Annons

När är man snål och när blir man utnyttjad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min största vånda hade varit varför jag som ENDA vän är bjuden när man dessutom i detta fallet känner till flera väner i umgängeskretsen.

Är det en ekonomisk fråga? Är inte de andra vännerna där för det kostar för mycket? I så fall är ju Maria bara bjuden för att fotografera.
Eller är det bara Maria som räknas till en såpass nära vän att hon bjuds?

Mycket frågor men inga svar.

Present går att ordna på ngt annant sätt än ekonomiskt. Det finns mycket man kan ge.

Tycker hela frågeställningen blir konstig här på ett forum på nätet. Om det är den allra bästa vännen så tycker jag kanske att det borde gå att lösa med ett snack? Det borde liksom gå att förklara vilken tid och eventuella kostnader som måste läggas ned utöver själva fotograferandet. Sedan är det väl upp till ditt eget omdöme om du tycker att det är ok att "ställa upp gratis" med detta eller inte? Om man får känslan av att bli utnyttjad av sin bästa vän, kanske det i första hand är hög tid att fundera lite över sina vänner. Utnyttjad är för övrigt inget man blir av sina vänner, däremot kan man låta sig utnyttjas vilket är en annan sak. Så personligen hade jag inte låtit mig utnyttjas och dessutom tänkt över min relation till vännen.

Länka till tråden !!!

Tycker nog att Maria skulle skicka sin väninna en länk till den här tråden. Då kanske hon skulle uppskatta sin brölloppspresent lite mer.

Sen är det ju väldigt konstigt att inte bjuda mer än en vän till sitt brölopp, skulle tycka det vore trist utan sina bekanta vid ett sånt tillfälle. Det är ju dom man oftast umgås med som man vill ha med på en sån tillställning.

Erik Schalin skrev:
Min största vånda hade varit varför jag som ENDA vän är bjuden när man dessutom i detta fallet känner till flera väner i umgängeskretsen.

Är det en ekonomisk fråga? Är inte de andra vännerna där för det kostar för mycket? I så fall är ju Maria bara bjuden för att fotografera.
Eller är det bara Maria som räknas till en såpass nära vän att hon bjuds?

Mycket frågor men inga svar.

Present går att ordna på ngt annant sätt än ekonomiskt. Det finns mycket man kan ge.
Tycker det låter som en ekonomisk fråga, Marias vän tycker ju tydligen att Maria tjänar mycket pengar (då antar jag nästan en del mer än henne själv...). Vidare så är bara släktingar bjudna. Släktingar kan säga ganska mycket, allt mellan folk man inte känner alls och familj och mor/farföräldrar.

Anders Östberg skrev:
Jag har inget som helst emot att du har och framför din åsikt, och om du läser tråden så ska du se att det finns olika vinklingar på det här. Fram tills du dök upp var tråden både nyanserad och konstruktiv, med förslag på hur situationen kan hanteras så båda blir nöjda.
Vad jag reagerar på angående nyanserad är det här. Vaddå "fram tills du dök upp"? Den blev ju bara mer nyanserad när nån som inte tycker som alla andra kommer med.

Deja vú

Även jag får emellanåt förfrågningar om jag vill ställa upp och fota på vänners, bekantas eller bekantas bekantas sysslings, kusins lärares lillesyrras bröllop. Ibland är förvåningen stor när jag nämner att det inte kommer att bli gratis om de ger mig ett uppdrag. Men sen finns det även de som säger att de naturligtvis inser att jag kommer att ta betalt och säger att de betalar vad jag begär. Andra vill diskutera priset. Men oavsett hur mycket de från början har tänkt att betala, så känner jag mig hedrad över att de vill ha mig som betald fotograf till en så pass viktig dag.

Är det mycket nära människor till mig och min familj, så avböjer jag dock helst att fotografera. Jag vill helt enkelt vara gäst på sådana bröllop, inte fotograf. Det fina med att vara gäst är att jag ändå kan plocka med mig kameran och ta några foton under vigslen (om det inte råder fotoförbud) och på festen efteråt.

Då har jag ingen som helst press på mig att jag måste hinna ta bilder på varenda lilla detalj, då kan jag fota mera kreativt. Samtidigt som jag hinner njuta av festen. Dessutom, om bilderna inte skulle bli bra, så är det ingen som kan kräva mig att få se dem, eftersom jag inte har något uppdrag. Blir de däremot bra, vilket de lyckligtvis brukar bli, så kan jag efteråt skänka bilderna till brudparet. Det brukar vara ett uppskattat inslag och en rolig överraskning när man träffar brudparet efter deras smekmånad, att leverera bilder från deras bröllop, bilder de inte beställt.

Men som sagt, att bjuda till på detta sätt sker helt frivilligt och enbart om de inte gett mig i uppdrag att fota. Har jag ett uppdrag så tar jag betalt.

Just idag ska jag börja efterbehandla bilder från ett bröllop från början av juni, där jag var gäst. Fastän brudgummen var sonen till en av min familjs allra närmaste vänfamiljer, därtill också släkt med min fru, så frågade de inte ens om jag vill fotografera på brölloppet. Eller kanske var det just därför de inte frågade - de vet att jag helst är gäst på bröllop. Det ska bli kul att ge brudparet lite bilder när de kommer hem från Finland.

Bilagor

• pekkaochjonna002.jpg
    pekkaochjonna002.jpg
    53.9 KB · Visningar: 762
JohanAnderholm skrev:
...
Vad jag reagerar på angående nyanserad är det här. Vaddå "fram tills du dök upp"? Den blev ju bara mer nyanserad när nån som inte tycker som alla andra kommer med.
Det var inte riktat till dig utan till Lars Möllerström. Läs hans inlägg och känn efter hur "nyanserat och konstruktivt" det är. Alla andra har fram till det inlägget kunnat diskutera på ett civiliserat sätt. Båda sidor har haft förespråkare, i några fall har den som skriver sett både för- och nackdelar med olika sätt att tackla problemet, men majoriteten stöder trådskaparen. Återigen, "nyanserad och konstruktiv" har inget att göra med hur många som stöder respektive ståndpunkt, utan snarare hur man resonerar kring dilemmat. Att i princip kalla meningsmotståndare för idioter och be trådskaparen söka psykiatrisk hjälp är min själ *inte* nyanserat eller konstruktivt.

Re: Re: När är man snål och när blir man utnyttjad?

alfin skrev:
Du loggade på igår som ny medlem, logga nu ut idag och skaffa dig en bra terapeut som kan hjälpa dig komma till rätta med dina mindervärdeskomplex.

Direkt från forumreglerna: Om du inte har något konstruktivt att säga så säg inget. Att skapa inlägg för skapandets skull leder ingenstans. Skriv kreativa inlägg som flyttar frågan framåt, istället för att bara säga emot. Motivera dina åsikter och tänk till innan.

Re: Re: Re: När är man snål och när blir man utnyttjad?

Eeros skrev:
Direkt från forumreglerna[/i]

Forumreglerna kan man kasta i ett sådant läge (även om de så klart ska finnas och följas). Det finns, för det första - alltid de som vill visa sig särskilda på ett mer eller mindre anonymt sätt utan att tänka på diskussionens innehåll.

För det andra är det högst personligt vad som räknas som ett kreativt inlägg.

På samma sätt är det högst personligt hur man reagerar när man blir förfrågad att fotografera på det vis som trådskaparen blivit av sin vän.

I grundreglerna står även detta som borde vara självklart:

"Språk och personangrepp
Använd ett rimligt språk och angrepp på person, etnisk tillhörighet och religion är naturligtvis inte tillåtet."

Och personligen tycker jag nog att fotosidan kunde få bli ännu hårdare mot folk som går till personangrepp. Redan första gången det sker..

Om trådfrågan: Jag hade reagerat precis som Maria. Och förmodligen hade jag inte varit vän med personen längre.. Tycker det är ok att önska fotograferingen, men att det är rejält oförskämt att inte kunna se den som en present. En REJÄL present! För arbetet både under dagen som gör att man inte kan delta som gäst samt efterarbetet och framförallt de bevarade ögonblicken på bild är REJÄLT. (Fast sanningen är att jag avböjt och totalvägrat om vännen bad mig om heldag också. Porträtten och genom kyrkan möjligtvis, men aldrig genom hel middag, fest till en vän på professionellt vis. Däremot ett avtryck då och då om jag skulle ha lust, men inte på krav om jag skulle fått vara gäst ifall jag varit snickare eller vad som helst annat än fotograf.)

Tyvärr tycker jag att vännen låter som en som vill utnyttja dig Maria. Hoppas framtiden löser sig på bästa sätt och vad det nu är är nog individuellt.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: När är man snål och när blir man utnyttjad?

elohim skrev:
På samma sätt är det högst personligt hur man reagerar när man blir förfrågad att fotografera på det vis som trådskaparen blivit av sin vän.

Så sant, men att man inte tycker som trådskaparen, föranleder inte ett dylikt elakt personangrepp som Möllerström utsätter trådskaparen för. Hans inlägg är bara plumpt och otäckt.

Nu har jag gått i terapi!

Hej alla vänliga forumskribenter som har engagerat sig och hjälpt mig!

Tack!

Omedelbart efter att ha läst Lars Möllerströms inlägg kontaktade jag akutpsyk och fick utskrivet psykofarmaka - tyvärr tyckte de inte att mitt tillstånd var tillräckligt allvarligt för terapi, men de gick med på att ge mig lugnande piller så att jag skulle våga ringa min vän och diskutera framtiden.

Skämt å sido!

Den typen av personangrepp som herr Möllerströms ägnar sig åt är inte något att hänga upp sig på. Jag håller med honom om att pengar inte spelar någon roll när någon ligger på dödsbädden - och inte över huvudtaget i en vänskapsrelation. Det som däremot spelar roll är att man behandlar varandra med respekt och kärlek vilket jag inte upplevde att min vän gjorde.

Jag är en mycket givmild person och har därför blivit utnyttjad flera gånger i mitt liv - framför allt känslomässigt faktiskt (har tidigare i mitt liv inte haft några pengaresurser som någon annan kunnat untyttja)! Så för att få en uppfattning om vad folk anser vara utnyttjning respektive givmildhet gjorde jag detta inlägg och jag tycker ni har gett mig en god bild. - Tack för det!

Så åter till problematiken jag tidigare beskrivit, så att ni alla kan få ett svar på hur intrigen fortskred...

Efter att ha tryckt i mig några piller och inväntat effekten lyfte jag med darrande hand den röda telfonluren. Jag slog numret till min vän och...

Jag berättade hur jag upplevde situationen. Hon berättade att hon hade haft dåligt samvete över att hon reagerat som hon gjort. Hon hade missförstått mig och trott att jag inte ville fotografera alls. Att jag hade slängt ur mig att jag kunde fota istället för att ge present som någon form av lindring av min ovilja till att fotografera. Efter hand som vårt samtal flöt på insåg jag att vi missförstått en hel del av varandras tonlägen och uttalande och jag kände hur inspirationen att ta bilder återvände. Jag var tydlig i min information om när under bröllopet jag kunde tänka mig att fotografera och när jag ville vara gäst. Vi kom fram till en lösning som vi båda kända oss nöjda med!

Solen skiner!

Jag kommer dock göra allt jag kan för att inte hamna i en liknande situation igen. Min tumregel får bli: Får man en förfrågan ber man alltid om betänketid!

En trevlig sommmar önskar jag er alla!

Kul att det löste sig, Maria!

Detta är ytterligare ett exempel på hur en konflikt baseras på ett missförstånd; det måste nog vara den absolut vanligaste grunden. Då krävs det ett visst mod att klara upp saken, precis som Maria visade här.

Per.

BRA JOBBAT!

Det är verkligen inte alla som skulle ta tag i saken på det sätt du gjorde.

Allt gott i fortsättningen

/ E

Underbart att höra, starkt av dig att lyfta luren och ringa! De flesta konflikter hade kunnat lösas om man bara pratar, visst är det så.

Re: Nu har jag gått i terapi!

Maria Maria skrev:
Jag berättade hur jag upplevde situationen. Hon berättade att hon hade haft dåligt samvete över att hon reagerat som hon gjort. Hon hade missförstått mig och trott att jag inte ville fotografera alls. Att jag hade slängt ur mig att jag kunde fota istället för att ge present som någon form av lindring av min ovilja till att fotografera. Efter hand som vårt samtal flöt på insåg jag att vi missförstått en hel del av varandras tonlägen och uttalande och jag kände hur inspirationen att ta bilder återvände. Jag var tydlig i min information om när under bröllopet jag kunde tänka mig att fotografera och när jag ville vara gäst. Vi kom fram till en lösning som vi båda kända oss nöjda med!

Solen skiner!

Jag kommer dock göra allt jag kan för att inte hamna i en liknande situation igen. Min tumregel får bli: Får man en förfrågan ber man alltid om betänketid!
Härligt Maria!

Så kom du då till insikt om vad vänskap betyder och hur viktigt det är i en sann relation!

Samtidigt inser du förhoppningsvis också att ytligt medhåll av individer utan eget socialt nätverk, typ Fotosidans internetbaserade pöbelhop, knappast bidrar till att stärka dina riktiga vänskapsrelationer. Vänner måste man vårda långsiktigt!

Ha det gott!

Kram/Lars

Re: Re: Nu har jag gått i terapi!

alfin skrev:
Härligt Maria!

Så kom du då till insikt om vad vänskap betyder och hur viktigt det är i en sann relation!

Samtidigt inser du förhoppningsvis också att ytligt medhåll av individer utan eget socialt nätverk, typ Fotosidans internetbaserade pöbelhop, knappast bidrar till att stärka dina riktiga vänskapsrelationer. Vänner måste man vårda långsiktigt!

Ha det gott!

Kram/Lars
Ja se verkligen till att vårda dina vänner Lars, för du kommer inte att få några nya med din attityd och ditt sätt att tala om andra människor här.

Kram. ;-)

Jag talar ju inte om andra människor, jag talar om pöbelhopar... det kan väl ändå inte betraktas som personangrepp... också?

Hursomhelst, Puss & kram ;)

Lars

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS