Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mycket prisvärd kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med! Mycket prisvärt. Har själv en S404 inköpt för knappt två år sedan. tror det är i stort sett samma kamera. Den kostade då 6995:- utan batterier och med endast 16MB minneskort. Vet inte vad man får till på Expert? Bildresultatet är mycket bra. Har själv bilder på en utställning tagna med denna kamera och där en reklamfotograf som själv arbetar med ett 18 milj pixels bakstycke till sin egen kamera var väldigt imponerad och förvånad när jag upplyste om att bilderna tagits med en 4 milj pixels kompakt.
 
Graal skrev:
Vet inte vad man får till på Expert?

Hej. Du får med följande när du köper Minolta Dimage S-414;
- USB kabel
- TV-Out Kabel
- 16mb CF kort
- Bärrem
- Instruktionsbok etc
- 4 AA batterier (ej laddningsbara)

Mvh Martin (jobbar på expert)
 
Det var OnOffs annonser om billiga S414 som slutligen fick mig att ta steget att köpa en digitalkamera. Men det bidde INTE en S414 - det bidde en F200.

Läs dpreviews användarundersökning!
Nästan alla är missnöjda med autofocusen på S414. När jag testade den inne på Onoff så fick den totalt spel och gick från ändläge till ändläge utan att kunna focusera på någonting överhuvudtaget.
F200/300 är dålig på AF vid dåligt ljus men i dagsljus är den en dröm jämfört med S414.
 
Nu när jag går in på dpreview igen så ser jag till min förvåning att den får ganska bra betyg...men... kolla AF innan du slår till.
 
Konstigt, jag har inte haft några problem med AF på S404 annat än vid dåligt ljus med närbildsinställning? Men vilken AF-kompakt har inte det?
 
Ang. Af så är det tyvärr många digitalkameror som har problem vid dåligt ljus, jag kan inte svara på hur S414 är jämfört med andra & föreslår att ni testar innan ni slår till.

Jag använde i somras min kompis S414 utomhus & tyckte att den då i alla fall uppförde sig bra, bildresultatet är mycket bra!

En sak man måste tänka på är att den har zoom upp till 140mm (omräknat 35mm). Om man inomhus zoomar in fullt så får den som så många andra kameror (typ G3) problem, man kan därför inte jämföra den med en kamera som "bara" går till ex. 105mm...

Testa den på en kortare brännvidd typ runt 100mm istället.

Larsa
 
Laddningsbara batterier av kraftigare sort (1800 mA) krävs för denna kamera som är ganska strömslukande så räkna med en extra utgift för detta. Två uppsättningar rekommenderas! De medföljande AA batterierna är ett skämt. Du hinner knappt titta i bildfönstret förrän den indikerar att batterierna är slut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.