Nämen hallå där! Jag har aldrig sagt "ta betalt av alla dina vänner" eller liknande! För mig är faktiskt inte frågan i sig om fotografen i detta fallet ska ta betalt, utan för mig handlar detta om att hennes kompis inte lagt upp sitt önskemål (skulle du kunna fota på mitt bröllop?) på ett snyggt och respektabelt sätt.
Kommer en nära vän (betoning på nära) och frågar om jag skulle vilja fota på hennes bröllop så skulle jag troligtvis gratta henne först, sedan bli jätteglad och glatt säga "javisst, se det som min bröllopspresent till dig!". Men, det skulle troligtvis då bara handla om porträttbilder, hade det handlat om mer hade jag jättegärna rekommenderat någon fotograf som kunde ägna sig heltid åt att dokumentera händelsen, medan jag och on istället kunde umgås som vänner på hennes stora dag. Jag vill ju också fira hennes stora dag!
Det är det här att TS vän verkar tagit förgivet att TS ska fota, samt att hon har mage att säga "ge mig en present också" som får mig att tycka synd om TS. Skit i betalningen, är det en tillräckligt nära vän så gör nog de flesta det gratis. Men det är hela TS väns attityd som får mig att bli sur. Hon vet ju att TS livnär sig som fotograf och att då inte bara tacka för att hon ställer upp och får bilder i present, att hon har mage att be om en extra present...hmpf. Om de nu är så nära vänner hade TS kanske fortfarande kännt sig glad och per automatik köpt något litet för att hon VILLE, inte för att hon MÅSTE. Och ja, hon skulle faktiskt kunna erbjuda sig att betala, men om TS är nära vän hade hon troligtvis avböjt och sagt att fotona blir presenten. Men gesten hade uppskattats.
Jag ska fota min arbetskollegas bröllop i sommar, hon la fram det snyggt. Hela arbetsgruppen var redan bjudna som gäster, sen sa hon att hon gillar mina foton och undrade lite försiktigt om jag hade lust att ta porträtten. Jag sa ja och att det fick bli min gåva till brudparet, hon erbjöd sig att betala något åtminstone, men jag tackade nej. Vi ska diskutera vidare vad de skall få exakt, men jag tycker hon skötte det snyggt.