Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Närbildslins 500D eller mellanring?
- Trådstartare Miss_A
- Start datum
Palletheking
Aktiv medlem
Mellanring sägs ge bättre resultat, men 500D är en mycket bra akromatisk försättslins som skall bibehålla kantskärpan riktigt bra. Fördelen för övrigt med försättslinser är att de är lite enklare att applicera plus att du inte förlorar något i ljusstyrka med en försättslins. jag har provat bägge tillbehören och skulle nog idag själv satsa på en bra akromat.
Miss_A
Aktiv medlem
Mellanring sägs ge bättre resultat, men 500D är en mycket bra akromatisk försättslins som skall bibehålla kantskärpan riktigt bra. Fördelen för övrigt med försättslinser är att de är lite enklare att applicera plus att du inte förlorar något i ljusstyrka med en försättslins. jag har provat bägge tillbehören och skulle nog idag själv satsa på en bra akromat.
500d eller 250d? passar det till mitt tamron alternativt 50 glugg?
nikitin
Aktiv medlem
Valet mellan mellanring och försättslins bestäms även av vilken förstoring du önskar av objektivet. På ett 50mm objektiv blir det 1:2 med en 25mms mellanring (enligt formeln förstorning=mellanringens längd/objektivets), och med 500d blir förstoringen 1:10 (enligt formeln förstorning=försättslinsens dioptri*objektivets brännvidd (i meter)). 500d har en dioptri på 2.
Båda dessa gäller vid skärpan inställd på oändligheten.
Tar du istället ett 200mm objektiv får du större förstoring på en försättslins än med mellanring i exemplet ovan.
Som Paul skriver vinner du ljusstyrka med en försättslins. Om dina objektiv har olika filterdiameter måste adaptrar för att få en linsen (köp linsen till den största filterdiametern) att passa, och då kan det bli omöjligt att använda motljusskyddet.
Jag använder själv Canons 500d och är nöjd med resultatet.
-- Nicke
Båda dessa gäller vid skärpan inställd på oändligheten.
Tar du istället ett 200mm objektiv får du större förstoring på en försättslins än med mellanring i exemplet ovan.
Som Paul skriver vinner du ljusstyrka med en försättslins. Om dina objektiv har olika filterdiameter måste adaptrar för att få en linsen (köp linsen till den största filterdiametern) att passa, och då kan det bli omöjligt att använda motljusskyddet.
Jag använder själv Canons 500d och är nöjd med resultatet.
-- Nicke
nikitin
Aktiv medlem
500d eller 250d? passar det till mitt tamron alternativt 50 glugg?
Det som skiljer 500d och 250d är deras dioptri, 250d (dipotri 4) är "starkare" än 500d (dioptri 2). Detta styr hur stor förstoring du får med respektive objektiv (se formlen i mitt förra inlägg ;-) )
-- Nicke
Miss_A
Aktiv medlem
Det som skiljer 500d och 250d är deras dioptri, 250d (dipotri 4) är "starkare" än 500d (dioptri 2). Detta styr hur stor förstoring du får med respektive objektiv (se formlen i mitt förra inlägg ;-) )
-- Nicke
Inte för att jag förstår så mkt =)
min 50 glugg har filterdiameter 52 och mitt tamron 62.
Så då ska jag alltså köpa 58 samt 2 snpasningsringar, ett till vardera objektiv?
nikitin
Aktiv medlem
Inte för att jag förstår så mkt =)
min 50 glugg har filterdiameter 52 och mitt tamron 62.
Så då ska jag alltså köpa 58 samt 2 snpasningsringar, ett till vardera objektiv?
Helst skall du köpa ett 62mm lins, och sedan en 62->52 adapter. För det mesta går det bra att på ett objektiv med 62mm filterstorlek montera ett 58mm filter, men det du kan få problem med mörka hörn...
-- Nicke
Miss_A
Aktiv medlem
Helst skall du köpa ett 62mm lins, och sedan en 62->52 adapter. För det mesta går det bra att på ett objektiv med 62mm filterstorlek montera ett 58mm filter, men det du kan få problem med mörka hörn...
-- Nicke
fattar, men 250 d finns bara i upp till 58 och 500d i 58, 72,77n mm
nikitin
Aktiv medlem
fattar, men 250 d finns bara i upp till 58 och 500d i 58, 72,77n mm
I detta fall kan jag bara rekommendera dig att testa... Se om du får mörka hörn/är nöjd med resultatet.
Canon 250d är främst för kortare objektiv (30 till 135mm) och 500d för längre (70 till 300mm).
-- Nicke
Miss_A
Aktiv medlem
-- Nicke
Om jag tar denna
Soligor Akromatisk Närbildslins PRO +3, 62mm och köper en anpassningsring borde de ju funka..
Miss_A
Aktiv medlem
Om jag tar denna
Soligor Akromatisk Närbildslins PRO +3, 62mm och köper en anpassningsring borde de ju funka..
är soligor att rekomendera gentemot http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1560128 då den är akromatisk?
nikitin
Aktiv medlem
är soligor att rekomendera gentemot http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1560128 då den är akromatisk?
Hoyas linser är av enkelt glas, (Canons 250d och 500d har dubbla glas), fördelen med dubbla är bättre kantskärpa.
Jag har tyvärr ingen erfarenhet med Solingors men då den är akromatisk skulle jag välja den istället för Hoyas. Fördelen med Hoyas är att du får flera linser som du sedan kan kombinera ihop till önskad förstoring.
-- Nicke
nikitin
Aktiv medlem
Om jag tar denna
Svar ja, dock kan jag inte uttala mig om den optiska kvaliten jämfört med Canons...
-- Nicke
Miss_A
Aktiv medlem
Svar ja, dock kan jag inte uttala mig om den optiska kvaliten jämfört med Canons...
-- Nicke
Tack så hemskt mkt för dn hjälp! Det uppskatas!