Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nästa generations skrivarteknik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä, det är klart och bilderna måste ju ligga ner horisontellt om man ska förvara så det tar ju rätt mycket plats. A3+ har jag aldrig printat faktiskt. A3 räcker långt.

Bläckpatronernas storlek ja. Jag tyckte det ju var ett steg i rätt riktning för mig med P600 för de patronerna är ju avsevärt större än de i min R1800 A3-skrivare. Allt är ju relativt - det går ju åt hälften så mycket print per bild om du printar A3, så då kanske inte patronernas storlek är någon större grej även om du säkert skriver ut fler än om de skulle varit i A2.

Jag har förhandsbokat en p800. Borde man vänta tills det kommit ordentliga tester? Har förvisso svårt att tro att jag skulle bli besviken? Men jag vet inget om kostnaden per print mm?

Och varför de inte kan komma ifrån att använda bläck när man byter färg, det var en hel del som försvann har jag för mig?

Känns som man blir lite blåst på kostnaderna för bläck...

Jag tror inte det ska vara några större problem. Min tickar på och jag är helnöjd med resultaten, bå.de svart/vitt och färg. Härlig DR och härlig detalj och svärta. Inga intorkningsproblem. Jag har ju en Epson WF-3620 också och den funkar fint den med. Har den till vanliga utskrifter av standardkvalitet och den är underbar på annat sätt då den är absolut blixtsnabb. Jag vill inte skiva ut en massa kontorspapper med min fotoskrivare även om det skulle öka användningen och utskriftsfrekvensen. Även WF-3260 har ju nya skrivhuvudtekniken men skillnaden mot fotoskrivaren är att dessa kontorsskrivare har en CMYK-uppsättning med bara 4 patroner. DR blir då klart sämre och fotoskrivarna har ju ett snäpp bättre upplösning också. Men den ena kostade drygt 1000-lappen och fotoskrivaren 5 gr mer, så nån jäkla skillnad ska det ju vara :).

Det är ju två nya grejor i dessa fotoskrivare:

1. Precision Core
2. Den nya bläckuppättningen

Man blir ju allt lite avis med A2-utskrifter med Precision Core. Då är man ju klart hemma vad gäller utskriftteknik.

Jag har förhandsbokat en p800. Borde man vänta tills det kommit ordentliga tester? Har förvisso svårt att tro att jag skulle bli besviken? Men jag vet inget om kostnaden per print mm?

Och varför de inte kan komma ifrån att använda bläck när man byter färg, det var en hel del som försvann har jag för mig?

Känns som man blir lite blåst på kostnaderna för bläck...
2 ml i ena riktningen, 3 ml i andra. Inte så mycket, kan jag tycka. Viktigare är väl att de nya skrivarna inte kräver alls lika många rengöringar som de i den äldre generationen. Då gick det åt bläck.

Stefan

2 ml i ena riktningen, 3 ml i andra. Inte så mycket, kan jag tycka. Viktigare är väl att de nya skrivarna inte kräver alls lika många rengöringar som de i den äldre generationen. Då gick det åt bläck.

Stefan

Jag vet inte hur mycket bläck det går åt, men i en recension anges att kostnaden är a few ponds per byte, vilket jag tycker verkar orimligt mycket att betala för att man bara byter bläck? nnars verkar det ju vara en toppskrivare, lägger in länken längst ned.,

" The printer still requires black ink to be used up every time you want to switch between paper types. I had thought (hoped) we might see the end of this when the SP3880 was replaced, but no.

The P800 uses a lot of tried and tested SP3880 derived technology inside, which probably explains a lot.

It comes down to cost. At a few pounds per swap, it's a real cost, but even with its irksome ink swap, the SP3880 has been my desktop 17" printer of choice for years - now that choice has moved to the SC-P800."

http://www.northlight-images.co.uk/reviews/printer/epson-sc_p800_review.html

Bra "review" i den fanns en länk till deras P600 "review" också.

http://www.northlight-images.co.uk/reviews/printer/epson_sc-p600.html

Jag tror säkert att han har rätt i att en som har en R3000 inte ser någon dramatisk skillnad i utskriftskvalitet. En aning djupare svärta finns men då måste man göra en print / print-jämförelse sida vid sida. Däremot ser jag ju en klart märkbar skillnad mellan min all-in-one WF-3620, som har precis samma nya skrivhuvudteknik som P600 och P800, men det beror ju främst på skillnaden i bläckuppsättning. Fotoskrivarna har 9 bläck och därigenom möjlighet ett mycket bredare dynamiskt omfång. Work Force-skrivaren har bara en CMYK-uppsättning. Svärtan i P-seriens utskrifter är mycket mer påtaglig än i Work Force-printarna. Fotoskrivarna har dessutom en högre upplösning som också ger marginellt bättre resultat men även dennna simpla WF-skrivare för en dryg tusenlapp är ju förvånande bra faktiskt.

Däremot tror jag han kanske tonar ner den nya teknikens betydelse för driftsäkerhet och bläckekonomi. Jag är nog mer på Staffans linje.

Epsons White paper om Precicion core är intressant läsning:

http://www.epson.com/_alfresco/LandingPages/landing/PrecisionCore/PrecisionCore_White_Paper.pdf

I kapitel 6 : Keeping Thousands and Thousands of Nozzles Reliable and
Ready

"And now PrecisionCore introduces a new system that uses the power of the piezo crystal
itself to raise reliability, one that is only possible in a piezo printhead.
When voltage is applied to the piezo element, it flexes, acting as an actuator (the
pump that ejects the ink). Conversely, when a piezo element is flexed, it actually
generates a voltage. Because of this characteristic, the PrecisionCore piezo element
can be an extremely powerful ink pump one instant, and a highly-sensitive sensor the
next, as shown in the illustration. By using this sensor capability, the piezo element
can detect in milliseconds whether it is firing normally, if an air bubble has interrupted
firing, or if rising ink viscosity may cause issues, all without having to eject any ink. In
other words, it has the ability to self-diagnose its health almost instantly.
Armed with this information, the rest of the system in the future will be able to compensate
on the fly for nozzles requiring maintenance at the next
convenient stopping point. With PrecisionCore printhead technology,
printers will only have to stop when absolutely necessary or
convenient.

Jag märker i alla fall en stor skillnad i hur dessa nya skrivare uppför sig vid uppstart. Med min gamla A3-skrivare R1800 var det ett jäkla rasslande och möljande innan den kom till skott efter uppstart. Det slipper man i stor utsträckning idag med de nya skrivarna om de används hyfsat frekvent.

Har man en väl fungerande R3000 så skulle jag också köra vidare med den tills den brakade ihop och tyvärr verkar ju just den modellen ha varit en olycklig konstruktion, vilket är lite märkligt när A2 versionen av samma generation verkar ha gått som tåget och inte alls uppvisar de problem R3000-användarna plågats av. Men det är alldeles för tidigt egentligen att uttala sig om driftsäkerhet med Sure Color-generationen. Vi får fortsatt hoppas att den nya tekniken verkligen tagit detta ett steg bort från de mer simpla intorkningsproblemen.

Jag vet inte hur mycket bläck det går åt, men i en recension anges att kostnaden är a few ponds per byte, vilket jag tycker verkar orimligt mycket att betala för att man bara byter bläck? nnars verkar det ju vara en toppskrivare, lägger in länken längst ned.

Räknade på priset och fick det till 10-15 kr/byte, beroende på om du byter från Matte till Photo eller vice versa.

Det är väl inget att gråta över tycker jag. Överhuvudtaget så är ju digitalfoto ingen sparbössa direkt och det finns väl få grejor som sjunker i värde som dyra kamerahus och gamla skrivare får man väl nästan ge bort. Det är väl kanske bara gamla skanners som är ännu mer ointressanta på en andrahandsmarknad idag.

En kanske lite dum fråga. Jag funderar på P600, främst för mitt höga nöjes skull och inget annat. Jag är bara en amatör som har svårt att komma iväg till labbet och printa.

Det jag undrar är om det idag finns några som helst nackdelar, bortsett från det ekonomiska, men en dån här printer, jämfört med fotografisk/kemisk print som labben kör?

En del printar med bläck jag har sett, har känts lite som om dom är målade på papper, snarare än "riktiga" foton, om ni förstår vad jag menar. Kan det ha att göra med att folk är som tokiga att dra i skärpereglagen också?

Jag är förstås införstådd med att man måste lära sig em hel del för att få till det med sin hemmaprinter, men det tycker jag nog bara är kul.

Så, rent visuellt, finns det nån fördel med labbutskrift gentemot hemmaprint gjord rätt?

En kanske lite dum fråga. Jag funderar på P600, främst för mitt höga nöjes skull och inget annat. Jag är bara en amatör som har svårt att komma iväg till labbet och printa.

Det jag undrar är om det idag finns några som helst nackdelar, bortsett från det ekonomiska, men en dån här printer, jämfört med fotografisk/kemisk print som labben kör?

En del printar med bläck jag har sett, har känts lite som om dom är målade på papper, snarare än "riktiga" foton, om ni förstår vad jag menar. Kan det ha att göra med att folk är som tokiga att dra i skärpereglagen också?

Jag är förstås införstådd med att man måste lära sig em hel del för att få till det med sin hemmaprinter, men det tycker jag nog bara är kul.

Så, rent visuellt, finns det nån fördel med labbutskrift gentemot hemmaprint gjord rätt?
Jag har aldrig sett en vanlig c-print som kan mäta sig med vad man kan åstadkomma med en bra pigmentprinter, fina fine-art papper och bra utskriftsprofiler. Bara det faktum att du kan välja mellan en uppsjö av olika fotopapper om du printar själv är värt den eventuella merkostnaden. På labbet kan du vanligtvis välja mellan sladdrigt blankt eller matt Fujipapper, thats it.

Är du villig att lära dig hantverket och förstår att färghantering med kalibrerad skärm och en printer med utskriftsprofiler gjorda för just din skrivare och ditt valda papper är A och O för perfekt resultat, då kommer du att kunna skapa utskrifter långt mycket bättre och med mycket längre hållbarhet än labbgjorda c-printar.

Crimson verkar köra epson-skrivare för de material som inte funkar med lambda-laser-maskinerna. Canvas och lumppapper, till exempel. Om du sett något som sett skumt ut är det förmodligen bilden som begränsat. Jag har gjort test själv och behöver oftast bra ljus eller lupp för att kunna avgöra om det är min utskrift eller lab (beror en hel del på motiv). Jag tyckte dock hudtonerna på min utskrift var bättre än lab-bilden så för att testa mina färgkalibreringsrutiner gjorde jag tre utskrifter på olika papper (epson pgpp, permajet mattplus och canon gp-501) och lade i scanner. Jag kan inte säga vilken som är vilken, precis som jag hoppats. Jag hade naturligtvis sett skillnad om bilden valts för att pressa gamut boundary men det var ju hudtonerna jag såg var olika så jag använde ett porträtt.

Tack Lars! Det är onekligen lockande. Profilerad skärm har jag, det är väl en bra början antar jag.

Det enda jag egentligen oroar mig för är att bläckbilderna ska sakna nåt, i jämförelse med tex lambda-printar. De flesta tycker att digitala bilder med dagens kameror är helt överlägsna 135-film, på alla punkter. Det tycker inte jag, "bristerna", eller egenskaperna med film gynnar mina bilder. Jag tänker att det kan vara nåt liknande här.

Men är jag nöjd med min inskannade bild och allt stämmer mellan skärm och skrivare, så borde jag inte sakna nåt eller? Har läst uttalanden som att de två teknkerna har olika känsla, därav frågorna.

Crimson verkar köra epson-skrivare för de material som inte funkar med lambda-laser-maskinerna. Canvas och lumppapper, till exempel. Om du sett något som sett skumt ut är det förmodligen bilden som begränsat. Jag har gjort test själv och behöver oftast bra ljus eller lupp för att kunna avgöra om det är min utskrift eller lab (beror en hel del på motiv). Jag tyckte dock hudtonerna på min utskrift var bättre än lab-bilden så för att testa mina färgkalibreringsrutiner gjorde jag tre utskrifter på olika papper (epson pgpp, permajet mattplus och canon gp-501) och lade i scanner. Jag kan inte säga vilken som är vilken, precis som jag hoppats. Jag hade naturligtvis sett skillnad om bilden valts för att pressa gamut boundary men det var ju hudtonerna jag såg var olika så jag använde ett porträtt.
Tack, det var väl lite vad jag ville höra.

Självklart förstår jag att det alltid finns småskillnader, som man kan gilla eller ogilla. Men som du skriver så borde bilden innehåll överskugga dessa detaljer.

Tack Lars! Det är onekligen lockande. Profilerad skärm har jag, det är väl en bra början antar jag.

Det enda jag egentligen oroar mig för är att bläckbilderna ska sakna nåt, i jämförelse med tex lambda-printar. De flesta tycker att digitala bilder med dagens kameror är helt överlägsna 135-film, på alla punkter. Det tycker inte jag, "bristerna", eller egenskaperna med film gynnar mina bilder. Jag tänker att det kan vara nåt liknande här.

Men är jag nöjd med min inskannade bild och allt stämmer mellan skärm och skrivare, så borde jag inte sakna nåt eller? Har läst uttalanden som att de två teknkerna har olika känsla, därav frågorna.

En "film"-bild förstorad och kopierad på en ljuskänslig c-print blir lite annorlunda än en digital bild printad på en bläckstråleskrivare, helt klart. Vad som är bäst och vad som ger bäst "känsla" är nog väldigt individuellt.

Skickar du bilder till ett lab idag lär du ju hur som helst få en blandning av digitalt och analogt, eftersom de kommer att skanna din film och sedan belysa den skannade bilden med en RGB-laser på ett ljuskänsligt papper som framkallas kemiskt på traditionellt sett.

Vad blir det för känsla då? Mitt emellan? Som jag skrev tidigare, känslan med att printa på bra och tjocka papper är svår att beskriva.

I mitt fall rör det sig bara om analog-digitala bilder och en del heldigitala.

Läste nånstans att ju på sv-v så var bläck bättre och att labben exponerar sv/v på färgpapper.

I mitt fall rör det sig bara om analog-digitala bilder och en del heldigitala.

Läste nånstans att ju på sv-v så var bläck bättre och att labben exponerar sv/v på färgpapper.

Låt någon göra ett par printar åt dig och jämför. Beställ t ex en A3 från Exponera, han har bra kampanjpriser just nu, eller någon annan du vet kan printa fine-art med bläckstråleskrivare. Be honom printa på 300 grams barytapapper som ser ut och känns som gamla tiders mörkrumspapper. Skicka sedan samma bild till exempelvis Crimson och beställ en A3 från deras Lambdamaskiner på sladdrigt Fuji Crystal papper, så kan du ju sedan bestämma dig för hur illa det blir med bläckstråleutskrifter. Jag tror du blir rätt överraskad av hur bra det blir.

Du kan beställa svartvita c-printar från Crimson på matt svartvitt papper enligt deras prislista för Prefix.

Låt någon göra ett par printar åt dig och jämför. Beställ t ex en A3 från Exponera, han har bra kampanjpriser just nu, eller någon annan du vet kan printa fine-art med bläckstråleskrivare. Be honom printa på 300 grams barytapapper som ser ut och känns som gamla tiders mörkrumspapper. Skicka sedan samma bild till exempelvis Crimson och beställ en A3 från deras Lambdamaskiner på sladdrigt Fuji Crystal papper, så kan du ju sedan bestämma dig för hur illa det blir med bläckstråleutskrifter.

Projektor har vi gjort just en sådan jämförelse. Alla varma färger blir betydligt mer mättad och korrekt på en bläckstråleutskrift. Vad som förvånade mig mest var att skärpan på bilderna också var klart mycket bättre på bläckstråleutskrifterna. När man sedan vet att hållbarheten på en sådan utskrift är cirka 3-4 gånger längre än på en utskrift på färgfotopapper är valet enkelt för min del. Den enda nackdelen för en bra bläckstrålutskrift är ju priset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar