Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När Mellanformat - när 35mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Anarkaplupp

Aktiv medlem
Sitter på en ansenlig mängd MF-grejer och tycker att det börjar bli tungt att bära (går ofta i fjällen). Funderar därför på att återvända till 35mm, men har lite svårt att välja. Jag är INTE intresserad av att gå över till digitalt. Men jag skulle gärna vilja ha lite hjälp att bestämma mig för om jag ska behålla min nuvarande utrustning eller försöak sälja den och köpa en småbildskamera. Så, för att sammanfatta frågan: När är det värt att köra mellanformat och när är det 35mm som gäller?

Ha det

Niklas

Visar du dia eller kopierar svartvitt så är mellanformat överlägset.

Det svartvia negativet ger dig mycket bättre valörrikedom/nyanser än mindre negativ.

Att se dia på duk är en fantasisk upplevelse om det är fotograferat med mellanformat.

Givetvis krävs en bra fotograf och korrekt exponering/framkallning.

Mmm, jag har dock inte råd att investera i en diaprojektor för mellanformat (har dock en för småbild). Det är mest dia jag plåtar, lite svartvitt, men inte mycket. P.g.a. dålig tillgång på labb så blir det inte heller så ofta som jag kör kopior eller framkallar själv, tyvärr.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar