Annons

När ger DSLR:er sämre bilder än kompakter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, med tanke på att frågan gällde bildernas kvalitet borde väl analogin ändå vara att Trabanten körs bättre än Ferrarin om Ferrariägaren inte kan köra bil, och det skriver i alla fall jag under på... Jag förmodar att det var just denna nyansskillnad som skribenten syftade på.

Men då är väl svaret på frågan solklar från början väl. Att kompakten ger bättre bilder än dslr när dslr-ägaren inte kan hantera kameran torde vara självklart.

Jag trodde frågan gällde kameran och inte fotografen.

/K
 
Nja, med tanke på att frågan gällde bildernas kvalitet borde väl analogin ändå vara att Trabanten körs bättre än Ferrarin om Ferrariägaren inte kan köra bil, och det skriver i alla fall jag under på... Jag förmodar att det var just denna nyansskillnad som skribenten syftade på.

För att få resonemanget lite relevant så tror jag att många skulle fixa 0-100 snabbare med min Volvo automatare än med en manuellt växlad Ferrari på första försöket. Med min V70 skulle dom flesta fixa det på under 8 sek, vilket få skulle klara med Ferrarin.

/Karl
 
För att få resonemanget lite relevant så tror jag att många skulle fixa 0-100 snabbare med min Volvo automatare än med en manuellt växlad Ferrari på första försöket. Med min V70 skulle dom flesta fixa det på under 8 sek, vilket få skulle klara med Ferrarin.

/Karl

Och exakt så tror jag att man kan säga om en DX/XD i jämförelse med valfri habil kompakt.
/Gustaf
 
Jag vet inte om det tagits upp tidigare, men JPEG-inställningarna kan skilja en hel del mellan kameror. På kompaktkameror så är dom ibland "säljigt" uppskruvade för att ge "mycket färg" som folk ofta gillar, medans systemkameror ofta har en mer neutral inställning. Det är helt och hållet en fråga om hur kameran är inställd, och samma möjligheter finns oftast i både kompakter och systemare, men det är fabriksinställningen som skiljer.

Skärpedjup, bildvinkel och JPEG-inställningar/RAW-framkallning, det är ungefär så mycket teknik man måste kunna hantera för att få höra att man är duktig. ;)
 
Ja, det är naturligtvis sant att gubben måste vara överens med kameran för att det ska bli bilder öht. Och kompakten kan väl för en del vara en bättre och enklare väg till bra bilder.

Det innefattas väl i trådskaparens fråga, antar jag.

Jag är trött och ska sova.

/K
 
Mitt A läge på min S90 kompakt tar mycket bättre bilder än mitt P läge på min D300 .... iallafall på fyllan ;)
 
Kompaktkameror kan ha mer sofistikerad automatik, tex ansiktsigenkänning som hjälper till med fokus och exponering och att blixten automatiskt lättar upp vid motljus.
För den som bara vill använda avtryckaren utan någon eftertanke skulle troligtvis en systemkamera ge fler misslyckade bilder.

Det börjar komma i en del DSLR:er också så det är inget unikt för kompakter längre, även om det fortfarande är vanligast där. Min Sony A550 har både ansiktsigenkänning (om man vill ) (med viss rasbias dock eftersom den bara funkar på vita ansikten) och "smile shutter" som automatiskt tar bilden när kameran känner igen ett leende. Jag har sällan använt det hittills men jag vet att en del småbarnsföräldrar tycker det är lysande funktioner även i en DSLR.
 
> Ämne: När ger DSLR:er sämre bilder än kompakter?

När det är skit bakom spakarna.
Exempelvis: om en helt omedveten användare kör båda kamerorna på full auto och fokus hamnar några meter bakom motivet spelar det sannolikt betydligt mindre roll på kompakten.

Min far hade ett tag en Nikon D50 som semesterkamera men har nu återgått till en kompakt då han inte var intresserad av att lära sig hur systemkameran fungerade, och trots att han körde i full auto lyckades han då och då stänga av autofokus eller slå på serietagning etc, utan att förstå vad han gjort eller hur han kunde ändra tillbaka. Sådant är sällan eller aldrig ett problem på en kompakt där du måste in i menyer och gräva för att ändra på något och där allt ändå återställs vid varje omstart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.