ANNONS
Annons

När är man snål och när blir man utnyttjad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: Re: Re: Re: Re: När är man snål och när blir man utnyttjad?

StarGate skrev:
... tror inte du vet vem jag är...
Göran, du är säkert en reko grabb, men ärligt talat, tror du jag bryr mig om vem du är?

Försök nu fokusera på poängen i tråden och häng inte upp dig på mig som person. Vill du bara mucka gräl finns det säkert flera i din omgivning du kan utmana!

Re: Re: Re: Re: När är man snål och när blir man utnyttjad?

alfin skrev:
Och väldigt många fler än vad du tror kommer att uppskatta att någon framför en annan åsikt än den gängse presenterade.

Du vet hur det är, bara döda fiskar flyter med strömmen...
Jag har inget som helst emot att du har och framför din åsikt, och om du läser tråden så ska du se att det finns olika vinklingar på det här. Fram tills du dök upp var tråden både nyanserad och konstruktiv, med förslag på hur situationen kan hanteras så båda blir nöjda.

Att du kallar trådskaparen, mig och alla andra i tråden som inte delar din uppfattning för idioter är däremot inte OK, och om något här är patetiskt, för att låna ditt sätt att uttrycka sig, så är det ditt sätt att framföra din åsikt. Det går att ha olika åsikter utan att samtidigt förolämpa och idiotförklara dom som har en annan uppfattning. Om inte annat så är det dj-ligt osmart om man vill få gehör för sin ståndpunkt.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: När är man snål och när blir man utnyttjad?

alfin skrev:
Göran, du är säkert en reko grabb, men ärligt talat, tror du jag bryr mig om vem du är?

Försök nu fokusera på poängen i tråden och häng inte upp dig på mig som person. Vill du bara mucka gräl finns det säkert flera i din omgivning du kan utmana!
Nej, jag är nog ointressant för dig och det är helt OK. Jag tycker också att det är helt OK att du har andra åsikter och att du vädrar dem. Jag tycker däremot inte att det är OK att du klassar ner alla som inte tycker som du, det är nog det som skiljer oss åt.
Utmana någon i avsikt att mucka gräl...tja...forumsdeltagarna är nog på det klara över vem som muckar gräl.
Jag håller dock med dig om att vi bör fokusera på ämnet i tråden, jag blev bara så paff över din idiotförklaring av oss alla...

Hejsan
För att återgå till frågan!!! Det är ett dilemma du har hamnat i. Det är svårt att svara eftersom man inte vet hur nära vänner ni är. Detta är väl något som du måste känna efter själv. Men eftersom du tydligen är tveksam så känns det inte rätt. Frågan är ju om din kompis frågat dig att ta bilderna då hon vet att du är proffs och hon då får proffsiga bilder och ni är kompisar. Då kan du ju använda hennes bröllopsbilder som reklam om du behöver. Som en tjänst tillbaka. Eller sätt upp tidpunkter när du tar lite bilder. Som proffs blir ju utrustningen tyngre, eller hur? Ett alternativ är att du säger till kompisen att dela ut engångskameror till gästerna som sen lämnas tillbaka till brudparet. Det blir annorlunda bilder och du behöver inte ställas inför detta dilemmat.
Lycka till!

Anders Östberg skrev:
Jag har inget som helst emot att du har och framför din åsikt, och om du läser tråden så ska du se att det finns olika vinklingar på det här. Fram tills du dök upp var tråden både nyanserad och konstruktiv, med förslag på hur situationen kan hanteras så båda blir nöjda.

Att du kallar trådskaparen, mig och alla andra i tråden som inte delar din uppfattning för idioter är däremot inte OK, och om något här är patetiskt, för att låna ditt sätt att uttrycka sig, så är det ditt sätt att framföra din åsikt. Det går att ha olika åsikter utan att samtidigt förolämpa och idiotförklara dom som har en annan uppfattning. Om inte annat så är det dj-ligt osmart om man vill få gehör för sin ståndpunkt.
Nyanserad? Nä tråden har verkligen inte varit nyanserad.

Ja, majoritetens diktatur är en oerhörd kraft. Själv förstår jag inte alla dessa inlägg. Om min bästa vän bad mig om en sådan sak hade jag självklart ställt upp. Jag hade sett det som att genom mitt kunnande kunna finnas där för min vän. Varför skulle jag behöva bevisa värdet av min kompetens just då? Betalt skall man ha, men det kan man få alla andra dagar av uppdragsgivare man har en affärsmässig relation till.

Det är knappast så att vännen inte klarar sig utan att bli fotograferad av just henne, det finns hur många fotografer som helst.
Jag tycker det snarare verkar vara en kombination av snålhet och missunsamhet (missunnar henne möjligheten att delta i bröllopet som gäst).

Själv skulle jag inte komma på tanken att fråga en sån sak, jag vill ha att min bästa vän ska delta i firandet, inte jobba.

sagan skrev:
Vill du vara vänlig att utveckla?
Jag?

Konstaterade helt enkelt att "diskussionen" inte alls var nyanserad som han sa. Jag har väl inte lusläst varenda svar kanske, men har knappt lyckats hitta några svar som går emot strömmen. Att kalla det nyanserat är väldigt "mjuka rosa moln" om du förstår vad jag menar.

Jag tycker nog att det funnits en hel del försök till att se det från bådas håll, enligt min mening har det varit nyanserat.

sagan skrev:
Jag tycker nog att det funnits en hel del försök till att se det från bådas håll, enligt min mening har det varit nyanserat.
Jag har hittat två som tycker att fota gratis skulle vara okej. (Katarina Tilholm, Jörgen Strandberg)
Resten verkar vara inne på linjen att kompisen är ett manipulerande svin.

Visst känns det nyanserat om man tycker samma som alla andra.

Hur många som tycker det ena eller andra är ointressant i sammanhanget, det intressanta är om man nyanserar sina argument genom att försöka se det från båda håll.
Och det tycker jag fortfarande att det är många som gjort.

Nämen hallå där! Jag har aldrig sagt "ta betalt av alla dina vänner" eller liknande! För mig är faktiskt inte frågan i sig om fotografen i detta fallet ska ta betalt, utan för mig handlar detta om att hennes kompis inte lagt upp sitt önskemål (skulle du kunna fota på mitt bröllop?) på ett snyggt och respektabelt sätt.

Kommer en nära vän (betoning på nära) och frågar om jag skulle vilja fota på hennes bröllop så skulle jag troligtvis gratta henne först, sedan bli jätteglad och glatt säga "javisst, se det som min bröllopspresent till dig!". Men, det skulle troligtvis då bara handla om porträttbilder, hade det handlat om mer hade jag jättegärna rekommenderat någon fotograf som kunde ägna sig heltid åt att dokumentera händelsen, medan jag och on istället kunde umgås som vänner på hennes stora dag. Jag vill ju också fira hennes stora dag!

Det är det här att TS vän verkar tagit förgivet att TS ska fota, samt att hon har mage att säga "ge mig en present också" som får mig att tycka synd om TS. Skit i betalningen, är det en tillräckligt nära vän så gör nog de flesta det gratis. Men det är hela TS väns attityd som får mig att bli sur. Hon vet ju att TS livnär sig som fotograf och att då inte bara tacka för att hon ställer upp och får bilder i present, att hon har mage att be om en extra present...hmpf. Om de nu är så nära vänner hade TS kanske fortfarande kännt sig glad och per automatik köpt något litet för att hon VILLE, inte för att hon MÅSTE. Och ja, hon skulle faktiskt kunna erbjuda sig att betala, men om TS är nära vän hade hon troligtvis avböjt och sagt att fotona blir presenten. Men gesten hade uppskattats.

Jag ska fota min arbetskollegas bröllop i sommar, hon la fram det snyggt. Hela arbetsgruppen var redan bjudna som gäster, sen sa hon att hon gillar mina foton och undrade lite försiktigt om jag hade lust att ta porträtten. Jag sa ja och att det fick bli min gåva till brudparet, hon erbjöd sig att betala något åtminstone, men jag tackade nej. Vi ska diskutera vidare vad de skall få exakt, men jag tycker hon skötte det snyggt.

JohanAnderholm skrev:
Jag har hittat två som tycker att fota gratis skulle vara okej. (Katarina Tilholm, Jörgen Strandberg)

"Nyanserat" står inte i motsats till att "en majoritet tycker lika". Som jag tolkar inläggen så har många klarat att se det här dilemmat från bådas håll men ändå kommit fram till samma sak vad gäller vem som är oschysst behandlad.

Men, för att vända på ditt sätt att se det, det känns väl inte nyanserat för dom som inte tycker samma som alla andra. ;-)

JohanAnderholm skrev:

Du får nog läsa en gg till.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar