Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När man inte har en vägg eller tak att rikta blixten mot.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ricku84

Aktiv medlem
Jag har just köpt en extern blixt, och nu har jag en liten nybörjarfråga som jag skulle vilja ha hjälp med.

Om jag ska ta ett porträtt på en plats där jag inte har något tak eller vägg att studsa blixten mot, vad ska jag helst göra då?

Är det värt att köpa en förlängningskabel och handhålla blixten på sidan om? (För att få blixtljuset från sidan.)

Funderar på att köpa en sådan kabel just för sådana situationer.
 
Vad har du för grejor? Många moderna blixtar kan idag fjärrstyras från huset. Jag har själv Sony's blixtar som jag ofta kör trådlöst men ibland så kör jag med en kabel. Jag använder nästan alltid 2 blixtar, det blir bättre och roligare ljussättning då.
MVH / Christer
 
Vad har du för grejor? Många moderna blixtar kan idag fjärrstyras från huset. Jag har själv Sony's blixtar som jag ofta kör trådlöst men ibland så kör jag med en kabel. Jag använder nästan alltid 2 blixtar, det blir bättre och roligare ljussättning då.
MVH / Christer
Jag har en Canon 450D, trådlöst är ej möjligt.

Ja två blixtar är säkert fint, men min fråga var mer riktad till situationer där man inte har tid att placera ut blixtar och göra någonting "avancerat". :)

T.ex en kväll ute på ett nöjesfält. Jag ska plåta min flickvän, men har inget tak eller vägg att studsa blixten mot. Då borde väl handhållen blixt göra jobbet?
 
Jag har en Canon 450D, trådlöst är ej möjligt.

Ja två blixtar är säkert fint, men min fråga var mer riktad till situationer där man inte har tid att placera ut blixtar och göra någonting "avancerat". :)

T.ex en kväll ute på ett nöjesfält. Jag ska plåta min flickvän, men har inget tak eller vägg att studsa blixten mot. Då borde väl handhållen blixt göra jobbet?

Bytt opp til en Metz 58 AF-1C
Vvinkelskive og 2 blixtrør (opplett) løser mange av dine problemer.

Den kan dessten styre din Speedlite trådløs

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=58AF1C
 
Grundregeln är som vanligt att ljuskällan skall vara så stor som möjligt och komma snett framifrån och från sidan (sett från modellen).

Med blixten på kameran missar du bägge dessa kriterier. Lös blixt vare sig den är styrd via kabel eller trådlöst löser det ena kriteriet. Det andra löser du via en reflekterande pryl som gör ljuskällan större. Dvs inte en omnibounce utomhus utan något att reflektera mot.

Det finns relativt portabla paraplyer eller ljusboxar som går att sätta på våra blixtar som gör ljuskällan större. Själv har jag dock gett upp. Orkar inte släpa runt på en massa skrot längre. Tom blixten ligger oftast kvar hemma.

Dock skiljer jag på bilder som jag tar till mig själv och de som andra betalar för. Mina egna tas oftast helt utan blixtar, använder istället riktigt ljusstarka objektiv och befintligt ljus. När inte ens detta räcker till så biter jag i det sura äpplet och använder oftast den inbyggda blixten. Bilderna är ändå oftast bara som minnesbilder till mig själv så....

Bilder som betalas av andra behandlas oftast helt annorlunda men mina val av utrustning beror på uppdraget. Allt från enbart handhållen kamera till full studiobelysning med ljusboxar och blixthuvuden.
 
En vitmålad skiva/frigolit som du studsar blixten mot. Har du bara nån som kan hålla den åt dig så är det en billig lösning. Du kan du dessutom justera avstånd mellan "väggen" och blixten helt fritt.

Kanske svårt att få en lika stor yta som ett helt tak/vägg... men bör öka möjligheter till bra ljussättning.
 
Frigolitskivor är lite jobbiga att släpa runt på.
Jag har en själv och stannar hemma.

Dock har jag med helt ok resultat använt mig av en vanlig rund hopfällbar reflektor att studsa blixtgen i. Dock har jag haft min sambo som assistent vid de tilfällena.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.