Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När använder man extern blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Jag vet att det är en helkorkad fråga. Jag har inte riktigt kommit någonstans när det gäller användandet av extern blixt. Visst märker jag att den inbyggda ger röda ögon, tråkiga skuggor osv.

Men samtidigt undrar jag lite när man faktiskt använder en extern blixt.
- Inomhus när man fotar barnen?
- I en gymnastikhall när man fotar barnens idrott?
- I delfinariet på kolmården när delfinerna gör konster osv?
- När man fotar en blomma i halvskugga som behöver lättas upp?
- När man fotar utomhus i motljus?

Hur långt räcker en blixt egentligen?

Jag funderar starkt på att skaffa ett 50/1,7, kommer man i verkligheten använda blixt när man har ett så ljusstarkt objektiv?

Ja som ni ser är det lite förvirrade och strukturlösa frågor. Men jag skulle vara tacksam för lite tankar om det här. Jag har liksom ingen lust att lägga ut tusenlappar på en blixt om det sen visar sig att man inte behöver den i situationer då jag använder kameran.

Btw jag fotar aldrig (hittils) i mer studiolik miljö.
 
Vaddå korkat? Det enda korkade är väl att ha en massa funderingar, men inte fråga. Alla de användningsområden Du listar är tänkbara - det beror helt på vad Du vill åstadkomma.

Blixt = tillsatsljus. Att ta till när det befintliga ljuset inte räcker. Det finns sistuationer när inte ens mina 1.4-objektiv räcker till och då åker blixten fram. Alternativer är att skruc´va upp ISO i stället, men det sker oftast till priset av ett högre brus i bilderna. Upp till ISO800 är det överkomligt, men sen tilltar det i oroväckande takt

Har jag inget val, är det bara att skruva upp och efterbehandra i NoiseNinja, men jag ser helst att jag slipper. Balansen mellan brus och detaljupplösning gör det näst intill omöjligt att få till det ibland.

Den stora fördelen med M/KM/Sony är att de mer potenta blixtarna går att styra trådlöst. Jag kan inte minnas att jag nånsin använt en extern blixt sittande på kameran, annat än när jag ska initiera den trådlösa funktionen. Gary Fridmans e-böcker om KM D5/7D och Sony är ovärderliga.

Räckvidden på en blixt går att beräkna med ledtalet som bas, men man måste bestämma sig vilket ledtal som ska användas. mhohner.se har uppgift om "verkligt" ledtal. Jag har inte i skallen hur man gör beräkningen ( jag använder bara manuell blixt på mycket korta håll och då är kapaciteten inte gränssättande ), men det finns säkert någon annan har på fs.se som har det aktuellt.
 
Jag vet att det är en helkorkad fråga. Jag har inte riktigt kommit någonstans när det gäller användandet av extern blixt. Visst märker jag att den inbyggda ger röda ögon, tråkiga skuggor osv.

Men samtidigt undrar jag lite när man faktiskt använder en extern blixt.
- Inomhus när man fotar barnen?
- I en gymnastikhall när man fotar barnens idrott?
- I delfinariet på kolmården när delfinerna gör konster osv?
- När man fotar en blomma i halvskugga som behöver lättas upp?
- När man fotar utomhus i motljus?

Hur långt räcker en blixt egentligen?

Jag funderar starkt på att skaffa ett 50/1,7, kommer man i verkligheten använda blixt när man har ett så ljusstarkt objektiv?

Ja som ni ser är det lite förvirrade och strukturlösa frågor. Men jag skulle vara tacksam för lite tankar om det här. Jag har liksom ingen lust att lägga ut tusenlappar på en blixt om det sen visar sig att man inte behöver den i situationer då jag använder kameran.

Btw jag fotar aldrig (hittils) i mer studiolik miljö.


Jag använder ofta blixten för att göra mer spännande bilder och ljussätta som jag själv vill ha det, kolla mer här:
http://www.fotosidan.se/blogs/rickes/21748.htm

/Ricke
 
Vaddå korkat? Det enda korkade är väl att ha en massa funderingar, men inte fråga. Alla de användningsområden Du listar är tänkbara - det beror helt på vad Du vill åstadkomma.

Blixt = tillsatsljus. Att ta till när det befintliga ljuset inte räcker. Det finns sistuationer när inte ens mina 1.4-objektiv räcker till och då åker blixten fram. Alternativer är att skruc´va upp ISO i stället, men det sker oftast till priset av ett högre brus i bilderna. Upp till ISO800 är det överkomligt, men sen tilltar det i oroväckande takt

Har jag inget val, är det bara att skruva upp och efterbehandra i NoiseNinja, men jag ser helst att jag slipper. Balansen mellan brus och detaljupplösning gör det näst intill omöjligt att få till det ibland.

Den stora fördelen med M/KM/Sony är att de mer potenta blixtarna går att styra trådlöst. Jag kan inte minnas att jag nånsin använt en extern blixt sittande på kameran, annat än när jag ska initiera den trådlösa funktionen. Gary Fridmans e-böcker om KM D5/7D och Sony är ovärderliga.

Räckvidden på en blixt går att beräkna med ledtalet som bas, men man måste bestämma sig vilket ledtal som ska användas. mhohner.se har uppgift om "verkligt" ledtal. Jag har inte i skallen hur man gör beräkningen ( jag använder bara manuell blixt på mycket korta håll och då är kapaciteten inte gränssättande ), men det finns säkert någon annan har på fs.se som har det aktuellt.

Tack. Att använda trådlöst låte ju som en mycket bra ide. Nån som vet om man kan styra en Minolta 3600 HSD som ju kan användas trådöst med en Sony A200?
 
Du behöver inte vara orolig. Gary är akademiker ut i fingerspetsarna, men skriver "lättengelska" för att inte skrämma bort läsarna. De fackuttryck som finns är lätta att förstå av sammanhanget.
 
Annars så kastar du ut frågan här så får du svar inom kort.

Här får du första lektionen alldeles gratis:

Guide number = ledtal, ett mått på blixtens styrka.
 
Blixt i mörker är ju en no-brainer, men pröva också att använda blixten i dagsljus!

Ställ in minus 1-2 steg på blixten när man du fotograferar i hyggligt ljus, så att det inte blir någon uppenbar blixteffekt och för att bakgrunden ska bli naturlig. Är det inomhus, så testa att rikta blixten rakt uppåt, dvs slå den i taket, så blir det inga fula blixtskuggor bakom motivet. En aning blixt kan ibland ge ett effektfullt blänk i ögat på både fåglar och människor. Dessutom kan blixten hjälpa till att lätta upp hårda skuggor. Färger kommer fram på ett annat sätt och bilderna blir skarpare.

/Pontus
 
Tänkte fortsätta mina funderingar runt blixtar. Den begagnade jag tänkte köpa var borta.

Någon som kan förklara varför man verkar få tider på 1/100 när blixten bara lyser upp 1/1000 - 1/20000?

Kan man få skarpa bilder på rörliga mål inomhus med blixt när slutaren verkar vara öppen så länge som 1/100?

Jag har alltså bara testat med intern blixt men jag har frågat en kamrat som har extern och det verkar vara samma där.
 
Vet Du hur slutaren fungerar? Det är i moderna kameror oftast två ridåer som samarbetar, den första öppnar och den andra stänger "hålet". En blixt måste hinna leverera sitt ljus EFTER det att den ridan första öppnat, men INNAN den andra stänger. Blixten korta lystider gör att den hinner, men tidsmellanrummet mellan ridåerna är gränssättande - ofta 1/100 sek, eller på riktigt nya kameror 1/250.

Alla snabba rörelser som kräver exponeringstider kortare än synktiden ( 1/100 sek, etc. ) för att "frysa", kommer att bli mer eller mindre suddiga.
 
Det går att köra kortare tider än blixtsynktiden, så kallad highspeedsync, om du har en blixt som stöder den funktionen. Då pulsas blixtljuset under tiden som spalten i ridån löper över sensorplanet. Nackdelen är att blixtens styrka reduceras ganska mycket. Ju snabbare tid desto sämre blixtstyrka.
 
Jag tycker att en av de största fördelarna med extern blixt är möjligheten att vrida blixthuvudet så att jag kan styra varifrån ljuset kommer. Istället för att bränna en blixt rakt i nyllet på nån jag ska ta en porträttbild av kan jag rikta blixten 90 grader mot en vägg eller upp i taket för att få ett naturligare utseende på ljuset som belyser modellen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.