Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

närbildslinser?

Produkter
(logga in för att koppla)

iamjessie

Medlem
Jag har en canon eos 450d, med vanlig objektiv som följde med, 18-55. Jag vet inget om närbildslinser (jag vill inte köpa ett macroobjektiv just nu, för dyrt för mig just nu och jag har inget tålamod så jag vill ha nåt nu)
Jag skulle bli väldigt glad om jag kunde få tips, råd eller vadsomhelst när det gäller närbildslinser, som vilket märke ni personligen tycker är bäst/kan vara bättre och hur större skillnad gör dom om jag sätter linsen på min 18-55?
Vet nån av er nåt om märket Phottix? Eller, vad rekommenderar ni om jag vill kunna fota saker på närmare håll?

Canons ska vara bäst, har en själv och den funkade fint på mitt Nikkor 70-300.
De kostar en del men är vad jag läst klart bättre än billigare närbildslinser.
Om jag inte minns fel kostade det runt 1600:-

Mvh.
Anders

Canons närbildslinser är säkert mycket bra, men ännu bättre är Raynox (och billigare runt 500). En annan fördel med Raynox är att de inte skruvas i filtergänga men sätts fast i den med en klämma och passar alla objektiv med filtergänga från 49 till 68mm. Jag testade många olika märke men Raynox är i särklass. Jag rekommenderar att börja med Raynox DCR 250, titta gärna på recensioner och bilder tagna med linsen: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3640

Canons närbildslinser är säkert mycket bra, men ännu bättre är Raynox (och billigare runt 500). En annan fördel med Raynox är att de inte skruvas i filtergänga men sätts fast i den med en klämma och passar alla objektiv med filtergänga från 49 till 68mm. Jag testade många olika märke men Raynox är i särklass. Jag rekommenderar att börja med Raynox DCR 250, titta gärna på recensioner och bilder tagna med linsen: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3640

Vet du något om märket Hoya då? Raynox DCR 250 verkade ju väldigt bra, häpnade över alla bilder. Men objektivet har väl betydelse också? Jag har kollat runt en del, too much information på en gång - jag blev förvirrad men uppfattade det som att det inte blir sån större skillnad om man har linsen på 18-55? Eller så förstod jag det helt fel.

Vet du något om märket Hoya då? Raynox DCR 250 verkade ju väldigt bra, häpnade över alla bilder. Men objektivet har väl betydelse också? Jag har kollat runt en del, too much information på en gång - jag blev förvirrad men uppfattade det som att det inte blir sån större skillnad om man har linsen på 18-55? Eller så förstod jag det helt fel.

Hej Jessie, självklart vet jag något om Hoya, mina första köpte jag redan 1990, välkommen och titta i min kameraväska, där har jag ett uppsättning. Visst är Hoya bra men när jag jämförde bilder tagna med de och Raynox så slutade jag med Hoya. Raynox fungerar excellent på 18-55.

Hej Jessie, självklart vet jag något om Hoya, mina första köpte jag redan 1990, välkommen och titta i min kameraväska, där har jag ett uppsättning. Visst är Hoya bra men när jag jämförde bilder tagna med de och Raynox så slutade jag med Hoya. Raynox fungerar excellent på 18-55.

Jag har kollat, imponerande kameraväska! det blir Raynox för mig, känns sådär helt rätt när jag tänker på det :) tusen tack för all tips och hjälp, jag uppskattar verkligen det! :)

Jessie, du kommer inte ångra att du köper Raynox-lins, men glöm inte att bra utrustning räcker inte. Kunnande kommer inte gratis och man måste jobba ganska hårt för att få bra makrobilder (gäller även andra typ av foto). Experimentera mycket med ljuset, reflexskivor, difussorer tillblixtar osv., att behärska ljuset är kanske den viktigaste pusselbiten för att lyckas.

Hmm

När jag testade +2 linser till mitt 70-200 var Canons klart skarpare. Men visst, Raynox är mer prisvärda och väldigt bra.

Raynoxlinsen är på hela +8 dioptrier, vilket är extremt mycket på en telezoom. På en normalzoom passar den nog bättre. Fast jag tror att den även där kan vara "för mycket" ibland. Det är ju inte alla motiv som behöver så stor förstoring. Ett alternativ för den som inte behöver +8 dioptrier är Canons 250D, som är på +4 dioptrier. Kostar tyvärr hela 950:- med 58 mm gänga hos CyberPhoto.

Olle

Raynoxlinsen är på hela +8 dioptrier, vilket är extremt mycket på en telezoom. På en normalzoom passar den nog bättre. Fast jag tror att den även där kan vara "för mycket" ibland. Det är ju inte alla motiv som behöver så stor förstoring. Ett alternativ för den som inte behöver +8 dioptrier är Canons 250D, som är på +4 dioptrier. Kostar tyvärr hela 950:- med 58 mm gänga hos CyberPhoto.

Olle

Nej det är ju sant att inte alla motiv behöver så stor förstorning. Oj, 950 spänn, det var lite mycket. Men är det absolut värt pengarna så kanske :) Tack så mycket!

Det finns mycket billigare närbilldslinser än Canons. Finns i en mängd olika styrkor och säljs ofta i set med tre olika. Bl a Hoya, som nämndes tidigare, gör såna. De består av endast en lins och är inte riktigt lika bra som Canons tvålinsiga eller Raynox trelinsiga. Obs att man kan inte se på dessa att de har två eller tre linser. Möjligen är de något tjockare.

Olle

Det finns mycket billigare närbilldslinser än Canons. Finns i en mängd olika styrkor och säljs ofta i set med tre olika. Bl a Hoya, som nämndes tidigare, gör såna. De består av endast en lins och är inte riktigt lika bra som Canons tvålinsiga eller Raynox trelinsiga. Obs att man kan inte se på dessa att de har två eller tre linser. Möjligen är de något tjockare.

Olle

Aha jaa okej, jag såg ett set med 4 linser, som kostade 250. Man ska ju inte tänka på priset igentligen, dom kan vara bra men att dom är såpass billiga och av ett märke jag aldrig hört talas om får mig att tveka på dom. Det blir nog Raynox för mig eller Canon, jag väntar lite med det först :)

Hur nära vill du komma? Om du vill kan du ju vända ditt 18-55 med en reverseringsring.
Finns för 179:- Nackdelen är att du måste göra allt manuellt då objektivet inte längre har någon kontakt med kameran.

Men väldigt nära kommer man. :)
Har lagt några exempelbilder på hur nära man kommer här:
http://www.dropbox.com/gallery/7270593/1/Macro?h=56e683

Mvh

/Henrik

Oj oj ja man kom ju väldigt nära! :) Så där nära kommer jag väldigt gärna. Jag köpte nyligen ett EF 50mm 1.8 II så jag vill gärna använda den, vet du ifall det går att köpa en sådan till den?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto