Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
När kan man kalla sig för bild/frilans jornalist
- Trådstartare TxT
- Start datum
lottawe
Aktiv medlem
Det är ingen skyddad titel så i praktiken kan vem som helst kalla sig det, precis som att vem som helst kan kalla sig fotograf (både yrkes och frilans) också. Men det vore ju dumt att kalla sig något av detta utan att klara uppdrag som det förstås..
Personligen tycker jag att man bör ha både kunskap och möjlighet att fakturera för att kalla sig frilans- och att man bör ha återkommande uppdrag inom området man titulerar sig inom.
Personligen tycker jag att man bör ha både kunskap och möjlighet att fakturera för att kalla sig frilans- och att man bör ha återkommande uppdrag inom området man titulerar sig inom.
ErlandH
Aktiv medlem
Det kan jag definitivt inte hålla med om. Det finns många duktiga journalister -- både skrivande och fotograferande -- som är dyslektiker.Gimbal skrev:
Krav ett är att kunna stava till det
hasse lundberg
Aktiv medlem
Det kan ju få en annan innebörd vid felstavning och liknande.ErlandH skrev:
Det kan jag definitivt inte hålla med om. Det finns många duktiga journalister -- både skrivande och fotograferande -- som är dyslektiker.
Grodor
lottawe
Aktiv medlem
Grodor är kul
Underliga formuleringar och felstavningar i Värmlandstidningen (VF) är vardag. Just dagens gav dock inga skratt även om felen fanns, men andra dagar kan läsningen av felen i sig ge sköna skrattkramper. Ofta så kul så att jag inte skulle inte tacka nej till arbete som korrläsare där Framtida dagars kanske man skulle posta till någon grodsida..
Men dagens duger inte till det:
Bilagor
tormig
Aktiv medlem
Ajajaj, har han kränkt någon nu???ErlandH skrev:
Det kan jag definitivt inte hålla med om. Det finns många duktiga journalister -- både skrivande och fotograferande -- som är dyslektiker.
Kijana
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Framtida dagars kanske man skulle posta till någon grodsida..
Tidningen Journalisten har ett stående inslag med språkliga grodor. Kanske kan va' nå't?
Edit: Frilansande bildjournalist, eller bara frilans i allmänhet, kan man väl kalla sig för när det pågår stadigvarande eller sker regelbundet. Visst är det bra med en viss nivå på inkomsten, men i det fallet tycker jag inte att det ska vara något "krav".
Maverick
Aktiv medlem
Mindre roliga missar är följande och jag avstår från att avslöja vilka tidningar som stod för dessa. Men sett på framsidan är bl a följande:
Dagen efter tsunamin så har tidningen x en framsida bestående av enbart en bild från thailand... och i sidfoten sitter det reklam från ett större resebolag med en text i stil med "Längter du bort?"
Tidningen y:s huvudnyhet på framsidan handlar om en man som misstänks för flertalet övergrepp mot barn. Som b-nyhet på framsidan handlar det om ett gäng gymnastikflickor och rubriken är följande fria citat: "Det gör lite ont först men sen är det bara kul!"
Så alla gör vi väl bort oss lite till vardags så.
SJF har säkert en definition på vad en journalist är som man kan kolla in. Begreppet är väl ganska brett gissar jag. Begreppet bildjournalist börjar väl också bli lite väl brett för att det ska ha någon större innebörd.
Mvh
Maverick
Dagen efter tsunamin så har tidningen x en framsida bestående av enbart en bild från thailand... och i sidfoten sitter det reklam från ett större resebolag med en text i stil med "Längter du bort?"
Tidningen y:s huvudnyhet på framsidan handlar om en man som misstänks för flertalet övergrepp mot barn. Som b-nyhet på framsidan handlar det om ett gäng gymnastikflickor och rubriken är följande fria citat: "Det gör lite ont först men sen är det bara kul!"
Så alla gör vi väl bort oss lite till vardags så.
SJF har säkert en definition på vad en journalist är som man kan kolla in. Begreppet är väl ganska brett gissar jag. Begreppet bildjournalist börjar väl också bli lite väl brett för att det ska ha någon större innebörd.
Mvh
Maverick