Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När kommer Sony gluggarna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så det va så du mena :), den lägger av vid helt oföväntade situationer (av vilken anledning, vet jag inte...) byggkvalitén är kass (men det är säkert bara på vissa modeller). Seriebildstagningen stannar efter 3bilder vissa tillfällen. Och d kan glömma allt som batterisnåla kameror heter... (ursäkta om jag inte formulerade mig så bra)

philip svensson skrev:
hm, någon som vet när nästa radda med objektiv kommer? blir det efter jul eller? för jag tänkte på om KM:s omtalade 50mm 1,7 kommer då? 1,4 finns ju redan och varför skulle inte sony sälja 1,7 an? är den för "billig" så att de inte skulle tjäna på att göra den eller? det är ju ett av de skarpaste minolta objektiven som finns vad jag har hört... bara lite tankar :)
Om du menar nästa objektiv som inte visats än så är det enda man vet något om en Carl Zeiss 24-70 2.8 som ryktet säger ska komma nästa sommar.

50 1.7:an tror jag inte gör någon direkt vinst för dom, men det kan ju hända att dom börjar med den igen för att ha något där andra har sina 50 1.8.
Det är inte det bästa objektivet någonsin, men grejen med 50mm är att dom är billiga att göra, så du får ett mycket bra objektiv jättebilligt, det finns en hel hög objektiv som är bättre, men dom är dyrare med.

Senast ändrad:
JohanSandin skrev:
Så det va så du mena :), den lägger av vid helt oföväntade situationer (av vilken anledning, vet jag inte...) byggkvalitén är kass (men det är säkert bara på vissa modeller). Seriebildstagningen stannar efter 3bilder vissa tillfällen. Och d kan glömma allt som batterisnåla kameror heter... (ursäkta om jag inte formulerade mig så bra)

Ja, hur skulle jag annars ha menat?
Du skriver att det inte har med modellen i sig att göra, sen skriver du det här?
Jag förstår ingenting, men jag kanske börjar bli trött.
Har jag förstått dig rätt att du inte hatar Sony, bara just din modell?

/Thomas

Det är också lite förvånande att Sony inte utökar antalet objektiv med SSM (ultraljudsmotor). Om Sony verkligen vill ta ny marknadsandelar och behålla de kunder som använder Minoltasystemet, så måste de visa att de använder den bästa tekniken och håller en konkurrenskraftig prisprofil.
Är det någon som vet varför Sigma inte tillverkar objektiv med ultraljudsmotor till Sony/Minolta?
Jag är en trogen Minolta användare sedan slutet av 80-talet. Men nu är jag tveksam till att investera mer pengar om inte Sony visar framfötterna.

jtkarlsson skrev:
Ja, hur skulle jag annars ha menat?
Du skriver att det inte har med modellen i sig att göra, sen skriver du det här?
Jag förstår ingenting, men jag kanske börjar bli trött.
Har jag förstått dig rätt att du inte hatar Sony, bara just din modell?

/Thomas

Hehe.. jag är nog rätt så trött jag me ;).
Visserligen så är det ju modellen men i grunden ligger ju sony... En till sak med sony, grymt fula grejjer gör dom. Men det är ju induviduellt...
Sussa gott och vakna torrt!

a_mattsson skrev:
Det är också lite förvånande att Sony inte utökar antalet objektiv med SSM (ultraljudsmotor). Om Sony verkligen vill ta ny marknadsandelar och behålla de kunder som använder Minoltasystemet, så måste de visa att de använder den bästa tekniken och håller en konkurrenskraftig prisprofil.
Är det någon som vet varför Sigma inte tillverkar objektiv med ultraljudsmotor till Sony/Minolta?
Jag är en trogen Minolta användare sedan slutet av 80-talet. Men nu är jag tveksam till att investera mer pengar om inte Sony visar framfötterna.
Anledningen till att Sigma inte tillverkar objektiv med HSM till Minolta är att Minolta inte släppt specifikationerna på hur systemet fungerar och Sigma har skitit i att reverse-engineer:a det.

Varför dom inte gör mer SSM-objektiv vet jag inte, men dom har det ju i alla objektiv som tjänar på det egentligen, en 50mm med Minoltas system och en 50mm med Canon USM fokuserar lika snabbt ungefär, det är när man kommer upp till över 70-100 någonstans som SSM har övertag, därför finns det bara i 70-200 2.8 och 300 2.8.
(observera att ett gammalt minolta-objektiv kanske inte fokuserar lika snabbt som ett USM från Canon pga. kugghjuls-systemen och utväxlingen, som är bättre på de nya.)

Vad jag skulle vilja är att Sony sänker priserna till konkurrerande nivåer (istället för 10000kr dyrare än Canon-motsvarigheten) dvs. ett 70-200 2.8 SSM hamnar på runt 12k, och att dom ser till att pumpa ut lite fler objektiv, självklart inte direkt, men att dom får ut mer, att det finns kanske en 135 2.8 som kostar 4-5k för amatörer och en CZ135 1.8 som kostar 10k för dom som vill ha det, till exempel.

JohanSandin skrev:
Hehe.. jag är nog rätt så trött jag me ;).
Visserligen så är det ju modellen men i grunden ligger ju sony... En till sak med sony, grymt fula grejjer gör dom. Men det är ju induviduellt...
Sussa gott och vakna torrt!

OK, då ska jag nog passa mig för Sony.
Tack för varningen.
God natt.

/Thomas

JohanSandin skrev:
jag lovar det hat inget med "modellen" att göra

Nähä,, vad har det med att göra då?
Jag tycker att du måste försöka förklara varför du hatar Sony, så att vi som inte har en sony än inte gör nåt dumt när vi köper en..

Finns alltid personer som ska gå mot strömmen.

Som gammal Nikonist hade jag lite mer krav på min digitala SLR än att den skulle ta bra bilder. Ett grundkrav var att den skulle vara användarvänlig, lätt att ställa in och att jag med ett ögonkast kan kolla de viktigaste inställningarna.

Inte förrän KM D7D kom fanns den möjligheten. När den kom var den alldeles för dyr, 16.500:- men som allt annat sjunker priset och till slut hade jag kameran och var/är helnöjd.

Har nu köpt en Sony A100, hämtade i fredags (24/8) och har hittills tagit knappt 400 bilder.

Första intryck, den är liten i förhållande till D7D men den har ett utmärkt grepp. Underbart med det vänstra hjulet där jag kan välja de viktigaste inställningarna med direktknapp in till respektive meny.

KM D7Ds akilleshäl är knappen för att välja ISO, har förekommit att detta har ändrats under promenad med kameran runt halsen.

I och med att dessa funktioner har tagits bort från baksidan av kameran och gjorts lättillgängliga via meny med snabbval är Sony A100 föredömligt ren på baksidan.

Bildresultatet då? Bara att erkänna, 10 MP vs 6 MP är en märkbar skillnad! Ska erkännas att de första 265 korten inte togs med kit-objektivet utan 75-300/4.5-5.6 ver I. Fotouppdrag, amerikansk fotboll, Nyköping-Norrköping (18-12). På kvällen fick A100 sitt elddop på vår kräftskiva med uppmaningen, alla får använda denna kamer och ta hur mycket ni vill. Lovar, inte många missade kort och de flesta med den inbyggda blixten. Jag är helt nöjd med min Sony A100.

Enda missen är att medskickad mjukvara är en katastrof. Ett gått råd är att använda CD-skivan som ölunderlägg och i stället tanka hem Silkypix.

Melior de cinere surgo / Jan-Olof

Kul att du gillar kameran Jan-Olof. Är dock förvånad över att vi fått så olika intryck. Jag tyckte kameran var betydligt sämre festkamera än min Nikon D70, främst på grund av att den även ibland med AF-assiststroben hade svårt att låsa fokus i dåligt ljus, men att programvaran var betydligt bättre! (speciellt RAW-konverteringen som har både kurvor och brusreducering).

a_mattsson skrev:

Rätta mig gärna om jag har fel, men vad jag hört så har Sony (KM) fokusmotorn i huset istället för i objektivet, och den motorn skall vara hyfsat snabb åtminstone på gluggar med lite kortare brännvidder (mindre och lättare frontlinser att snurra runt). M.a.o. så har man inte behovet av att göra SSM-objektiv till Sony.

Det är åtminstone vad jag läst i andra forum, hittar dock inte inlägget nu...

M.v.h.
Fredrik

arnenym skrev:
Nähä,, vad har det med att göra då?
Jag tycker att du måste försöka förklara varför du hatar Sony, så att vi som inte har en sony än inte gör nåt dumt när vi köper en..

Oj,, här var man ordentligt långsam... Ber om ursäkt!

Skalis skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel, men vad jag hört så har Sony (KM) fokusmotorn i huset istället för i objektivet, och den motorn skall vara hyfsat snabb åtminstone på gluggar med lite kortare brännvidder (mindre och lättare frontlinser att snurra runt). M.a.o. så har man inte behovet av att göra SSM-objektiv till Sony.
Minolta har fokusmotor i huset men husen kan även fokusera med en motor i objektivet. Minolta hade fokusmotor i ett fåtal objektiv med längre brännvidd.

Mitt ligger på best sedan 2mån...

Som jag sa tidigare så kommer dom troligtvis att levereras tidigast i okt men kanske så sent som slutet/mitten av nov.

Men jag väntar med spänning på dom första som kommer in.

Frågan är bara vad man ska anv för konverter till detta... sigma/soligor/Sony???

Är et någon mer där ute som har lagt en beställning?

mvh
MaxG

Re: Mitt ligger på best sedan 2mån...

Max Gennel skrev:
Som jag sa tidigare så kommer dom troligtvis att levereras tidigast i okt men kanske så sent som slutet/mitten av nov.

Men jag väntar med spänning på dom första som kommer in.

Frågan är bara vad man ska anv för konverter till detta... sigma/soligor/Sony???

Är et någon mer där ute som har lagt en beställning?

mvh
MaxG
konverter till en 70-200 2.8? Jag hade inte nöjt mig med något mindre än orginalkonverter till en sådan glugg, har man råd med den har man väl råd att lägga lite extra för att få en redig konverter med?
Skärpeförlusten med orginal 1.4 är minimal.

det har du rätt i...

jag ska pröva polarens konv som är en soligor...

och se vad den kan göra och inte...

annars får man väl öppna lädret igen...

mvh
MaxG

Är dom på G!!!

Såg nu att några objektiv finns på Cyberphoto.
Är det möjligt att det har börjat trilla in... Har någon koll på deras lev... Någon som best.

tex. 50mm/1,4 som lockar...

Mvh
MaxG

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar