Annons

När är man snål och när blir man utnyttjad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
HNormark skrev:
Usch, vilken otrevlig situation!

Jag har också ett "konstnärligt" yrke och har märkt att även om folk säger att de förstår hur mycket arbete det är så gör de inte det egentligen. Kanske det är så med din vän också. Fast det ursäktar/förklarar inte att att hon dessutom "kräver" en present. Vem gör så!? Otroligt respektlöst.

Hoppas att det löser sig utan att ni blir ovänner!

Vad för konstnärligt yrke?

Om man bortser från problemet med att ta betalt eller inte för fotograferingen och egentligen bortser helt från fotograferingen överhuvudtaget, hur kan hon bli sur för att du ville ge det som present?

Låter märkligt och väldigt girigt tycker jag. Det är väl inte därför man bjuder sina vänner till ett bröllop eller? För att få dyra presenter? Låter som om hon gjort en ekonomisk kalkyl som spricker om du inte pyntar in en dyr present - en kalkyl som dessutom inbegrep gratis fotografering. Låter inte särskilt bra alls enligt mig.

Tycker hon bör vara jättetacksam för en sån fin bröllopspresent och sluta se sina vänner som ekonomiska tillgångar.

Erik Schalin skrev:
Svaret på den frågan, som är NEJ, vet du redan själv, så det är sandlådeaktigt att slänga det på mig. Framförallt eftersom du redan vet att jag tyckar att Maria har hamnat i en beklämmande situation.
Dessutom så kan du inte som brudpar bestämma vad andra skall ge. Det är upp till gästen. Men visst bör gästen vara lyhörd.

Jag håller med dig till fullo i den andra delen.
Fast en del släktingar kan man givetvis vara tvingad att bjuda av familjeskäl.

Jag menade inte alls att slänga det på dig. Jag pratade i generella termer - ursäkta om det uppfattades fel. Vi är nog helt överrens som du säger :)

Maria Maria skrev:
Det gör ont i kroppen att hon förväntar sig att jag ska ge henne en fotografering gratis som jag annars skulle ha tagit mellan 3000-10 000 kr för. Och att hon dessutom förväntar sig att jag inte ska kunna kvitta det mot en bröllopspresent.

Vad förväntar dom sig att få?
mer än att du utför själva fotograferingen alltså)
Pappersbilder, skinnalbum, tavla... sånt kostar.

Erik Schalin skrev:
Jag håller med dig till fullo i den andra delen.
Fast en del släktingar kan man givetvis vara tvingad att bjuda av familjeskäl.

Det sista du säger där är också intressant - lite konstigt att bara bjuda en enda vän på sitt bröllop (om man nu inte endast har en vän). Jag kan komma på bra många vänner som skulle ha förtur före kusiner etc. på mitt eget om det knep ekonomiskt eller på annat sätt inte gick ihop. Lite OT varning i&fs...

Re: Re: När är man snål och när blir man utnyttjad?

PelleAbelson skrev:
Vad förväntar dom sig att få?
mer än att du utför själva fotograferingen alltså)
Pappersbilder, skinnalbum, tavla... sånt kostar.

Vi har faktiskt inte hunnit diskutera vad hon förväntar sig att få.

Jag misstänker att hon vill ha bilder på CD så att hon själv kan framkalla, förstora, ge bort osv. Jag är personligen inte förtjust i att ge bort bilder på det viset.

Min önskan hade varit en traditionell fotografering varefter hon får en kontaktkarta där hon kan välja vilka bilder hon vill ha och sedan får hon förstoringar och tack-kort enligt vanlig ordning. Dvs, inga digitala filer är inblandade.

I övrigt tror jag att hon nöjer sig med en fotografering framför kyrkan, i någon trädgård eller kanske framför något slott - vad vet jag. En snygg fotografering helt enkelt och att jag kan låta kameran vila under festen. På så vis tar inte fotograferingen en massa tid, men jag känner som sagt att inspirationen har sinat och när jag hör vad ni anser om hennes attityd inser jag att den inte är så snäll.

Hade jag själv blivit erbjuden en gratis fotografering eller en gratis brudbukett eller vad det nu kan vara, hade jag varit supertacksam; tackat tusen gånger och bett om att åtminstone få betala en symbolisk summa - eller kanske bjuda på middag. Det är ju hennes attityd som gör att jag helt tappar lusten att ställa upp...

Det känns också olustigt att jag och min sambo är de enda vännerna på festen. Vi känner ju inte parets släktingar, men vi känner några av deras vänner...

Jag tycker de flesta har varit väldigt milda i sina tankar... ;)

Själv blir jag förbannad när jag läser ditt inlägg. Jag jobbar själv som hantverkare och blir heltokig när folk inte fattar vilken tid och vilket engagemang man faktiskt lägger ner i sitt arbete. En vanlig kommentar är "du kan väl komma hem till mig ikväll och fixa till min digitalbox, du jobbar väl med det?"
Jovisst, säger jag men jag kan inte komma till dig på kvällen.
Men det förstår de inte, jag måste ju komma på kvällen eftersom de jobbar på dagen. Det gör jag också brukar jag svara men det finns ingen förståelse för det.

Nu låter jag elak men om din kompis inte fattar vad du har erbjudit (hur många ger bort en present som är värd drygt 3000 kr?) så är det hennes problem. Jag förstår att det inte är lätt men jag tror du kommer känna dig nöjd med dig själv om du står på dig. Skulle du få drygt 3000 kr av din kompis? För det är precis det hon får av dig.
Det största dilemmat är troligtvis att hon inte har fattat vad det innebär att jobba som fotograf. Du ska ha betalt för din kunskap, det du har lagt på utrustning och din tid på helgen. Basta!

Re: Re: Re: När är man snål och när blir man utnyttjad?

Maria Maria skrev:
Jag misstänker att hon vill ha bilder på CD så att hon själv kan framkalla, förstora, ge bort osv. Jag är personligen inte förtjust i att ge bort bilder på det viset.

Håller med. Dom kommer skicka bilderna till ett labb som är billigt, sen har dom en bunt kort i formatet 10x15 cm, med blank yta för bara några öre per styck... :(

Jag har fotat flera bröllop åt vänner, och det har varit väldigt roligt. Men jag vill som du, inte ge dom bara en CD, så varje gång har man ju kostnader, den senaste gången t.ex. så gav dom mig pengar till utgifter som täckte skinnalbum, papperskort, canvastavla, hyrbil.

Re: Re: Re: När är man snål och när blir man utnyttjad?

Maria Maria skrev:
vad hon förväntar ...

misstänker att hon vill ha...

Jag är personligen inte förtjust i att ge bort bilder på det viset.

Min önskan...

I övrigt tror jag ...
jag känner ...
...hennes attityd som gör att jag helt tappar lusten
Det känns också olustigt...
Du har många ödmjuka formuleringar Marie och det är inget direkt fel i det.
Att gå på bröllop är vackert, livsbejakande och kul. Det skall vara ngt man VILL göra, annars är det bättre att tacka nej och hoppa av.

Prata med henne, det är enda utvägen.

Re: Re: Re: Re: När är man snål och när blir man utnyttjad?

Erik Schalin skrev:
Du har många ödmjuka formuleringar Marie och det är inget direkt fel i det.
Att gå på bröllop är vackert, livsbejakande och kul. Det skall vara ngt man VILL göra, annars är det bättre att tacka nej och hoppa av.

Prata med henne, det är enda utvägen.

Håller med - som du själv säger Maria så kräver även själva fotograferandet att man vill för att det ska bli bra. Tror du måste lösa detta innan du sätter igång för att det ska gå vägen.

Maria Maria skrev:
Hur tar man den här konflikten utan att vänskapen sägs upp? (Jag har avböjt två tidigare bröllopsfotograferingen pga samma problematik, den ena vännen har jag kvar medan konflikten fick den andra att gå.)

Med förhoppning om visa svar!

Har skummat igenom tråden och alla kloka (och mindre kloka) svar, har troligtvis redan getts.
Dock tycker jag att din "vän" redan har börjat säga upp vänskapen, genom att agera på det sättet som hon gjort.
Jag antar att någon i släkten är dekoratör, kock, lokaluthyrare och bröllopsklänningstillverkare, eftersom det bara var släkt inbjuden, förutom dig.
Dom jobbar troligvis åxå gratis.

/ E

inte för att jag kan nåt om bröllop, men

Att man kan vara så oförskämdd att man inte bara vill ha en fotografering gratis utan också en present är för mig totalt obegripligt!
Det är ju riktigt elakt att bete sig på det viset mot en vän.

Systerns fotograf-kompis kan väll plåta.

Klart att det kan vara roligt att hjälpa en vän med nåt man är duktig på, men då ska det ju va just roligt.

Maria, tror du behöver ta upp detta med din vän ganska snart så du inte blir mer och mer deppig över situationen. Jag tror också det är mycket viktigt att ni (om det hela slutar bra och du faktiskt känner du vill fota) går igenom exakt vad du vill ge henne. Jag säger inte "vad hon vill ha" här eftersom jag nu tycker DU är den som har all rätt att diktera detta. Om hon förväntar sig att du bara skall ställa upp redan innan hon frågade, samt gratis och ge present, så anser jag att du är den som lägger reglerna för vad du vill ge henne.

Hon vill säkert ha filerna digitalt och det tycker jag inte du ska ge henne, utan kör på det du brukar. Och säg till henne att om hon vill ha kopior till släkten så får de beställa av dig direkt.

Visst kan man tycka att vännen beter sig lite konstigt och har orimliga förväntningar. Men det är inte helt ovanligt att folk som planerar sitt bröllop blir väldigt självupptagna och förlorar perspektivet.

Jag tror inte det är omöjligt för Maria och hennes vän att reparera sin vänskap efter bröllopet. Hur Maria ska agera just nu har jag inget riktigt bra förslag på -- men själv skulle jag inte vilja vara fotograf på min bästa väns bröllop. En mer avlägsen bekants möjligen, men om det är nån jag verkligen gillar som gifter sig vill jag givetvis vara med och fira!

Säg att föräkringarna inte gäller om det skulle ske något med kameran om du har den med på "fritiden".

När jag i min verksamhet (möbler) levererar så får man ofta frågan om vi två som kommer inte bara kan flytta nått skåp eller så, säger vi alltid nejtack med hänvisning till att försäkringar både för personskador(rygg) och prylar inte gäller om vi flyttar sånt som inte hör till ordinarie arbetsuppgifter.

Ett smidigt sätt att säga nej som de flesta förstår.

rogert skrev:
Säg att föräkringarna inte gäller om det skulle ske något med kameran om du har den med på "fritiden".

När jag i min verksamhet (möbler) levererar så får man ofta frågan om vi två som kommer inte bara kan flytta nått skåp eller så, säger vi alltid nejtack med hänvisning till att försäkringar både för personskador(rygg) och prylar inte gäller om vi flyttar sånt som inte hör till ordinarie arbetsuppgifter.

Ett smidigt sätt att säga nej som de flesta förstår.
Det är ett solklart tramsigt svepskäl.

Hon har ju dessutom redan fotograferat förr åt personen i fråga.

Men... eftersom vännen tycks vara insatt i vad ordinära bröllopsjobb kostar eftersom hon inte anlitar en oberoende fotograf och därtill har vetskap i dina kunskaper som fotograf...kan man då tänka sig att vännen (eller rentav någon närstående till henne) även känner till fotosidan.se, där vi ju alla skyltar med våra namn i klartext?

Kan man då hoppas på att hon sent om sider inser sitt korkade tilltag, drar tillbaka "fotoerbjudandet" och bjuder in dig "enbart" som gäst?

Re: Re: Re: Re: När är man snål och när blir man utnyttjad?

Maria Nilsson (Maria Maria) skrev:

Pelle Abelson (PelleAbelson) skrev:
Håller med. Dom kommer skicka bilderna till ett labb som är billigt, sen har dom en bunt kort i formatet 10x15 cm, med blank yta för bara några öre per styck... :(

Ytterligare fundering 1: När jag läser Marias inlägg känns vännens resonemang än mer som utstuderat, girigt och respektlöst. Jag håller Pelles påstående som en högst troligt utveckling.

Ytterligare fundering 2: Men OM du nu fotograferar och OM du nu i slutskedet lämnar ifrån dig digitala filer så kan väl i och för sig skadan minskas aningens något genom att du skapar en logotype och bakar in i varje bild...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS