Bra "review" i den fanns en länk till deras P600 "review" också.
http://www.northlight-images.co.uk/reviews/printer/epson_sc-p600.html
Jag tror säkert att han har rätt i att en som har en R3000 inte ser någon dramatisk skillnad i utskriftskvalitet. En aning djupare svärta finns men då måste man göra en print / print-jämförelse sida vid sida. Däremot ser jag ju en klart märkbar skillnad mellan min all-in-one WF-3620, som har precis samma nya skrivhuvudteknik som P600 och P800, men det beror ju främst på skillnaden i bläckuppsättning. Fotoskrivarna har 9 bläck och därigenom möjlighet ett mycket bredare dynamiskt omfång. Work Force-skrivaren har bara en CMYK-uppsättning. Svärtan i P-seriens utskrifter är mycket mer påtaglig än i Work Force-printarna. Fotoskrivarna har dessutom en högre upplösning som också ger marginellt bättre resultat men även dennna simpla WF-skrivare för en dryg tusenlapp är ju förvånande bra faktiskt.
Däremot tror jag han kanske tonar ner den nya teknikens betydelse för driftsäkerhet och bläckekonomi. Jag är nog mer på Staffans linje.
Epsons White paper om Precicion core är intressant läsning:
http://www.epson.com/_alfresco/LandingPages/landing/PrecisionCore/PrecisionCore_White_Paper.pdf
I kapitel 6 : Keeping Thousands and Thousands of Nozzles Reliable and
Ready
"And now PrecisionCore introduces a new system that uses the power of the piezo crystal
itself to raise reliability, one that is only possible in a piezo printhead.
When voltage is applied to the piezo element, it flexes, acting as an actuator (the
pump that ejects the ink). Conversely, when a piezo element is flexed, it actually
generates a voltage. Because of this characteristic, the PrecisionCore piezo element
can be an extremely powerful ink pump one instant, and a highly-sensitive sensor the
next, as shown in the illustration. By using this sensor capability, the piezo element
can detect in milliseconds whether it is firing normally, if an air bubble has interrupted
firing, or if rising ink viscosity may cause issues, all without having to eject any ink. In
other words, it has the ability to self-diagnose its health almost instantly.
Armed with this information, the rest of the system in the future will be able to compensate
on the fly for nozzles requiring maintenance at the next
convenient stopping point. With PrecisionCore printhead technology,
printers will only have to stop when absolutely necessary or
convenient.
Jag märker i alla fall en stor skillnad i hur dessa nya skrivare uppför sig vid uppstart. Med min gamla A3-skrivare R1800 var det ett jäkla rasslande och möljande innan den kom till skott efter uppstart. Det slipper man i stor utsträckning idag med de nya skrivarna om de används hyfsat frekvent.
Har man en väl fungerande R3000 så skulle jag också köra vidare med den tills den brakade ihop och tyvärr verkar ju just den modellen ha varit en olycklig konstruktion, vilket är lite märkligt när A2 versionen av samma generation verkar ha gått som tåget och inte alls uppvisar de problem R3000-användarna plågats av. Men det är alldeles för tidigt egentligen att uttala sig om driftsäkerhet med Sure Color-generationen. Vi får fortsatt hoppas att den nya tekniken verkligen tagit detta ett steg bort från de mer simpla intorkningsproblemen.