Annons

När blir man nöjd

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas S

Ny medlem
Min fråga är egentligen ganska enkel, men trots det finns det inte några enkla svar.

När blir man egentligen nöjd med sin "utrustning".

Så fort det kommer en ny kamera så är "folk" igång med att köpa den nya kameran för att den gamla är "så" dålig.

När blir man egentligen nöjd. Förut så höll en kamera iallafall några år, nu håller dom inte mer än några månader.

När är DU nöjd. När slutar du att "Titta" efter en ny kamera bara för att det kommit ut en ny modell?
 
Att köpa nya prylar är kul.
Nöjd blir man förmodligen aldrig.
För egen del så är jag nöjd när kameran sitter som en handske och kan och gör det jag vill.
När så är fallet då behåller jag kameran länge.
 
Jag är nöjd när jag funnit en tidlös kamera , som aldrig blir omodern eller behövs uppdateras , och den har jag funnit. Min kortaste väg till de bilder jag tar och vill ta är en mätsökarkamera med en 35'a ,135mm S/V film och en bra Diascanner .Mer vill jag inte ha eller behöver ha för att lyckas med mina bilder. Jag har samlat på mig säkert 6-7 kamerahus vid det här laget och ett 15-tal objektiv , men använder bara min leica med en glugg för jag är nöjd med den.Den gör exakt vad jag vill och inget mer , dvs fångar ljus och exponerar den på rullar . 3knappar thats it.
Genom att finna ett sätt att nå bilden med minimalt uppsjö av utrustning tror jag man även blir av med "köp ny"tendenserna ....
Den digitala marknaden är ständigt under utveckling , därför medför den för sina anhängare en konsumtionsgrund som bygger på ständig uppdatering . . Detta är jag glad att slippa som filmanvändare . .
Tja det var lite hur jag ser på det ..
Utrustning : ej viktigt så länga man trivs med sitt verktyg... Gör man det finns det väl ingen anledning till att uppdatera ständigt ?
Mvh Ale
 
Andreas S skrev:
När är DU nöjd. När slutar du att "Titta" efter en ny kamera bara för att det kommit ut en ny modell?

Jag är nöjd med min 1D MkII, som jag köpte för 15 månader sedan.... Möjligen blir det tillökning i höst, om nästa modell passar mig.. Men då är det frågan om tillökning och inte utbyte.. 1D MkII kommer jag att ha kvar, för den är hur bra som helst, oavsett vad som kommer i framtiden.
 
Jag är nöjd med min kamera. Visst skulle jag kunna leva med att ha en nyare, ballare modell, men den jag har räcker till för mina syften och jag ser ingen anledning att uppgradera inom den närmaste tiden. Då är modellen ändå snart 2 år gammal.

Lite mer vidvinkel och lite mer ljusstyrka på de brännvidder jag redan har skulle jag dock vilja ha innan jag är helt nöjd.
 
Jag har lugnat ner mig lite

Som sagt så har jag lugnat ner mig lite. Det beror på många saker iofs. Sist jag köpte kameragrejer blev det ett Stabilstativ med Manfrottokula och Optipodfäste för 5800 kr. Före det var det en KM D7D med objektiv, filter, minne och väska för 32000 kr.
Jag har insett att vissa av objektiven begränsar(Tokina 80-400) men stegen efter kostar mkt mer och när man inte säljer nå bilder och inte heller har riktig koll på vad man sysslar med känns det inte rätt att investera mer. Sedan kommer Nikon D200 med tätningar och obefintligt brus( brus är överreklamerat, kolla bara på Panasonic FZ7. Brusreducering som dödar bilderna(enligt Kamera & Bild, men jag kände jag måste få ur mig det). Nog skulle jag vilja ha min KM D7D tätad. När jag är ute i regn så skiftar den bländartal. Det är det enda jag märkt hittils, men jag vet inte om jag vill testa vad den tål.
 
Undrar vad som blir 2030-talets nostagikamera, den som någon som "varit med förr" nämner i diskussioner som dennna :)
 
Skulle själv va rätt så nöjd om D50ín hade 10-12MP, inbyggd IS/VR samt var hyffsat brusfri vid höga ison och med serietagning på minst 8 b/s vid full upplösning :)
 
Jag har haft en massa kameror, och ännu mer objektiv. För ett antal år sedan kunde jag knappt gå till konsum och köpa mjölk utan att ta med 2 hus och minst 4 gluggar. Efter ett tag märkte jag att ju mer prylar jag ägde och kånkade på, desto mindre bilder blev det i slutändan. Numera kör jag stenhårt på devisen "less is more" och har kokat ner mitt skrotupplag till vad jag verkligen behöver. I småbild, Leica M med 21-35-50 gluggarna. Mellanformat, Hasselblad 500CM m 50-80-150 och en Rolleiflex från 1945, använder nästan aldrig bladaren numera, men har nästan alltid Rollen med mig, vilket resulterar i bra mycket mer tagna mellanformatsbilder. I storformat en Sinar med 90-150-300. Digitalt har jag provat allt möjligt, men landat i trygg förvissning om att det inte passar mig, förutom en liten Ixus 500 som jag plåtar familjen med. Generellt tror jag att man ska sätta sig ner och verkligen fundera på sin grundläggande inställning till fotografi, och sedan utrusta sig därefter, inte tvärt om.
 
Absolut , Less Is More tror jag defintivt på ..
Trots jag samlat på mig mycket så ligger allt förrutom M6'an , 35'an o 90'an nerpackat.
 
Andreas S skrev:
Min fråga är egentligen ganska enkel, men trots det finns det inte några enkla svar.

När blir man egentligen nöjd med sin "utrustning".

Så fort det kommer en ny kamera så är "folk" igång med att köpa den nya kameran för att den gamla är "så" dålig.

När blir man egentligen nöjd. Förut så höll en kamera iallafall några år, nu håller dom inte mer än några månader.

När är DU nöjd. När slutar du att "Titta" efter en ny kamera bara för att det kommit ut en ny modell?

/Jag ställde samma fråga för en tid sedan, och fick ett fåtal svar eller motivationer.

Jag är nog av den bestämda uppfattningen att det finns för många troende på FS:
Det vill säga "fotografer" som tror att de revulotionerande eller ovanligt bra bilderna kommer automatiskt om man har den senaste kameran med X antal mer MB än den föregående eller någon annan ovidkommande fördel som den
nya modellen besitter.

Reseptet eller medisinen heter, fotografera med det du har, kameran skapar inga bilder av sig själv. Eller som vissa säger
"verktygen gör inte yrkesmannen"

I denna sena timme:/Thomas:
 
Andreas S skrev:
...När är DU nöjd. När slutar du att "Titta" efter en ny kamera bara för att det kommit ut en ny modell?
1983. Då kunde jag inte bestämma mig och var väldigt nära att köpa senaste Contaxmodellen som skulle ersätta min Chinon CE-4. Men det blev en Nikon FE i stället.

Numera är jag ju digital och använder fortfarande min D100 jag köpte 2003.

Jag kommer aldrig jaga efter senaste modellen, men troligen köper jag en D200 till sommaren eftersom den passar i pris och prestanda.

Min utrustning blir hela tiden enklare, jag har aldrig haft mycket prylar och numera har jag ännu färre.
Jag använder som exempel mitt 300 från 1981 till min D100. (Jag köpte det begagnat 1985.)

Jag köper bara prylar jag behöver, inte saker jag vill ha.
 
Jag är nöjd & kommer förmodligen att vara det tills kamerahuset packar ihop vilket jag hoppas dröjer.

Hysterin inför detta måste att byta kamera när nya modeller släpps är idag total & jag antar att det gagnar oss alla då konkurrensen & priserna bör pressas p.g.a. detta.

Optikhysterin är också stor tycker jag mig se åtminstone på forumen här på FS. Dyr, fin, ljusstark originaloptik, gärna med röd ring verkar vara oerhört viktigt oberoende av vad man tänkt göra med sina bikder, vissa gör inte ens kopior på papper men vill ändå ha high end vad det gäller optik!

//Larsa
 
var det till mig?

Då vill jag förtydliga; 1983 var senast då jag aktivt hade bestämt mig för att köpa en ny kamerapryl (en Contax systemkamera) efter att ha läst tester och artiklar.

Beställningen från Olden Camera var redan lagd i kuvertet, men på vägen till brevlådan passerade jag affären och där låg den, en Nikon FE. Trots att modellen var 2-3 år gammal (kameran var ny) blev känslorna som när jag första gången såg min fru på en snöig gata.

Sedan dess har jag mest köpt begagnat eller prylar som funnits på marknaden ett par tre år.
 
Om huvudintresset är att göra bilder så är man nog nöjd när man har en utrustning som inte begränsar det man vill göra.

Om huvudintresset är utrustning så kommer man aldrig bli nöjd.

Jag är nöjd med den utrustning jag har idag. Jag har inga planer på att uppgradera någonting.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.