Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
När blir en begagnad kamera gammal?
- Trådstartare Tokv41
- Start datum
avslutad120828
Avslutat medlemskap
Hur många exponeringar är "mycket" för en digital systemkamera?
Hur länge håller dessa?
Förmodligen svår fråga att svara generellt på...
Anledningen till frågan är för att skapa sig en bild av ett bra resp. dåligt köp när man tittar på begagnadmarknaden...
De flesta slutarna har en viss förväntad livslängd på x-antal tusen exponeringar. Googla efter "Canon 40D shutter life-cycle" eller vilken kamera du än har för avsikt att kolla närmare på.
Notera att det rör sig om förväntade siffror, står det att den klarar av 100.000 exponeringar betyder det inte att den är garanterad att klara det antalet. Den kan klara både mer och mindre - allt beror på hur kameran används.
Ett slutarbyte på en DSLR kostar omkring 2500-4000:-.
afe
Aktiv medlem
För de allra flesta håller nog slutaren mycket längre än kamerans marknadsvärde ...
En Eos 20D kan man nog idag inte sälja för mer än ungefär 3000:- (i bästa fall) oavsett hur många exponeringar den gjort. En 300D som är en sämre kamera - max 1500:-.
På Blocket kasnske det går att få ut mer, men då blåser man köparen ...
En Eos 20D kan man nog idag inte sälja för mer än ungefär 3000:- (i bästa fall) oavsett hur många exponeringar den gjort. En 300D som är en sämre kamera - max 1500:-.
På Blocket kasnske det går att få ut mer, men då blåser man köparen ...
avslutad120828
Avslutat medlemskap
Men om man ska generalisera då?
En mellanmodell som tex Nikon D80, Canon 40D... Är 25 000 bilder mycket för de kamerorna?
Generellt: Nej, om det rör sig om "normal" användning. (Vadå normal? Jo, en D80 kanske man inte använder på samma sätt som en D3...gör man det förkortar man nog livslängden avsevärt på sin D80)
Du får kolla upp ordentligt vilket skick kameran är i i övrigt. Bara för att en bil har rullat 2000 mil kan den ju fortfarande ha en mängd fel.
Jeppe
Aktiv medlem
Men om man ska generalisera då?
En mellanmodell som tex Nikon D80, Canon 40D... Är 25 000 bilder mycket för de kamerorna?
Det är ju betydligt mer än vad det borde vara. 25000 bilder motsvarar nästan 700 rullar film. När jag plåtade som mest med film så gjorde jag av med ca 100 rullar på ett år.
Räkna såhär istället, ett slutarbyte kostar ca 3500-4000 kr, kan du då ta 35000-40000 exponeringar så blir det en kostnad på 10 öre per bild.
J O Härnström
Aktiv medlem
Handhavandet och hur man sköter om kameran är viktigt.
Har den varit utsatt för tuff miljö som regn, fukt, damm o.dyl.
Hur sensorn ser ut är väldigt viktigt.
En pedantskött kamera som förvaras i kameraväskan och inte utsätts för stötar och slag bör rimligtvis vara i fint skick.
Antal exponeringar som slutaren har gjort är endast en parameter bland många som skvallrar om kamerans skick.
20-30.000 exponeringar tycker i alla fall jag att det låter ganska mycket. Men å andra sidan så kan man ju rassla iväg en hel del seriebilder t.ex en kväll när man fotar sport eller aktion utan att det sliter det minsta på kameran.
Om jag jagar begagnat kamerahus så väntar jag tills det dyker upp ett med ganska få exponeringar.
Mvh J O
Har den varit utsatt för tuff miljö som regn, fukt, damm o.dyl.
Hur sensorn ser ut är väldigt viktigt.
En pedantskött kamera som förvaras i kameraväskan och inte utsätts för stötar och slag bör rimligtvis vara i fint skick.
Antal exponeringar som slutaren har gjort är endast en parameter bland många som skvallrar om kamerans skick.
20-30.000 exponeringar tycker i alla fall jag att det låter ganska mycket. Men å andra sidan så kan man ju rassla iväg en hel del seriebilder t.ex en kväll när man fotar sport eller aktion utan att det sliter det minsta på kameran.
Om jag jagar begagnat kamerahus så väntar jag tills det dyker upp ett med ganska få exponeringar.
Mvh J O
Photocon
Aktiv medlem
Svår fråga det här. När det gäller fabriksnya dslr är det ju marknadsförarna kombinerat med köparnas lust att söka något nytt som avgör mär en modell blir "gammal". Vilket idag går förbaskat fort.
Men en ny modell påverkar också priset på begagnatmarknaden, Exv sjunker en D80 bara för att en D90 är på gång.
I övrigt håller jag helt med J O Härnström. Antalet exponeringar fifflas det en hel del med, tyvärr. Ofta är man som begagnatköpare hänvisad till vad säljaren uppger.
De flesta dslr har ett inbyggt räkneverk som inte påverkas av hur många nollställningar men gör. Man kan avläsa hur många "shutter actuations" som gjorts på kameran i exifdata på många Nikonkameror i freewareprogrammet Opanda IExif 2.3. Funkar inte på Canon mig veterligen, däremot kan serviceverkstaden avläsa värdet.
Men oavsett om kameran skötts bra så är 25000 exponeringar rätt mycket för en D80.
Mvh/Lennart
Men en ny modell påverkar också priset på begagnatmarknaden, Exv sjunker en D80 bara för att en D90 är på gång.
I övrigt håller jag helt med J O Härnström. Antalet exponeringar fifflas det en hel del med, tyvärr. Ofta är man som begagnatköpare hänvisad till vad säljaren uppger.
De flesta dslr har ett inbyggt räkneverk som inte påverkas av hur många nollställningar men gör. Man kan avläsa hur många "shutter actuations" som gjorts på kameran i exifdata på många Nikonkameror i freewareprogrammet Opanda IExif 2.3. Funkar inte på Canon mig veterligen, däremot kan serviceverkstaden avläsa värdet.
Men oavsett om kameran skötts bra så är 25000 exponeringar rätt mycket för en D80.
Mvh/Lennart
marooned
Aktiv medlem
Finns ingen anledning som nybörjare(!) att låta sig luras och betala 4000 för en begagnad 20D eller 30D med 18-55 då man kan få en ny Nikon D80 med garanti och ett bättre objektiv för bara 2000 mer. Minsta reparation på det beggade huset kommer äta upp all mellanskillnad.
Begagnatmarknaden idag är för de som vet vad de letar efter, inte för nybörjare utan minsta erfarenhet av DSLR. Sen kan man givetvis göra fynd mha någon väl påläst vän, men sällan bland de billigaste kamerorna med 1.6 crop sensorer.
Begagnatmarknaden idag är för de som vet vad de letar efter, inte för nybörjare utan minsta erfarenhet av DSLR. Sen kan man givetvis göra fynd mha någon väl påläst vän, men sällan bland de billigaste kamerorna med 1.6 crop sensorer.
Tokv41
Aktiv medlem
Finns ingen anledning som nybörjare(!) att låta sig luras och betala 4000 för en begagnad 20D eller 30D med 18-55 då man kan få en ny Nikon D80 med garanti och ett bättre objektiv för bara 2000 mer. Minsta reparation på det beggade huset kommer äta upp all mellanskillnad.
För 6000 får du iof. en D80 med 18-55 vilket jag tänkt köpa efter att ha gett upp begagnadmarknaden efter diverse tips och råd.. Min fråga är fortfarande aktuell..
Det var inte så att jag hittat en beggad D80 med 25 000 tagna bilder utan mer en fråga oavsett om man köper nytt eller begagnat.. Lite som att man generellt kan säga att en bil som gått 20 000 mil har nagra mil på nacken även om de kan rulla det dubbla och det är beroende på skötsel och hur milen har varit...
Lite nyfiken på livslängden på en kamera...
J O Härnström
Aktiv medlem
Lite onödigt vetande kanske:
Mina siffror:
(Ny Canon EOS 300D när den kom, kommer inte ihåg hur många exp innan byte till
EOS 20D. Var ett år och hade gått 900 exp. Jag hade den i två år och tog ytterligare ca 12000 bilder.
Bytte för att pröva proffskameran EOS 1D MarkII. Den var några år gammal men hade få exponeringar. Sålde den vidare för samma pris jag gav. En mycket fin kvalitetskamera i perfekt skick.
Köpte då en ny EOS 40D som efter ca ett år nu har levererat ca 4000 exponeringar. Om den är lika slitstark som EOS 20D så kommer den att hålla länge (när man hanterar den varsamt)
Proffskamerorna i 1D serien har en annan mekanik och hållfasthet än de billigare modellerna. De tål bl.a stötar och slag på ett helt annat sätt och är vädertätade.
Men priserna på begagnade digitala systemkameror sjunker snabbt. Det verkar som prisraset ständigt ökar.
Och varför köpa begagnade "instegs/semipro"-modeller när de nya är så bra och mycket prisvärda?
Det ska bli intressant att se hur fort EOS 5D sjunker nu när många frestas till att skaffa uppföljaren. Jag spekulerar i att priset dalar rejält. Dels för att nya modellen kommit. Dels för att t.ex nya EOS 50D även frestar köparna. För att inte tala om alla fina kameror från Nkon, Sony, Pentax och Olympus.
LIVSLÄNGDEN DÅ?
Svårt att svara på, helt enkelt för att även begagnade kameror har endast några få år på nacken. Om 10-15 år vet vi mer.
Mina siffror:
(Ny Canon EOS 300D när den kom, kommer inte ihåg hur många exp innan byte till
EOS 20D. Var ett år och hade gått 900 exp. Jag hade den i två år och tog ytterligare ca 12000 bilder.
Bytte för att pröva proffskameran EOS 1D MarkII. Den var några år gammal men hade få exponeringar. Sålde den vidare för samma pris jag gav. En mycket fin kvalitetskamera i perfekt skick.
Köpte då en ny EOS 40D som efter ca ett år nu har levererat ca 4000 exponeringar. Om den är lika slitstark som EOS 20D så kommer den att hålla länge (när man hanterar den varsamt)
Proffskamerorna i 1D serien har en annan mekanik och hållfasthet än de billigare modellerna. De tål bl.a stötar och slag på ett helt annat sätt och är vädertätade.
Men priserna på begagnade digitala systemkameror sjunker snabbt. Det verkar som prisraset ständigt ökar.
Och varför köpa begagnade "instegs/semipro"-modeller när de nya är så bra och mycket prisvärda?
Det ska bli intressant att se hur fort EOS 5D sjunker nu när många frestas till att skaffa uppföljaren. Jag spekulerar i att priset dalar rejält. Dels för att nya modellen kommit. Dels för att t.ex nya EOS 50D även frestar köparna. För att inte tala om alla fina kameror från Nkon, Sony, Pentax och Olympus.
LIVSLÄNGDEN DÅ?
Svårt att svara på, helt enkelt för att även begagnade kameror har endast några få år på nacken. Om 10-15 år vet vi mer.
Mangepange
Aktiv medlem
Jag ska nog köpa nytt men är lite intresserad av livslängd på dessa kameror...
Hur många exponeringar i genomsnitt tycker du är rimligt per dygn? ..och då menar jag ett riktigt genomsnitt... Hur många dagars brukande blir det i genomsnitt...?
Jag köpte för några år sedan en proffskörd D100, det var innan det hade börjat komma så jättemånga modeller som finns idag. Den hade drygt 30 000 exponeringar enl. säljaren...jag tvekade inte en sekund - och fick aldrig anledning att bli missnöjd.
Man skall inte överdriva sånt här, i de flesta fall så håller slutare och bländarlameller mycket länge.
Dessutom kan jag inte förstå hur en del resonerar...en 20D inte värd mer än max vad var det 3000:- ???? ...inkl. optik????
De flesta bra kompakter är dyrare nya. Dessutom, en 20D blir väl inte sämre för att det kommer en 30D eller 40D...
Titta du på en begagnad kamera, kolla om den är uppenbart sliten i första hand (typ repor och utslitna markeringar, symboler och texter på huset...) Det talar om för dig hur ägaren tagit hand om sin kamera. Kolla om du kan upptäcka damm, sand etc. innanför optiken...kolla igenom sökaren utan optik...ser du massa svarta fläckar? Det är tecken på att man inte varit varsam nog vid optikbyten i det fria...
Jag har aldrig rengjort en sensor - för jag är försiktig när jag öppnar kameran.
Därefter kan du kolla exponeringsräknaren...
Jag skulle utan vidare köpa vilken entusiast kamera som helst med under 30000 exponeringar...om huset ser fint ut...jag kanske skulle akta mig för instegarna med mycket exponeringar - där kan man anta att det är mycket plast i mekaniken, och plast slits fort...i allmänhet - men inte alltid...
Tänk på att en dålig kamera i händerna på en bra fotograf alltid är bättre än motsatsen...och att en välskött kamera med många exponeringar sannolikt är ett bättre köp än en med få exponeringar som ägaren behandlat som om han skall byta ut den om ett halvår och ändå få dåligt betalt.
Ni som bidrar till att t.ex. 20D, D200 etc. sjunker som stenar prismässigt - TACK för att ni under många år subventionerat min hobby. Ni har bidragit till att jag efter ett antal år kunde välja den kamera jag ville ha utan att fundera på så mycket annat...så TACK.
M.v.h.
/ Magnus
pcnilssen
Medlem
.....
Hei,
følgende er hentet fra Nikons egne produktbrosjyrer:
D3: Lukkeren er testet til 300.000 eksponeringer
D300: Lukkeren er testet til 150.000 eksponeringer
D200: Lukkeren er testet til 100.000 eksponeringer.
Hva som da er resterende livslengde avhenger av ditt eget bruk, men du kan jo bare skifte lukker når den blir ødelagt, og få en fullt fungerende kamera igjen.
Mangepange
Aktiv medlem
För 6000 får du iof. en D80 med 18-55 vilket jag tänkt köpa efter att ha gett upp begagnadmarknaden efter diverse tips och råd.. Min fråga är fortfarande aktuell..
Det var inte så att jag hittat en beggad D80 med 25 000 tagna bilder utan mer en fråga oavsett om man köper nytt eller begagnat.. Lite som att man generellt kan säga att en bil som gått 20 000 mil har nagra mil på nacken även om de kan rulla det dubbla och det är beroende på skötsel och hur milen har varit...
Jag tillåter mig en parallell till min gamla analoga Nikon F801s...den är byggd 1990. Jag köpte den begagnad några år senare för i sammanhanget sjukt mycket pengar. Den var uppenbart lite småsliten redan då - men jag har fortfarande kvar den. Jag har aldrig räknat efter men jag gissar att tagit bortåt 40-50 000 exponeringar med den (minst..)...
Den funkar fortfarande väldigt bra, och det blir kanonbilder från den.
Då har den kameran ändå varit i alperna och åkt i min skidrygga, den har varit på fjällvandringar, den har varit ute i regn (utan vädertätning) den har varit med mig på savannen i afrika, vandringar i egypten (konungarnas dal etc..) på promenader på Zanzibar town Stonetown, Rom, Amsterdam, Miami etc. etc. ...kort och gott den har varit med om en del - och mår fortfarande strålande. Den har aldrig servats proffesionellt, men den funkar bra ändå...
På den tiden tyckte mina kompisar att jag var tokig som inte köpte en ny F4...
Som sagt bara en parallell...alla har rätt att göra som de känner är rätt för dem - jag tar mig friheten att säga att jag inte förstår varför...
/ Magnus, en som tycker att konsumtionshysterin börjat anta sjuka proportioner...
J O Härnström
Aktiv medlem
Visst är EOS 20D fortfarande en mycket bra kamera.
Jag tycker att det är svårt att värdera en begagnad 20D om man jämför med nytt, tex:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1000D1855
eller lika gärna jämför med nya kameror från andra märken.
Mvh J O
Jag tycker att det är svårt att värdera en begagnad 20D om man jämför med nytt, tex:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1000D1855
eller lika gärna jämför med nya kameror från andra märken.
Mvh J O
Nilzohn
Aktiv medlem
<snip>
Japp, och din gamla 20D är still going strong här nere i Skåne