Melker Humala
Aktiv medlem
Det bästa kanske skulle vara att mäta bruset på en exponering som är tagen UTAN objektiv men med något liknande en mattskiva istället.
M
M
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
LGK skrev:
Kollade bara igenom som snabbast. Du får gärna ge en hint o mvad du ville säga (speciellt för de som inte orkar kolla länkarna)
/L
Men snälla - det är ju samma sak som att säga att ALLA har samma forskningsetiska inställning som Hr von Däniken.Anders Östberg skrev: Det är inte helt ovanligt att man medvetet eller omedvetet konstruerar sina scenarios och experiment på ett sätt som ger det önskade resultatet, och att man väljer bort datapunkter som inte stödjer tesen. ;-)
...
macrobild skrev:
Större är alltid bättre.
Ja, om allt annat är lika. Dvs en stor bildsensor är inte nödvändigtvis bättre än en mindre sensor -- även om antalet pixlar är samma -- om den mindre är av högre kvalité.macrobild skrev:
Större är alltid bättre.
erro.se skrev:
Men hur kan du ha samma insignal? Om du har samma insignal så behöver du ju inte höja ISO't. Du bländar ju ner kameran med den större sensorn vilket gör att den får mindre ljus. Detta kompenserar du sedan genom att förstärka denna svagare signal med ett högre ISO. Vad vi alla andra gör är att öka slutartiden så att du får in lika mycket ljus, och inte behöver förstärka.
Jag fattar fortfarande inte varför du blandar in skärpedjupet i brusdiskussionen.
- skärpedjupet SOM SÅDANT påverkar inte bruset
- utsnittet SOM SÅDANT påverkar inte bruset
- avståndet SOM SÅDANT påverkar inte bruset
- ISO-känsligheten påverkar bruset eftersom det är en förstärkning av en "för svag" insignal
LGK skrev:
Tex vill jag se vad ett ändrat skärpedjup har för inverkan på brusnivån.
1) Jag tar en bild med med min 30D med bländare 2 som ger ett visst skärpedjup (man kan ju om man vill defineera skärpedjupet med hjälp av denna sida: http://www.dofmaster.com/dofjs.html). De andra parametrarna ska vara väl definierade (brännvidd, motivavstånd, slutartid etc.)
2) jag tar en ny bild men nu med tex bländare 9 (kanske har jag då även kollat med hjälp av länken ovan hur mycket skärpedjupet ökar eller så är det något annat jag vill åt...). Exponeringen blir då alldeles för liten och jag måste kompensera en av parametrarna för att å den exakt lika som i första fallet.
Vilken parameter ska jag då välja. För mig är det självklart att jag ska välja ISO-talet eftersom det är just den parametern som påverkar bruset./L
LGK skrev:
Problemet med att jämföra brus mellan två sensorer är att för att få samma utsnitt måste ändra brännvidden och då i praktiken gör små förändringar av bilden (flyttar linser eller inför andra linser). Detta skulle vi komma ifrån om vi tar bort liserna och bara behåller bländaren.
Ojoj... vad du borde finna är kanske att bruset ökar med ökat ISO-tal. Duh, vilken överraskning.LGK skrev:
...
Vilken parameter ska jag då välja. För mig är det självklart att jag ska välja ISO-talet eftersom det är just den parametern som påverkar bruset. Jag kommer då att finna att bruset ökar med ökat skärpedjup.
...
Anders Östberg skrev:
Ojoj... vad du borde finna är kanske att bruset ökar med ökat ISO-tal. Duh, vilken överraskning.
macrobild skrev:
Ur brussynpunkt kan det vara kan det vara bra att jämföra bruset som uppstår i kameror med olika sensorstorlekar och erhållet skärpedjup vilket Lars påpekar. Ett lättare exempel är då att jämföra exv min 40d mot 5d. I det fall jag eftersträvar ett visst skärpedjup så kan jag använda bl 5.6 på 40d medan jag får blända ner till bl 8 med 5d för att erhålla samma skärpedjup.
Detta har jag visat ett antal gånger tidigare genom åren här på fotosidan.
OM samma teknik/sensor används hos den lilla kompaktkameran som hos en 5d skiljer sig den fotonmottagande ytans storlek rejält om pixelantalet är detsamma.
En SLR kamera kan samla in och hålla många gånger fler elektroner innan utläsning än vad en kompaktkamera kan. Hur många elektroner beror på enskild pixelstorlek och well capacity hos SLR kameran
Om man nu skall ha samma skärpedjup med som ett kriterie vid test så betyder det att SLR kameran måste bländas ner ett antal steg mer än kompaktkameran. Det i sin tur betyder att SLR kamerans sensor kommer att träffas av mindre ljus/fotoner pga nerbländning.
Hur resultatet blir beror på hur stor insamlingförmåga respektive kameras sensor har från början.
För att illustrera detta visar jag Lars Kjellbergs
jämförelse mellan två tänkta sensorers förmåga att hålla ett antal elektroner innan utläsning, en liten sensor till vänster och en stor sensor till höger.
De blåa punkten till vänster visar det antal elektroner kompaktkameran har insamlat innan utläsning, SLR kameran till höger nerbländad ytterliggare tre steg mer än kompaktkameran för att erhålla ungefär samma skärpedjup.
I detta exempel har fortfarande SLR kameran fler elektroner.
Resultatet är alltså helt beroende på sensorns förmåga att samla in och hålla ett antal elektroner innan utläsning om samma teknik används.Hur bra denna insamlig sker beror på enskild pixelyta storlek och fil factor.
Mikael
Var snäll och låt bli att spekulera om vad jag tror eller inte tror. ISO-talet är en standard för film/ljuskänslighet och som sådan kan man jämföra film och kameror m.a.p. på exponering vid en viss ljusnivå. ISO-talet säger inget alls om brus, det är beroende av filmtyp/sensortyp, och om det har något med förstärkning av signalen från sensorn att göra så är det bara en faktor för en viss sensor, förstärkningen som görs på signalen från en annan sensor kan naturligtvis vara en helt annan beroende på hur det specifika chippet fungerar.LGK skrev:
Precis vad jag tänkte när jag började läsa alla brustester lite mer noggrannt och fann att man ökat skärpedjupet på den lilla sensorn. Inte så konstigt att den större sensorn brusade mindre. Däremot blev jag även överraskad att ISO 100 för den lilla sensorn inte är likvärdigt med ISO 100 för den större sensorn. Jag trodde liksom du att ISO-talet var ett absolut mått på försärkningen av signalen från sensorn men så är inte fallet.
/L
LGK skrev:
Ok, nu börjar vi komma någon vart. (Jag noterade att du hade satt den vänstra pricken fel men förstod vad du menade).
Den skillnad i elektroner som du kommer fram till är i alla fall betydligt mindre än vad det blir i dina test. Här handlar det om några tio procent jämfört med 1000 procent.
Även om jag har en liten kommentar i ditt resonemang som jag återkommer till, skulle jag vilja höra om du tycker att det är mer lämpat att testa som jag föreslår dvs ha samma skärpedjup, samma utsnitt etc. och kompensera med ISO-talet för att se hur mycket bättre den stora sensorn är?
/L
macrobild skrev:
Jag har gjort detta eftersom jag tog med en G9 som backup till Sydamerika och beskrivet att brusbilden på 200iso och G9 ser ut som exv 40d på 1600iso.
Det ställer till praktiska problem med att jämföra kompakter med SLR, nu har jag inte jämfört många kompakter med andra kameror utan SLR kameror och även en del bakstycken.
Ett problem som jag redan har varit inne på flera sidor tillbaka är vilken brännvidd skall användas, hur hanterar man diffraktion och upplösning?Exempel G9 är redan vid bl 3.5- 4.0- 4,8 som är största bländaren vid flera brännvidder påverkad av diffraktion eftersom enskilda pixelytan är så liten som 1,9 micrometer.
Skall man bedömma bara bruset eller också ta med kamerans upplösningsförmåga och vilka detaljer som ev går förlorade i brusbilden eller pga objektivet.
Nej det är bättre att inse att en kompakt ger ett visst skärpedjup, en SLR ett annat.
Anders Östberg skrev:
Var snäll och låt bli att spekulera om vad jag tror eller inte tror. ISO-talet är en standard för film/ljuskänslighet och som sådan kan man jämföra film och kameror m.a.p. på exponering vid en viss ljusnivå. ISO-talet säger inget alls om brus, det är beroende av filmtyp/sensortyp, och om det har något med förstärkning av signalen från sensorn att göra så är det bara en faktor för en viss sensor, förstärkningen som görs på signalen från en annan sensor kan naturligtvis vara en helt annan beroende på hur det specifika chippet fungerar.
Du jämför friskt äpplen och päron här och ser korrelationer mellan parametrar som inte har någon direkt koppling. Din teori att bruset är beroende av skärpedjup är ju snurrig. Som andra redan sagt så är det vanligare att man väljer att kompensera mindre bländare med längre slutartid istället och då faller den korrelation du trodde att du såg. Förändrat skärpedjup ger då förstås ingen skillnad i brusnivå.
LGK skrev:
Men visst har du jämfört systemkameror med olika stora sensorer? Har du även då haft samma skärpedjup? I de tester som du hänvisade till i ett tidigare inlägg (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=55259&highlight=brus+5d+d2x) hade du i alla fall olika skärpedjup?
/L