Finns alltid personer som ska gå mot strömmen.
Som gammal Nikonist hade jag lite mer krav på min digitala SLR än att den skulle ta bra bilder. Ett grundkrav var att den skulle vara användarvänlig, lätt att ställa in och att jag med ett ögonkast kan kolla de viktigaste inställningarna.
Inte förrän KM D7D kom fanns den möjligheten. När den kom var den alldeles för dyr, 16.500:- men som allt annat sjunker priset och till slut hade jag kameran och var/är helnöjd.
Har nu köpt en Sony A100, hämtade i fredags (24/8) och har hittills tagit knappt 400 bilder.
Första intryck, den är liten i förhållande till D7D men den har ett utmärkt grepp. Underbart med det vänstra hjulet där jag kan välja de viktigaste inställningarna med direktknapp in till respektive meny.
KM D7Ds akilleshäl är knappen för att välja ISO, har förekommit att detta har ändrats under promenad med kameran runt halsen.
I och med att dessa funktioner har tagits bort från baksidan av kameran och gjorts lättillgängliga via meny med snabbval är Sony A100 föredömligt ren på baksidan.
Bildresultatet då? Bara att erkänna, 10 MP vs 6 MP är en märkbar skillnad! Ska erkännas att de första 265 korten inte togs med kit-objektivet utan 75-300/4.5-5.6 ver I. Fotouppdrag, amerikansk fotboll, Nyköping-Norrköping (18-12). På kvällen fick A100 sitt elddop på vår kräftskiva med uppmaningen, alla får använda denna kamer och ta hur mycket ni vill. Lovar, inte många missade kort och de flesta med den inbyggda blixten. Jag är helt nöjd med min Sony A100.
Enda missen är att medskickad mjukvara är en katastrof. Ett gått råd är att använda CD-skivan som ölunderlägg och i stället tanka hem Silkypix.
Melior de cinere surgo / Jan-Olof