Deja vú
Även jag får emellanåt förfrågningar om jag vill ställa upp och fota på vänners, bekantas eller bekantas bekantas sysslings, kusins lärares lillesyrras bröllop. Ibland är förvåningen stor när jag nämner att det inte kommer att bli gratis om de ger mig ett uppdrag. Men sen finns det även de som säger att de naturligtvis inser att jag kommer att ta betalt och säger att de betalar vad jag begär. Andra vill diskutera priset. Men oavsett hur mycket de från början har tänkt att betala, så känner jag mig hedrad över att de vill ha mig som betald fotograf till en så pass viktig dag.
Är det mycket nära människor till mig och min familj, så avböjer jag dock helst att fotografera. Jag vill helt enkelt vara gäst på sådana bröllop, inte fotograf. Det fina med att vara gäst är att jag ändå kan plocka med mig kameran och ta några foton under vigslen (om det inte råder fotoförbud) och på festen efteråt.
Då har jag ingen som helst press på mig att jag måste hinna ta bilder på varenda lilla detalj, då kan jag fota mera kreativt. Samtidigt som jag hinner njuta av festen. Dessutom, om bilderna inte skulle bli bra, så är det ingen som kan kräva mig att få se dem, eftersom jag inte har något uppdrag. Blir de däremot bra, vilket de lyckligtvis brukar bli, så kan jag efteråt skänka bilderna till brudparet. Det brukar vara ett uppskattat inslag och en rolig överraskning när man träffar brudparet efter deras smekmånad, att leverera bilder från deras bröllop, bilder de inte beställt.
Men som sagt, att bjuda till på detta sätt sker helt frivilligt och enbart om de inte gett mig i uppdrag att fota. Har jag ett uppdrag så tar jag betalt.
Just idag ska jag börja efterbehandla bilder från ett bröllop från början av juni, där jag var gäst. Fastän brudgummen var sonen till en av min familjs allra närmaste vänfamiljer, därtill också släkt med min fru, så frågade de inte ens om jag vill fotografera på brölloppet. Eller kanske var det just därför de inte frågade - de vet att jag helst är gäst på bröllop. Det ska bli kul att ge brudparet lite bilder när de kommer hem från Finland.