03/epson-p600-print-permanence/ finns en rapport från Henry Wilhelm, som säger att bilder som visas i normalt rumsljus bakom vanligt glas får en hållbarhet på över 200 år, om man väljer rätt papper. Det skulle innebära att Epson får en bättre hållbarhet på sina utskrifter än vad Canon och HP ger.

Det kan kännas rätt absurt med hållbarheter på denna nivå, men om du tänker dig köpa en bild och betala 6-siffriga belopp för denna bild, då är du nog rätt intresserad över att bilden finns kvar ett par generationer. http://www.profiler.nu/helena-blomqvists-bild-saljs-for-16500-pund/

Nu kommer storebror Epson SC-P800 i A2, med samma "Precison Core"-teknik och bläckuppsättning som redan finns i SC-P600 A3. Så nu slipper snart de som vill den gamla tekniken i Rxxxx-serien även i A2-modellerna.

http://www.fotosidan.se/cldoc/a2-skrivare-fran-epson-med-storre.htm

Och nu har Aardenburg kommit igång med sin test av hållbarheten på det nya bläcket. En del intressanta resultat finns redan ute på http://www.aardenburg-imaging.com/news.73.html

Tack Stefan,
Intressant artikel du länkar till. Skillnaden verkar inte vara särskilt stor på bestrukna papper.
Däremot mer på obestrukna lumphaltiga papper. Vilket också du tidigare påpekat.

Helst skulle man ju vilja se skillnaden med sina egna ögon. Det är lite svårt att förstå skillnaden i Dmax tal och översätta dem till synintryck.

Att fota av utskrifter och försöka visa skillnaden brukar heller inte fungera särskilt bra.
Så vi får väl lita på vad du och Sten-Åke verbalt beskriver som ert synintryck av skillnaden.

NU har jag en ny 3880 och är väldigt nöjd så här långt. Nu får jag slita på den några år.
Inga intorkade munstycken eller annat strul så här långt. Går hittills som ett schweizerur.
Har skrivit ut mer i A2 storlek än jag trodde jag skulle göra. Lite farligt det här med storlek på printar.
Man vänjer sig snabbt vid det större formatet och tycker mindre blir lite fjuttigt.

Lite svårt att hitta plats för de ramade bilderna, även i en villa. De tar som sagt plats.

A2 vore onekligen häftigt. Lite avis är man ju på det! :). Man kan ju inte få allt för 50 spänn, som jag brukar säga.

Intressant att det nu börjar komma lite tester tester i alla fall som inte enbart reflekterar Epsons pressmeddelanden utan ger lite mer substans. Men man har ju vant sig vid en massa promotion info rundgång på Internet den första tiden efter produkter släpps och det brukar ju rätta till sig en tid efter att de verkliga produktionsmaskinerna når marknaden. Det finns ju alltid en viss risk med recensioner gjorda på promotion ex.

A2 vore onekligen häftigt. Lite avis är man ju på det! :).

A2 är skitkul i början, men om man inte ramar in dem och hänger dem på väggarna, så är det ett otympligt och inget bra bildformat att ha liggande. Och som sagt, man har ju inte obegränsad väggyta. Jag har slutat med A3+ också och gör numera nästan bara vanliga A3:eek:r med en bred, vit kant. Blir skitsnyggt hur man än beskär själva bilden och härligt att hålla i om man har riktigt fina, tjocka papper.

När min gamla 3800 snart pensioneras måste jag väl välja om det blir en ny A2 skrivare som P800 eller om den P600 du har räcker. Förmodar att det blir bläckpatronerna som fäller avgörandet till P800:ans fördel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar