Annons

När är man redo för Systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias_A

Medlem
God afton,

Gillar verkligen att fotografera, har dock inte gjort det allt för länge. Har för tillfället en Z3 och den används flitigt. Men min fråga är, när är man egentligen "redo" att "byta upp" sig till de riktiga grejerna? Tex en EOS 300D? Bara nyfiken...

Mvh Mattias
 
Antagligen nu eller närhelst du känner för att ha ett system.

Jag tror man är redo när suget och intresset finns. Inte för att man samlat teknisk kunskap.

Själv började jag med system..
 
Jag tycker att det är dax att byta upp sig när man känner sig begränsad av den utrustning man har. Det är ju såklart högst personligt, men tänk igenom vad du saknar på kameran du har och om det verkligen är värt de pengar du måste lägga ut på en mer avancerad utrustning.
 
Du är redo så fort du inte tycker att det gör något att bära runt på en kamera som är lite större än en kompaktkamera.
Sedan är det ju lite en fråga om pengar. Är det brist på den varan finns det ju en begränsning.
300D med litet minneskort och 18-55/3,5-5,6 standardzoom kan du nog få beg. nu för ca 5000kr + - några hundralappar, tror jag. Vill du ha lika mycket zoom som på Z3 eller lite till kostar ett sigma 70-300/4-5,6 Super Macro DL II ca 1400+frakt nytt. Det är en grymt bra början.
Om du har möjlighet så slå till så snart som möjligt. Du lär dig jättesnabbt när du väl har satt igång. :)
 
Jo pengarna finns om man vill! ;)

Tusen tack för alla svar! Behövde verkligen andras tankar.

Mvh Mattias
 
Har man väl börjat använda en systemkamera duger inget annat, man har en helt annan kontroll över bildskapandet.
Man får mycket för pengarna i en begagnad 300d, lite långsammare än efterföljarna 350d och 20d men klart prisvärt för mindre pengar.
Dyker ständigt upp bra begagnad optik dessutom.
 
Förr har ju alla gått från krångligast möjligt till fullautomatik mer eller mindre så varför skulle det finnas problem med att gå andra hållet?

Sitter själv och önskar en systemdigital kompis till min gamla F3. Här finns det däremot knappt pengar hur mycket jag än vill.
 
Bengt-Arne skrev:
Sitter själv och önskar en systemdigital kompis till min gamla F3. Här finns det däremot knappt pengar hur mycket jag än vill.

Det stavas spara. =)

Ska se vad om jag fixa nåt. Vad ska man tänka på när man köper begagnat då?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.