Annons

När tror ni priset går ner på Canon 5d mkII?

Produkter
(logga in för att koppla)

ElliM

Ny medlem
Hej ni!
Vi vet ju alla att Canon håller inne på lite nya pruducter som troligen kommer ut i första halvan av 2012.
Däribland en ny Canon 5d mkIII.

Jag fotar ofta analogt men äger en 7d som jag gillar starkt. Har funderat på att utöka med en 5dmkII om prister går ner lite.

Vad tror ni? Kommer priset gå ner mer.

Jag har sett hus för runt 16 000 men det kanske är värt att vänta ytterligare tills den nya kommer ut för då borde den gamla sänkas...

Alla tankar kring ämnet är välkomna!

//Elli

Kameran är redan rätt mycket sänkt mot introduktionspriset. Canon brukar ibland slänga med något tillbehör eller ge extra rabatt för kamera i paket med något objektiv för att boosta försäljningen om det behövs.

När en ny modell väl är ute i butik kan jag tänka mig två alternativ.
1. Eos 5D Mark II är kvar som billigare alternativ till den nya modellen. Kanske prissänks den då ytterligare. (Det har hänt förr).
2. Eos 5D Mark II går ur sortimentet och reas ut hos vissa handlare som har kvar i lager. Kamerorna som går ur sortimentet brukar sluta tillverkas en tid innan de tas bort från listorna så att man säljer slut på lagret och frigör tillverkningskapacitet för den nya modellen. Hur det går med priserna beror
då på försäljningen på slutet.

Kort sagt: Det är nog först när det finns en ny modell som du får se rejält lägre pris.

5DII introducerades väl vid 25000:- och har tickat neråt sedan dess. Lär väl fortsätta en bit till då "mk III" kommer. Frågan är när det blir...och hur mycket isf. Har du hittat en ny för 16000:- så känns det som du får mycket kamera för pengarna. Visst kommer det sänkas lite till då butiker säljer slut på sina lager, känns dock inte som det kommer vara några jättepengar. Någon får rätta mig om jag har fel.

När "mk III" kommer lär det ju bli en hel del 5DII på andrahandsmarknaden för en rimlig penning. Hur många och vilket pris beror på hur bra den nya kameran blir - hur många som "måste" uppgradera :) Själv är jag mycket nöjd med min. Förväntade förbättringar såsom fler megapixlar, bättre skärm, större omfång, bättre ISO-egenskaper,... är inget som för mig och mitt fotande känns som "måsten". Men som sagt, kameran är inte ens presenterad. Den som lever får se :)

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto