LGK
Aktiv medlem
Jag kapar tillbaka tråden...
Jag måste ju hälsa Kristofer välkommen!! Kul att fler hoppar upp på pakethållaren . Håll i dig så kör vi!
Och Mikael, ja du säger det som om det var självklart,
men när jag läser inläggen av Christoffer, Robert, Vidar, Anders Ö, Fabian, Gunnar Ö, Paul, Thomas, Leif, Martin mfl så får jag inte uppfattningen att de är med på att vi ska ta hänsyn till skärpedjupet och framför allt inte ändra ISO-talet!
Några till vill jag nog ha med mig innan vi fortsätter
/L
d94ka skrev:
Det här var ju en ovanligt intressant diskussion. Jag tänkte lägga mig i eftersom de flesta verkar vara "mot" Lars i hans resonemang och jag tycker det är uppenbart att han har helt rätt. Om man vill jämföra två olika systems brusegenskaper så ska man väl försöka att se till att ta exakt samma bild med dem? Och då är skärpedjupet en av faktorerna som borde vara oförändrad.
mikael risedal (macrobild) skrev:
SVAR: detta är nu besvarat ett antal gånger, vi tar med skärpedjupet som kriterie enligt önskemål från Lars.
d94ka skrev:
"ISO-talet" (som ju är en för varje kamera konstruerad parameter) borde verkligen vara det man ska ändra för jämförelsen. Det är ju den parametern som inte påvkerar bildens utseende (om vi tänker bort bruset).
mikael risedal (macrobild) skrev:
SVAR: För att erhålla samma skärpedjup Exempel: en 40d och en 5d så bländar vi ner 5d ett steg mer vilket då motsvarar ett steg i iso skalan exv från 200 iso och 40d till det som motsvarar 400iso och 5d
Mikael
Jag måste ju hälsa Kristofer välkommen!! Kul att fler hoppar upp på pakethållaren . Håll i dig så kör vi!
Och Mikael, ja du säger det som om det var självklart,
men när jag läser inläggen av Christoffer, Robert, Vidar, Anders Ö, Fabian, Gunnar Ö, Paul, Thomas, Leif, Martin mfl så får jag inte uppfattningen att de är med på att vi ska ta hänsyn till skärpedjupet och framför allt inte ändra ISO-talet!
Några till vill jag nog ha med mig innan vi fortsätter
/L