IS/VR/OS mfl är alla otroligt fina hjälpmedel i många situationer.
Det är också användbart när ljuset är tillräckligt,, På stativ så fungerar IS också utmärkt, iaf de nyaste versionerna. I synnerhet ju längre tele man använder eftersom mycket små vibrationer reduceras av gyrot.
Det är enligt mig mkt få tillfällen som IS,en inte bör vara påslagen.
Om man anser att IS,en inte är till direkt nytta för bilden i sig så är det inte sällan en härlig fördel att kunna komponera/fotografera inom ett format som ter sig stilla och lugnt framför ett format som vibrerar ute i kanterna. Man har en helt annan kontroll över detaljerna i bildenr/formatets ytterkanter när man använder IS. Detta är en ofta förbisedd fördel tycker då jag.
Själv råkade jag ut för ett tillfälle häromdagen när jag skulle fotografera en man i typiskt arabisk klädsel ute i öknen i Egyptien. Ljuset var kanon så jag hade inte dåliga tider på lågt ISO,, men jag hade gärna dragit ned tiderna (med hjälp av IS) i många av bilderna till runt eller under 1/10sek eftersom jag då hade fått ett härligt draperat vindsvep i dräkten som fladdrade i vinden.. Nu blev i stället allt fryst och stelt i draperingarna/kläderna.
SÅ ENKELT kan en ytterligare dimension adderas till bilderna genom att använda IS/VR/OS mfl på ett kreativt sätt.
Den här gången använde jag EF 16-35 2,8L II USM.
Jag kan inte säga att jag saknar IS,en i ett så pass vidvinkligt objektiv (dessutom på fullformat) men visst hade det ibland varit skillnad på bra bild och riktigt outstanding och det är ju där i det sistnämnda man VILL vara
!!!
MVH Niclas,