Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När är man snål och när blir man utnyttjad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Här inte läst hela tråden men spontant så är din kompis en gniden egoist (ursäkta att jag säger det, men många tjejer verkar bli så när det skall gifta sig ”jag, jag, jag”).
Först gör hon så att du inte får vara med på din bästa kompis bröllop, för att hon tycker gratis bilder är viktigare än att hennes bästa kompis är med på festen (och inte fattar att i ditt huvud kommer hennes bröllop bara att bli som alla andra hundra bröllop du fotat och när hon vill snacka minne så kan du inte skilja på det och alla andra).
Och sen sura för at hon inte får en present, otroligt (en riktigt kompis borde inte ens bli sur om du bara var gäst och inte hade någon present då heller utan bara vara glad att du ville komma).

Mitt yrke (musiker) gör att jag får samma dilemma alltid ”kan inte du spela på festen eller i kyrkan” (givetvis gratis, det är ju så kul att spela), jag säger alltid nej.

En gång sade jag ja, till min brors bröllop (för honom gillar jag och han respekterar det jag gör), han betalade allt åt mig, hotell, frack, till och med bensin till och från festen.
Förväntade sig ingen present (uttryckligen sa ”ger du mig en får du stryk”) och efteråt fick jag ett kuvert med en bunke pengar och ett stort tackkort.
Så gör riktiga vänner.

/Magnus

Trist sits, och jag avundas dig inte.

Du skulle kunna prata med din vän, och förklara att man som fotograf missar hela upplevelsen eftersom man koncentrerar sig på sin uppgift, och att du faktiskt vill uppleva din väns bröllop.

MEN att du kan tänka dig att ta några bilder innan eller efter vigseln på brudparet. Då får dom proffsiga "studio" bilder och du får i princip uppleva hela bröllopet utan att behöva utöva din proffession.

Förstår också att du helst inte vill lämna över bilderna på CD, med risk att dom då tar ett billigt labb, som inte gör bilderna rättvisa.
Du skulle kunna ge ett presentkort som bröllopsgåva, som innehåller X-antal förstoringar från dina bilder.

Jag skulle helt enkelt säga åt min vän att jag ville prata allvar, och sen när jag fått vännen att förstå att jag menar allvar, så hade jag beskrivit hur det känns för mig, ingående.
Om vännen sedan visat noll förståelse för min situation, så hade jag sagt upp bekantskapen.

Så hade jag gjort.

Håller med Kim helt i detta (är säker på att det är fler som har påpekat det tidigare också...); Det "bästa" man kan göra i detta läge är nog att ta sig ett ordentligt snack med sin vän, och ingående förklara din ståndpunkt och varför du anser att detta inte är rätt!

Att göra detta är förmodligen tungt och jobbigt, och kan påverka eran vänskap, men det är det ärligaste du kan göra.

Visst, en vän kanska kan förvänta sig vissa saker, men den får samtidigt inte ta något för givet. Jag har personligen bara fotat på en väns bröllop, men då gjorde jag det som bröllopspresent till min vän, och det var hon som föreslog att det skulle vara så! Jag var givetvis också inbjuden till akten, festen och allt därtill. Hon sa också att jag absolut kunde säga nej om jag inte ville eller kände mig osäker i att ta bilderna.

En del kanske anser att en "sann vän" ställer upp för andra hur som helst i ur och skur, men det gäller åt bägge håll, man får inte ställa orimliga krav! Ursäkta om det jag säger nu verkar kallt och hårt, men om din vän envisas med sin ståndpunkt, kan den då vara din "bästa, bästa vän"? Vänd på hennes resonemang och se om det tar skruv hos henne, fråga om det är rimligt och schysst att en "bästa, bästa vän" sätter sin vän i en omöjlig situation...

Anders Östberg skrev:
Hmm... hon "vill ha en present"... hmm, säger jag bara igen.

Precis vad jag tänker också och som får mig att tappa tron på den människan.
Maria föreslog att "kompisen" skulle få fotograferingen som bröllopspresent men det räckte tydligen inte.
Det måste ha snurrat till rejält i huvudet på henne inför bröllopet

Re: Tack till alla er!

Maria Maria skrev:
Ärligt talat så tror jag det blir en konflikt om jag drar mig ur det här nu – och frågan är om det inte är värt det. Får hon detta gratis, kommer det snart någon annan vän som vill ha samma sak och så är man fast i någon skuldfälla med skulder som man egentligen aldrig skulle haft...

Sist undrar jag: Finns det ingen som tycker att min vän har rätt? Man hör ju jämt att folk får hjälp av varandra med allt från att snickra uteplats till att laga varandras bilar. Det är ju den typen av argument som får mig att vackla. Ska man inte vara snäll och hjälpa varandra?

Eller gör du såhär: Fotografera brölloppet och ge det som present som du från början tänkte dig.Det är ju en present av stort värde att göra det gratis. Blir hon sur över att inte få en extra present så får hon väl bli det. Tror inte det ska påberka er vänskap om hon får det fotograferat. Bilderna borde ju vara mer värda för henne än någon annan present. Du får ju lite hållhake på henne då hon nu nog inte kan fixa en annan fotograf. Accepterar hon inte det så fundera på om HON verkligen har dig som allra bästa vän?

Tycker inte alls din vän har ett dugg rätt.
Visst hjälper man sina vänner och bekanta om man kan och VILL. Har själv några riktigt goda vänner som jag hjälpt mycket för att jag vill det. Har fått en slant för det också ibland eller något flak öl tex. Den stora skillnaden här är ju att jag kan be dom om tjänster också, antingen gratis eller mot en lite slant. På så vis är vi ju lika goda vänner ännu. Men det är ju så att gör du nåt litet "extrajobb" åt någon så sprider det sig och alla vill ha nåt gjort "billigt" eller för en spottstyver. Jag säger nej till allt sånt svartjobb dels för att det just är svartjobb och att jag vill ha min fritid och inte ta med jobbet på helger och kvällar. Dessutom behöver jag inte de pengarna det ger heller.

Blir ju jobbigt när ens vänner i ditt fall kräver att du ska fotografera gratis för att du är hennes vän OCH ha mage att begära en present också. Är ju lite sent nu men du skulle nog avböjt fotograferingen och gå på brölloppet som vän. Som sagt den tjänst du redan erbjudit henne att du fotar brölloppet gratis som present borde duga. Det är ju en ordentligt dyr present bara det. Vet inte hur det går till på bröllopp men om presenterna ges efter vigseln så är det ju bara att säga att fotouppdraget är presenten. Din vän borde inse värdet av det... kanske.
Men påminner hon om den extra presenten när du erbjuder fotouppdraget blir det ju lite värre. Är nog bara att bita ihop och vänligt förklara värdet i den redan erbjudna fotograferingen.

Får hoppas hon inser det och inte blir alltför sur. Men är väl rädd att vänskapen redan fått sig en törn?

Re: Re: Tack till alla er!

Ormetkruper skrev:
Du får ju lite hållhake på henne då hon nu nog inte kan fixa en annan fotograf. Accepterar hon inte det så fundera på om HON verkligen har dig som allra bästa vän?

Tycker det är lite fel att tänka i de banorna.

Det bästa tror jag är att prata med kompisen och berätta om hur du själv upplever hela situationen.

Maria Maria skrev:
Jag har en vän som bett mig fotografera hennes bröllop.
Knappt man förstår att man läser det här...

Är det din vän du talar om? Jag skulle allvarligt fundera över relationen om jag tänkte som du! Självklart skulle du fotograferat helt gratis till alla dina vänner, och dessutom gjort det lite extra utöver det vanliga, om ni nu var riktiga vänner...

Betalning? Om du dör imorgon, vad f-n ska du ha pengarna till då? En vän som håller en i handen när man drar det sista andetaget är mycket mer värt... Jag har suttit där och hållt just den där handen, tro mig, då är pengar rätt obetydliga.

Att läsa dina nyvunna "forumkompisars" patetiska medhåll och beklagande över din prekära situation är bara så off! Snacka om att haussa upp sin egen betydelse och sakna all form av självinsikt!

Du loggade på igår som ny medlem, logga nu ut idag och skaffa dig en bra terapeut som kan hjälpa dig komma till rätta med dina mindervärdeskomplex.

Re: Re: När är man snål och när blir man utnyttjad?

alfin skrev:
En vän som håller en i handen när man drar det sista andetaget är mycket mer värt...
Varför skulle man vilja hålla någon i handen som varken visar respekt eller förståelse?

Personen i fråga upplever ju situationen som jobbig. Jag tror att det mest beror på att vännen blev lite sur och vill ha en present utöver fotandet. Det skulle nog de flesta av oss reagera på...

alfin skrev:

Är det din vän du talar om? Jag skulle allvarligt fundera över relationen om jag tänkte som du! Självklart skulle du fotograferat helt gratis till alla dina vänner, och dessutom gjort det lite extra utöver det vanliga, om ni nu var riktiga vänner...

Betalning? Om du dör imorgon, vad f-n ska du ha pengarna till då? En vän som håller en i handen när man drar det sista andetaget är mycket mer värt... Jag har suttit där och hållt just den där handen, tro mig, då är pengar rätt obetydliga.

Att läsa dina nyvunna "forumkompisars" patetiska medhåll och beklagande över din prekära situation är bara så off! Snacka om att haussa upp sin egen betydelse och sakna all form av självinsikt!

Du loggade på igår som ny medlem, logga nu ut idag och skaffa dig en bra terapeut som kan hjälpa dig komma till rätta med dina mindervärdeskomplex.

Vad i hela fridens namn menar du?

alfin skrev:

Hoppla

/ E

alfin skrev:

Kanske det finns en poäng och en relevant personlig åsikt någonstans i det inlägget. Synd bara att ditt sätt att framföra vad du tycker gör att ingen kommer att tycka att du är värd att lyssna på.

Re: Re: Re: Re: När är man snål och när blir man utnyttjad?

alfin skrev:
Vilken del av mitt inlägg är det du inte förstår? Är det språket eller logiken? Vänligen förtydliga!
Jag är fullt på det klara över att vi alla inte kan tycka lika i allt, så olika åsikter är lika givna som behövliga. Men att du dissar mig och alla andra som patetiska, uppblåsta och utan insikter för att i nästa andetag rekommendera Maria att söka psykologhjälp mot mindervärdeskomplex - det om något är off. Jag vet inte vem du är, tror inte du vet vem jag är så ur det egna perspektivet är jag fundersam över hur du så lättvindigt kan ta dig rätten att klassa in mig i en box. Att jag ens ska behöva förklara och utveckla det förvånar mig.

Nu hoppas jag att jag missuppfattat dina rader, att det hela var en ironisk sarkasm e.d. som i så fall gick min hjärna förbi. I så fall ber jag om ursäkt för raderna ovan, annars står jag för dem till 110%.

Re: Re: Re: När är man snål och när blir man utnyttjad?

Anders Östberg skrev:
Synd bara att ditt sätt att framföra vad du tycker gör att ingen kommer att tycka att du är värd att lyssna på.
Och väldigt många fler än vad du tror kommer att uppskatta att någon framför en annan åsikt än den gängse presenterade.

Du vet hur det är, bara döda fiskar flyter med strömmen...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS