Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Närbildslinser till canon a75

Produkter
(logga in för att koppla)

Pamsan

Aktiv medlem
Jag har några närbilslinser från min gamla systemkamera som jag skulle vilja använda på min canon a75.

Är 5 cm närbildsgräns för kort för att använda närbildslinser?

Jag kommer att behöva köpa en filteradepter och en stepring, kommer adeptern själa mycket ljus?

MVH Pamela
 
Adapter och närbildslinser stjäl inget ljust. Det är väl isf att det skymmer infallande ljus eftersom man går väldigt nära.

Näbildslinserna gör ju att du kan gå närmare även vid full tele, vilket kan ge ett mer tilltalande resultat tack vare perspektivförändrigen.
Man kan åxå, för ännu mer extrema närbilder, använda ett bakvänt 50mm/1.8 objektiv (Nikon E-serie och Canon FD funkar bra utan att ge vinjettering) som närbildslins. Detta kräver en så kallad macrokoppling.
 
Tack för svaret!

Jag ska kolla upp objektiven men jag antar att det är väldigt dyrt. (fast väldigt kul...)
 
De behöver inte kosta så mycket. Runt 300kr. Kolla tradera eller ebay tex.

Men börja för all del med närbildslinserna. :)
 
spelar det stor roll vilken typ av objektiv man använder? Måste det vara fast bränvidd eller kan det vara zoomobjektiv? Bör det vara 1,8?
Jag kan ingenting om det här.

Rosen var väldigt vacker!
 
Det som är viktigast är att "hålet" är tillräckligt stort och att frontlinsen på objektivet inte sitter för långt in i objektivet. Annars får man vinjettering.
De två objektiven jag nämnde vet jag funkar bra. 50mm sägs ge bäst resultat, men andra funkar åxå, såklart.
Har du något objektiv liggande så är det ju bara att prova och se vad du får för resultat. :)
 
Fört och främst så vill jag tacka för all hjälp!

Jag har bara zoomobjektiv men jag ska testa. Tyvärr har jag inte sytemkameran tillgänglig för tillfället så det får bli om ett par månader...

Någon berättade att han tejpade fast objektivet, och det kan ju vara en bra lösning för att testa.

Hur stor är skillnaden på ett bakåtvänt objektiv och ett makroobjektiv?

Vad är vinjettering?
 
Ja, om objektivet inte väger för mycket så funkar det ju med tejp. Ja, men silvertejp spelar väl inte det heller så stor roll. :)
Tänk på att filteradaptern inte klarar hur mycket som helst åxå bara. :)

Med makroobjektiv menar du närbildslinser?
Med ett bakvänt Canon FDn 50/1.8 täcker jag in ca 19mm på bredden. Med 1+2+4 närbildslinser stackade täcker jag in ca 37mm. Så det är nästan dubbelt så stor avbilningsskala med ett bakvänt 50mm objektiv.

Vinjettering är när hörnen/kanterna blir mörka/svarta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.