Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När kan man kalla sig för bild/frilans jornalist

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
1. När kan man kalla sig för bild/frilans jornalist?
(Sålt X antal bilder och fått X artiklar publiserade.)
2. Kan man få någon form av bekräftelse när man upp nått den titeln i form av något leg som kan underlätta jobbet.

/Thomas

Att man är frilansjournalist innebär att man (åtminstone delvis) försörjer sig som journalist men inte har fast anställning.

Om man försörjer sig som journalist kan man t ex ansöka om medlemskap i Journalistförbundet. Som medlem får man pressleg.

Det är ingen skyddad titel så i praktiken kan vem som helst kalla sig det, precis som att vem som helst kan kalla sig fotograf (både yrkes och frilans) också. Men det vore ju dumt att kalla sig något av detta utan att klara uppdrag som det förstås..

Personligen tycker jag att man bör ha både kunskap och möjlighet att fakturera för att kalla sig frilans- och att man bör ha återkommande uppdrag inom området man titulerar sig inom.

Nu var det inte så allvarligt menat, men nog ser det bättre ut om man stavat rätt till sin egen titel.
Påminner om en skämtteckning jag sett där en nybakad student med spretig handstil skrivit: "Tänk, för 3 år sedan kunde jag inte ens stava till injengör, och nu är jag en."

hasse lundberg skrev:
Det kan ju få en annan innebörd vid felstavning och liknande.
Grodor
Grodor är kul:)

Underliga formuleringar och felstavningar i Värmlandstidningen (VF) är vardag. Just dagens gav dock inga skratt även om felen fanns, men andra dagar kan läsningen av felen i sig ge sköna skrattkramper. Ofta så kul så att jag inte skulle inte tacka nej till arbete som korrläsare där;) Framtida dagars kanske man skulle posta till någon grodsida..

Men dagens duger inte till det:

Bilagor

• vf.jpg
    vf.jpg
    28.7 KB · Visningar: 404
lottawe skrev:
Framtida dagars kanske man skulle posta till någon grodsida..

Tidningen Journalisten har ett stående inslag med språkliga grodor. Kanske kan va' nå't?

Edit: Frilansande bildjournalist, eller bara frilans i allmänhet, kan man väl kalla sig för när det pågår stadigvarande eller sker regelbundet. Visst är det bra med en viss nivå på inkomsten, men i det fallet tycker jag inte att det ska vara något "krav".

Mindre roliga missar är följande och jag avstår från att avslöja vilka tidningar som stod för dessa. Men sett på framsidan är bl a följande:

Dagen efter tsunamin så har tidningen x en framsida bestående av enbart en bild från thailand... och i sidfoten sitter det reklam från ett större resebolag med en text i stil med "Längter du bort?"

Tidningen y:s huvudnyhet på framsidan handlar om en man som misstänks för flertalet övergrepp mot barn. Som b-nyhet på framsidan handlar det om ett gäng gymnastikflickor och rubriken är följande fria citat: "Det gör lite ont först men sen är det bara kul!"

Så alla gör vi väl bort oss lite till vardags så.

SJF har säkert en definition på vad en journalist är som man kan kolla in. Begreppet är väl ganska brett gissar jag. Begreppet bildjournalist börjar väl också bli lite väl brett för att det ska ha någon större innebörd.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar