Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Närbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

THill

Aktiv medlem
Hej.

Jag vill kunna närbildsfotografera och förstår att det är mellanringar jag ska använda då? Stämmer det? Jag tänkte använda mitt 18-50 mm 2,8 Sigma objektiv. Är det ett lämpligt val?

Vad helt precis är det jag behöver? Pris, märke, tips på inöpsställe etc. Tack.

Nej, kombinationen med det objektivet är nog inte så lyckat. Det mellanringar gör är att de minskar närgränsen. Ditt Sigmaobjektiv har redan riktigt kort närgräns så det blir inte någon vinst med mellanringar.
Det fungerar bättre tillsammans med ditt 50mm-objektiv.

Nej, kombinationen med det objektivet är nog inte så lyckat. Det mellanringar gör är att de minskar närgränsen. Ditt Sigmaobjektiv har redan riktigt kort närgräns så det blir inte någon vinst med mellanringar.
Det fungerar bättre tillsammans med ditt 50mm-objektiv.

Ahh, ok. Tack.
Har du tips på vilka/en det är jag behöver? Speciellt märke?

När det gäller mellanringar har det inte någon större betydelse. De innehåler ju ingen optik och ingen elektronik. Ta några billiga.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto