Annons

När kommer Sony gluggarna?

Produkter
(logga in för att koppla)
andgi skrev:
Det beror på hur avstånden mellan filmplan och objektivfäste förhåller sig mellan de olika systemen. Avståndet på Canon EOS är kortare än Nikon F, medans avståndet för Canon FD är ännu kortare än för EOS.
Kan inte objektivet monteras på rätt avstånd så blir fokus fel (för långt avstånd gör att fokus på oändligheten inte kan uppnås utan en korrigrerande lins).

/Anders

Jo, jag vet det :)

Sony gluggar

Då kan jag känna mig lycklig som hittat ett Minolta 28-135/4-4.5 i "mint condition" för 240 EUR inkl frakt.

Sony 70-200/2.8 G för 25 595 kr, levererar det 3 ggr bättre bilder än Sigma 70-200/2.8 under jämförbara förhållanden?

paco skrev:
Jo, jag vet det :)

Vän av ordning undrar då varför du frågade ;)

Canon gjorde ju för övrigt själva en FD-EF converter som bara var godkänd för vissa objektiv, och aldrig såldes till allmänheten, och förlängde brännvidden med 1,26x. Såvitt jag förstått var kvalitetsförlusten med den försumbar. Tyvärr är den stört omöjlig att få tag på ...

Nu var jag ju hyfsat off topic, men jag ser verkligen fram emot att få se tester av Sonys/Zeiss nya gluggar. På bilderna ser det ju ut att vara ordentligt gediget byggda prylar.

Segeson skrev:
Några priser finns väl ännu inte att hitta men priset på 70-200G borde väl ligga ungefär där det låg när det hette Minolta, dvs runt 21000:-
Priset är egentligen ganska ologist eftersom Minolta hävdade att med inbyggd antiskak i huset sparade man tusenlappar varje gång man köpte ett objektiv, jämför med Canons 70-200 som kostar 13000 och med IS 19500, fortfarande billigare än Minoltas, kanske är Minolta/SONY 70-200G så mycket bättre, vem vet. :)
Vad det gäller priset nu när SONY tagit över får vi se när det släpps.
Ja det var väl rent generellt som KM menade då, då är ju AS ekonomiskt helt överlägset IS, dra inte in denna superdyra Minoltamastodont i den diskusionen...

//Larsa

tozz skrev:
Det såg bra ut ett tag, men detta måste vara ett skämt eller så tänker Sony kursa innan 2007.

Varför tror man att man kan ta hutlöst mycket mer betalt än Canon och Nikon när man är i total minoritet. Ta t.ex. 70-200, den kostar 10k mer än Canons motsvarighet. Okej, med IS hos Canonon "bara" 5k mer, men det beror ju på vad man ska använda den till också. Är det ett objektiv som är 5k bättre än Canons? Knappst. Ett annat exempel, 100/2.8 är strax under 4k dyrare, realitycheck? :)

Vet inte jag men det är inte så många KM-människor som köper dessa, vi köper pirat som är i princip lika bra, & bildstabilisering får vi med dem också då det finns i huset.

Canonfolket är ju så oerhört L-fixerade & självfallet så är det ju så att dom måste köpa dyrt också om dom vill ha bildstabilisering.

//Larsa

Edit: Föllåt för kategoriseringen, alla Canonanvändare är inte sådana. Har själv kört Canon, Nikon, Pentax, Minolta, Hasselblad + en massa andra konstiga märken & är lite less på märkestroheten som härskar mer i Canonkretsar än bland de andra. 2:a där ligger Nikonanvändarna...

Senast ändrad:
AFE skrev:
Vän av ordning undrar då varför du frågade ;)

Det var mer riktat mot vem-det-nu-var som hade en märkligt bestämd åsikt om att den här Minolta-EOS konvertern bara måste ha en lins.

16000:- var inget dåligt pris på 135'an. Nu ser Canons 135/2 ut som rena klippet :)

.Z. skrev:
Vet inte jag men det är inte så många KM-människor som köper dessa, vi köper pirat som är i princip lika bra, & bildstabilisering får vi med dem också då det finns i huset.

Canonfolket är ju så oerhört L-fixerade & självfallet så är det ju så att dom måste köpa dyrt också om dom vill ha bildstabilisering.

//Larsa

Edit: Föllåt för kategoriseringen, alla Canonanvändare är inte sådana. Har själv kört Canon, Nikon, Pentax, Minolta, Hasselblad + en massa andra konstiga märken & är lite less på märkestroheten som härskar mer i Canonkretsar än bland de andra. 2:a där ligger Nikonanvändarna...
Det är preis det som är så fel med hela denna bilden, köp Sony kamera, köp allt annat än Sony optik, det är totalt självmord. Man måste kunna erbjuda hela paketet om man vill kunna slåss om kunderna. Sigmas 70-200 finns inte ens med KM-fattning (kollade bara cyber, vet inte om det finns på annan plats) och utöver Sigma finns det inga alternativ förutom KM's egna för 15k mer. När man går över 100mm är inte AS lika optimalt som objektivstabilisering, så att man får det köpet gäller väl inte direkt 100%.
Jäkligt trist med så bra kameror, har själv en 7D som jag älskar.

tozz skrev:
Sigmas 70-200 finns inte ens med KM-fattning (kollade bara cyber, vet inte om det finns på annan plats) och utöver Sigma finns det inga alternativ förutom KM's egna för 15k mer.
Det var min reservation också, men Sigma listar den med KM fattning på sin hemsida och Scandinavian verkar ha den beställd, så det går kanske att få tag på, eller så är den på väg.

Det är inte konstigt att ett företag lägger sig för högt från början, det är alltid lättare att sänka än att höja. Sony sänkte ju kraftigt priset på MemoryStick när alla Sony-digitalkamerarecensioner började inkludera frasen "använder dyraste lagringsmediet".

Senast ändrad:
Skulle förvåna mig storligen om denna Sigma inte släpptes med KM/Sony-fattning, vi får se men jag gissar att den kommer att finnas.

Ett glapp som jag tycker finns hos KM är att det inte finns nåt bra alternativ till 70-200/2.8, menar då en 4.0.

Jag är själv inte intresserad av 2.8:eek:rna (p.g.a. storlek & vikt) utan använder i stället en 70-210/4.0 men dom börjar ju bli riktigt svåra att få tag på. En nykonstruerad sådan skulle inte sitta illa för många, själv så nöjer jag mig med min "beercan" än fast den är lite slö & osäker i AF...

Förstår dock frustrationen av att 2.8:an är så förbaskat dyr jämfört med Canons, tror att det mest beror på att Canon har kunnat hålla tillbaks priset med hjälp av en mycket större försäljning jämfört med KM. Man kan ju förstå hur oerhört många fler sådana objektiv Canon säljer än KM/Sony...

//Larsa

tozz skrev:
Det är preis det som är så fel med hela denna bilden, köp Sony kamera, köp allt annat än Sony optik, det är totalt självmord. Man måste kunna erbjuda hela paketet om man vill kunna slåss om kunderna. Sigmas 70-200 finns inte ens med KM-fattning (kollade bara cyber, vet inte om det finns på annan plats) och utöver Sigma finns det inga alternativ förutom KM's egna för 15k mer. När man går över 100mm är inte AS lika optimalt som objektivstabilisering, så att man får det köpet gäller väl inte direkt 100%.
Jäkligt trist med så bra kameror, har själv en 7D som jag älskar.
Om man tycker att detta är ett stort problem så är det byte av märke som gäller.

Annars så är jag övertygad om att det flesta amatörer klarar sig alldeles utmärkt med det optikutbud som de mindre tillverkarna med hjälp av tredjepartarna kan erbjuda, ja det räcker nog & blir över.

Själv så har jag ingen brådska utan köper beg. samt pirater & saknar (trots vissa glapp) inget för egen del.

Det enda som kan få mig att byta till Canon är om Sony fortsätter att pressa upp pixlarna på bekostnad av brus, om det blir en följetong & dom inte får till en FF så är det inte otänkbart att jag går över till Canon. Med tanke på att det är Sony som gör sensorer till Pentax & Nikon så faller ju även dom där, om det blir så illa som jag skriver alltså. Tror inte det men känner mig lite negativ just nu bara:)

//Larsa

Gamla hederliga Minoltagluggar

En fråga om gamla Minoltaobjektiv.

Minolta AF 28-135/4-4,5

och

Minolta AF 75-300/4.5-5.6

Är det någon som kantala om för mig om dessa gluggar är något att satsa på?

Re: Gamla hederliga Minoltagluggar

JOLidman skrev:
En fråga om gamla Minoltaobjektiv.

Minolta AF 28-135/4-4,5

och

Minolta AF 75-300/4.5-5.6

Är det någon som kantala om för mig om dessa gluggar är något att satsa på?

Anders Djerf (tror jag) skrev: "Första Minolta 75-300 4.5-5.6 från samma generation som 70-210 4 är ett kap med, men även det sällsynt, iaf i jämförelse med 70-210:an." tidigare i tråden, så om det är rätt version du har ögonen på så kanske den är bra.

Men observera att det finns flera versioner. Nästan alla man ser på typ Blocket verkar vara nyare varianter.

MvH

Erik Johansson (tozz) skrev:
Det såg bra ut ett tag, men detta måste vara ett skämt eller så tänker Sony kursa innan 2007.

Varför tror man att man kan ta hutlöst mycket mer betalt än Canon och Nikon när man är i total minoritet. Ta t.ex. 70-200, den kostar 10k mer än Canons motsvarighet. Okej, med IS hos Canonon "bara" 5k mer, men det beror ju på vad man ska använda den till också. Är det ett objektiv som är 5k bättre än Canons? Knappst. Ett annat exempel, 100/2.8 är strax under 4k dyrare, realitycheck? :)
-------------------------------------------------

Håller med dig Erik..måste säga att priserna är väldigt högt satta...deras 300/f,2,8 var nog i det dyraste laget(sett till märkens motsvarigheter)..ca 25000kr dyrare än Canons motsvarighet...tror helt klar Sony måste se över sin prissättning på gluggarna om dom verkligen vill slå sig in på allvar i dslr-marknaden.

Re: Re: Gamla hederliga Minoltagluggar

millimeter skrev:
Anders Djerf (tror jag) skrev: "Första Minolta 75-300 4.5-5.6 från samma generation som 70-210 4 är ett kap med, men även det sällsynt, iaf i jämförelse med 70-210:an." tidigare i tråden, så om det är rätt version du har ögonen på så kanske den är bra.

Men observera att det finns flera versioner. Nästan alla man ser på typ Blocket verkar vara nyare varianter.

MvH

Det "bidde" båda två!

28-135/4-4.5 blev det ett visst överpris eftersom jag jag köpte genom "Sofort Kaufen" på Ebay.de. Hade tidigare missat några 28-135:eek:r. Fick betala 240 EUR inklusive frakt för ett exemplar i mint condition.

Vad gäller 75-300/4.5-5.6 så är det första generationen, "Grose Ofenrohr",påminner mycket om 70-210/4. Lyckades bärga en sådan på Ebay.de igår genom automatbudgivning. Fick betala 191 EUR + 17 EUR i frakt totalt 208 EUR, knappt 2.000 SEK för den gluggen tycker jag är helt ok.

I väntans tider / Jan-Olof

PS. Att betala via PayPal var mycket smidigare än att föra över pengar till bankkonto utomlands även om jag kunde göra båda sakerna via internet.

...

linser

Vad jag har hort sa har Sony kopt in en massa
Schneider glas till sina gluggar vilket kanske inte kommer att resultera i ett billigt pris men def ett hot mot Canon o Nikons linser. Linserna ska tydligen vara gjorda for full formats sensorer. De har dessutom satt malet att ha 25% av marknaden vad det galler digitala systemkameror...
Och med de linserna sa lar det ju komma en intressantare modell an alfa inom en inte allfor lang framtid.

Ska bli kul att se vad som hander under det narmaste aret.

.Z. skrev:
Ja det var väl rent generellt som KM menade då, då är ju AS ekonomiskt helt överlägset IS, dra inte in denna superdyra Minoltamastodont i den diskusionen...

//Larsa
Varför inte då?
70-200G är väl ändå bland dom billigaste Minolta/Sony gluggarna i G-segmentet, man måste kunna jämföra liknande produkter med varandra.
Vads det gäller Minolta för övrigt så har jag varit detta märke troget sedan barnsben men blivit tvingad av densamma att byta till konkurerande märke pga tillgänglighet och priser.

Jag blev lite nyfiken och kollade in på Scandinavianphoto och många av objektiven är ju rejält mycket dyrare än andra märken. Har Sony också ett program för nya billigare linser anpassade för APS-C formatet?

Segeson skrev:
Varför inte då?
70-200G är väl ändå bland dom billigaste Minolta/Sony gluggarna i G-segmentet, man måste kunna jämföra liknande produkter med varandra.
Vads det gäller Minolta för övrigt så har jag varit detta märke troget sedan barnsben men blivit tvingad av densamma att byta till konkurerande märke pga tillgänglighet och priser.
Ja du har helt rätt...

Är bara jag som tycker att allt över 12 000 är superdyrt, om jag skulle satsa så högt så kanske jag skulle kika på Canon i stället...

För övrigt så borde jag hålla mig ifrån diskussioner ang. dessa objektiv, vet för lite om dem då de är åt skogen för dyra för mig...

//Larsa

Re: linser

mryner skrev:
Vad jag har hort sa har Sony kopt in en massa
Schneider glas till sina gluggar vilket kanske inte kommer att resultera i ett billigt pris men def ett hot mot Canon o Nikons linser. Linserna ska tydligen vara gjorda for full formats sensorer. De har dessutom satt malet att ha 25% av marknaden vad det galler digitala systemkameror...
Och med de linserna sa lar det ju komma en intressantare modell an alfa inom en inte allfor lang framtid.

Ska bli kul att se vad som hander under det narmaste aret.
Det är samma gluggar som tidigare, med några få nyheter. Ryktena säger att det svindyra 70-200 är gjort för APS och inte fullformat, väldigt oroande.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar