Annons

När använder man extern blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet Du hur slutaren fungerar? Det är i moderna kameror oftast två ridåer som samarbetar, den första öppnar och den andra stänger "hålet". En blixt måste hinna leverera sitt ljus EFTER det att den ridan första öppnat, men INNAN den andra stänger. Blixten korta lystider gör att den hinner, men tidsmellanrummet mellan ridåerna är gränssättande - ofta 1/100 sek, eller på riktigt nya kameror 1/250.

Alla snabba rörelser som kräver exponeringstider kortare än synktiden ( 1/100 sek, etc. ) för att "frysa", kommer att bli mer eller mindre suddiga.

Det här är svårt att förstå. Först öppnar den första ridån så slutaren här helt öppen. Sen stänger alltså andra ridån och tiden då första ridån öpnnar och då andra ridån stänger så är alltså slutaren bara delvis öppen. Då måste alltså helta tiden från första ridån börjar till andra ridån stängt varar rätt lång för att blixtljuset skall hänga med ? Trots att själva blixten bara lyser i 1/1000 ? Rätt ?

I så fall, hur lyckas man med rejält korta slutartider inomhus där inte ens 2,8 räcker? Dvs att blixten inte kan räcka för att frysa snabba rörelser? Ta ett exempel: En handbollsspelare som hoppar och kastar en boll.
 
Det här är svårt att förstå. Först öppnar den första ridån så slutaren här helt öppen. Sen stänger alltså andra ridån och tiden då första ridån öpnnar och då andra ridån stänger så är alltså slutaren bara delvis öppen. Då måste alltså helta tiden från första ridån börjar till andra ridån stängt varar rätt lång för att blixtljuset skall hänga med ? Trots att själva blixten bara lyser i 1/1000 ? Rätt

Ja. men var tycker du är "rätt lång tid".

I så fall, hur lyckas man med rejält korta slutartider inomhus där inte ens 2,8 räcker? Dvs att blixten inte kan räcka för att frysa snabba rörelser? Ta ett exempel: En handbollsspelare som hoppar och kastar en boll.

Läste du inte mitt inlägg om HSS blixt?

Om du kör blixtsynk på kanske 1/160 inomhus så påverkar det befintliga ljuset bilden väldigt lite. Bilden exponeras då i huvudsak av blixtljuset som är väldigt kort och därför fryser de flesta rörelser.
 
Ja. men var tycker du är "rätt lång tid".



Läste du inte mitt inlägg om HSS blixt?

Om du kör blixtsynk på kanske 1/160 inomhus så påverkar det befintliga ljuset bilden väldigt lite. Bilden exponeras då i huvudsak av blixtljuset som är väldigt kort och därför fryser de flesta rörelser.

På rörliga mål är 1/100 - 1/160 lång tid.

Ang det senare så är det väl det som ger hopp, dvs att det faktum att blixten ger det allra mesta ljuset gör att även om slutaren är öppen så länge så blir de facto exponeringen mycket mycket kortare iom att det befintliga ljuset under största delen av exponeringen betyder så väldigt lite. Rätt ?

Saker som är svåra att förstå får man ta i etapper känns det som.
 
Det här är svårt att förstå. Först öppnar den första ridån så slutaren här helt öppen. Sen stänger alltså andra ridån och tiden då första ridån öpnnar och då andra ridån stänger så är alltså slutaren bara delvis öppen. Då måste alltså helta tiden från första ridån börjar till andra ridån stängt varar rätt lång för att blixtljuset skall hänga med ? Trots att själva blixten bara lyser i 1/1000 ?
...
Nja, det känns som om Du inte riktigt är klar över tekniken.

Definition: Slutare = mekanisk anordning för att släppa in ljus i kameran. Består av ett "hål" och två ridåer.

"Hålet" är helt öppet bara under exponeringstider längre än den sk. synktiden, under alla andra exponeringstider är den bara delvis öppen - en springa som rör sig över hålet. Drar Du av en blixt på för kort tid, kommer den bara att kunna exponera en smal remsa av bilden - inte hela.

Vill Du frysa rörelser som kräver kortare tider än synktiden för att frysa, måste Du gå ifrån kamerablixtar ( el. acceptera HS-synk med red. ljusstyrka ) och använda studioblixtar med hög effekt.
 
Nja, det känns som om Du inte riktigt är klar över tekniken.

Definition: Slutare = mekanisk anordning för att släppa in ljus i kameran. Består av ett "hål" och två ridåer.

"Hålet" är helt öppet bara under exponeringstider längre än den sk. synktiden, under alla andra exponeringstider är den bara delvis öppen - en springa som rör sig över hålet. Drar Du av en blixt på för kort tid, kommer den bara att kunna exponera en smal remsa av bilden - inte hela..

Det här tror jag var det jag menade i mitt tidigare inlägg.

Vill Du frysa rörelser som kräver kortare tider än synktiden för att frysa, måste Du gå ifrån kamerablixtar ( el. acceptera HS-synk med red. ljusstyrka ) och använda studioblixtar med hög effekt.

Studioblixtar är ju givetvis otänkbart. Hur gör proffen för att få bra bilder inomhus när inte ens 2,8 objektiv verkar räcka ?
 
Hur gör proffen för att få bra bilder inomhus när inte ens 2,8 objektiv verkar räcka ?

Vad är det för bildtyp du tänker på? Vi har ju konstaterat att blixten har väldigt kort brinntid och kan frysa rörelser.
Den här bilden t ex är tagen handhållen med 1 sek exponeringstid. En tid som ingen människa kan hålla kameran still. Motivet är ändå skarpt tack vare blixtens korta brinntid.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/878047.htm?set=mp

Just den här bilden skulle iofs kunna vara tagen med den inbyggda blixten också och inte nödvändigtvis med en extern blixt vilket ju var kärnfrågan.
Fördelen med extern blixt är att du kan styra varifrån ljuset kommer som Martin F skrev och på så sätt få mjukare ljus och mindre skuggor
 
Senast ändrad:
Vad är det för bildtyp du tänker på? Vi har ju konstaterat att blixten har väldigt kort brinntid och kan frysa rörelser.
Den här bilden t ex är tagen handhållen med 1 sek exponeringstid. En tid som ingen människa kan hålla kameran still. Motivet är ändå skarpt tack vare blixtens korta brinntid.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/878047.htm?set=mp

Just den här bilden skulle iofs kunna vara tagen med den inbyggda blixten också och inte nödvändigtvis med en extern blixt vilket ju var kärnfrågan.
Fördelen med extern blixt är att du kan styra varifrån ljuset kommer som Martin F skrev och på så sätt få mjukare ljus och mindre skuggor

Det låter rimligt och en intressant bild. Dessutom mycket jämförbar tror jag med min egen utrustning.

Bildtyp jag menar är en tjej eller kille (alltså mina barn) som i en hall med dåligt ljus (egentligen inte så dåligt men jag har lärt mig att allt ljus inomhus är dåligt) tex hoppar över en plint. Går balansgång på en smal bräda eller kanske hjular. Dvs lätt rörliga till rätt rejält rörliga. Kan testa att lägga in en typbild när jag kommer hem.
Den inbyggda blixten är väl ok men den är knappast stark nog att klara av jobbet.
 
Att fotografera snabba motiv med blixt med knivskarpa bilder som mål ÄR svårt. Som tur är räcker 1/250 ganska långt. De motiv som är så snabba att 1/250 inte räcker kan man ändå lyckas med genom att panorera med motivet, dvs följa motivet med kameran i en jämn rörelse. Då blir bilden ändå ganska skarp. Eftersom du dessutom använder en blixt får du en knivskarp blixtbild ovanpå den hyggligt skarpa befintligt ljus-bilden, och resultatet blir ofta att bilden i sin helhet ser skarp ut, eftersom de viktiga detaljer och konturer i en bild som blicken söker sig till tecknas skarpa av blixtljuset.

Hoppas något klarnade!

/Pontus
 
Bildtyp jag menar är en tjej eller kille (alltså mina barn) som i en hall med dåligt ljus (egentligen inte så dåligt men jag har lärt mig att allt ljus inomhus är dåligt) tex hoppar över en plint. Går balansgång på en smal bräda eller kanske hjular. Dvs lätt rörliga till rätt rejält rörliga. Kan testa att lägga in en typbild när jag kommer hem.
Den inbyggda blixten är väl ok men den är knappast stark nog att klara av jobbet.

Aha, då förstår jag. Nej den situationen är inte lätt. Där vill man ju ha in bakgrundsljuset också så det inte bara blir en platt "pang på" blixtbild. Slow-synk är ju en metod men kräver en del experimenterande. Blixten i en sån situation fryser rörelsen bäst ju närmre man är motivet. Det går inte att sitta läktaren och blåsa på med blixt. En kombination av lång exptid, panorering som Pontus föreslår och blixt borde kunna ge ett bra resultat men i vilka proportioner? Ja, det är bara att prova sig fram.
 
Du kan leka med blixt på andra ridån också (om det finns på din kamera/blixt), för att göra en effekt av oskärpan. Då blir det som "fartränder" efter motivet!

/Pontus
 
Du kan leka med blixt på andra ridån också (om det finns på din kamera/blixt), för att göra en effekt av oskärpan. Då blir det som "fartränder" efter motivet!

/Pontus

Jag har dels köpt den där Gary Friedman boken om A200 nu och den var ju bara sådär mastig, 365 sidor att plöja igenom och dessutom tittat på blixguiden som mhoner.de hade så jag kan lära mig lite mer om det där med andra ridån, långsam synk osv.
 
... och sen när trodde Du att allt är enkelt att lära sig? All inlärning inkluderar ansträngning - i en del fal t.o.m. att läsa mastiga publikationer som andra duktiga människor knåpat ihop.

Livet är hårt och orättvist - träna på bara - :D
 
... och sen när trodde Du att allt är enkelt att lära sig? All inlärning inkluderar ansträngning - i en del fal t.o.m. att läsa mastiga publikationer som andra duktiga människor knåpat ihop.

Livet är hårt och orättvist - träna på bara - :D

Helt ärligt har jag gjort väldigt lite sedan låt oss säga april än att läsa på om olika saker som rör kameror och kringutrustning. Blixtar är väl det jag medvetet väntat med, först för att se om man klarar sig utan - det gör man inte - men också för att det faktiskt verkar mest komplicerat. Ja förutom bildbehandling i datorn då.
- Och fortfarande är de flesta av bilderna usla.

Jag kommer hur som helst jobba mig igenom den här liksom jag gjorde med tex Digital fotografi 1&2 av Scott Kelby.
Tack för tipset igen.
 
Jag dj-vl-s inte med Dig - men det är bara att fortsätta träna.

Den lokala fotoklubben brukar vara ett bra ställe att kunna ställa frågor på - om man står ut med en och annan thiosulfatstinkande dikotom fundamentalist. Det finns eoner av samlad kunskap att ösa ur och oftast är medlemmarna mer än villiga att lära ut vad de kan. En bonus är att det finns massor av utrustning i deras värskor som man kan få klämma på om man "passerat nålsögat".
 
Jag dj-vl-s inte med Dig - men det är bara att fortsätta träna.

Nejdå, jag uppfattade det inte så heller. Bara försöker illustrera hur mycket det finns att upptäcka och det är ju också delvis därför det är så kul med foto. Bara när jag köpte mitt 50/1,7 och upptäckte att skärpedjupet var nästan obefintligt, jag fotade en etikett som är 6x6 cm lite tvärställd. Där fokus låg var det knivskarpt - mot kanten som var kanske någon cm bort kunde man knappt se bokstäverna.

Den lokala fotoklubben brukar vara ett bra ställe att kunna ställa frågor på - om man står ut med en och annan thiosulfatstinkande dikotom fundamentalist. Det finns eoner av samlad kunskap att ösa ur och oftast är medlemmarna mer än villiga att lära ut vad de kan. En bonus är att det finns massor av utrustning i deras värskor som man kan få klämma på om man "passerat nålsögat".

Jag har tänkte på det men jag har så lite tid på kvällarna. Men att lära sig av andra är något jag verkligen är intreserad av.


Och - nu funderar jag på antingen en begagnad Minolta 3600 eller en Dörr DAF42 Ultra. Båda verkar vara bra grejer. Lite osäker på om Dörr blixten klarar trådlöst. Minoltan finns ju dessutom som Sony till bra pris ny men då tror jag hellre jag köper ne begagnad Minolta.
Någon som har erfarenhet av de båda och kan tala om ifall den ena eller den andra är att föredra? Eller någon annan blixt i ungefär samma prisklass?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.