Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mycket begagnat på Canonfronten

Produkter
(logga in för att koppla)
Under de senaste 12 månaderna har det varit betydligt mer beg PRO utrustningar
ute på bl.a. Blocket än tidigare.

jag visst har det kanske varit mer pro utrustningar än tidigare jag har bla sålt min 1ds mark 2 o D3x och kör med semi prohusen för att dom är likvärdig i bildkvalitet men betydligt smidigare o lättare.

Så bara för att det tex kanske varit mycket canon pro hus på begagnat marknaden så innebär inte det att alla gått över till Nikon många har köpt 5D mark 2 som är en dundrande försäljnings succe.

Det har varit ett litet tjatande om att scanpix bytte men sanningen är att det var bara scnpix sverige som bytte för många körde vidare med canon pga filmegenskaperna med 5D.

Jag kör med bägge systemen beroende på jobb o eftersom jag ändå måste ha backup på likvärdiga gluggar så har det ingen större betydelse om man kör med två märken fördelen man får är att man får tillgång till systemens bägge bästa objektiv etc.

Nikon vill naturligtvis att vi ska tro att många byter. Därför jobbar de hårt på att vissa kända ställen som Scanpix och Bildbyrån ska byta.

I Finland har Nikon lyckats bra att få de anställda pressfotograferna att använda Nikon genom att förhandla centralt med tidningsägarna. I Sverige bestämmer pressfotograferna på större tidningar själv över vad de vill använda, så stora centrala affärer är svårare. Som exempel har Jonas Lindkvist och Magnus Hallgren gått över till Nikon medan Paul Hansen och Roger Thuresson kör vidare med Canon.

Mediebranschen lider svårt av sviktande annonsförsäljning och därför väljer många dagstidningar att behålla kamerorna längre än vanligt. Det finns många tidningar där fotografer fortfarande kör 1D Mark II, som på Metro. Och byta märke är en satsning som får har råd med.

Det ryktas också om att Nikon gör vissa punktinsatser och ger väldigt låga priser, men då tar de hand om all canonutrustning och ser till att prylarna inte kommer ut på begagnatmarknaden. De vill ju inte att det ska finnas mycket beganad billig canonutrustning som blivande proffs köper. Då kan de ju bli märkestrogna till fel märke. Canon har inte heller någor emot detta. De tjänar ju bara på att ny utrustning säljs.

Men visst byter en del fotografer till Nikon, så en del canonprylar finns att köpa.

Jag visste val att jag skulle ha sparat lanken fran aftonbladet.se dar Russell Crowe och Cate Blanchett fotograferades med en mur av fotografer som bakgrund, dar majoriteten hade vita objektiv och ingen rod rand pa husen, en overvaldigande majoritet, men men.. Somliga skulle saga att en bild sager mer an 1000 ord, andra skulle saga att det inte betyder nagot.

Sjalv sa tror jag sa dar mattligt pa alla byten, Getty kor fortfarande Canon, lika sa kor alla Tribune tidnigar i US (t.ex. L.A. Times, Chicago Tribune), betydligt storre an sma bildbyraer i Sverige..

Fragan ar val snarare om Nikon kan halla pa och dumpa sa mycket i R&D jamfort med Canon... Nikon's ekonomiska resultat har val inte varit sarskilt bra p.g.a. av det...

Det skulle ju forstas vara en mojlighet, men jag ar ratt sa hemma pa 70 - 200 2.8 IS, eftersom det ar mitt favoritobjektiv, sa det var ju det jag sag.. Men aven om det vore Sony/Minolta, sa visar det ju att den sa kallade Nikon dominansen bland proffs inte existerar oavsett vad olyckskorparna pa FS predikar, om man gar pa "en bild sager mer an 1000 ord"...

Jag tror inte Nikon kommer att gå under av att få över yrkesfolk på sin sida med en bra prissättning, det är som en piss i Nilen.
Canon skänkte ju bort utrustningar för några år sedan för att synas i olika sportsammanhang när Nikon kämpade för sin existens.

Senaste GFK siffrorna som jag hörde var att Nikon har 53% av sålda SLR kameror det senaste året i Sverige och Canon 35% , resten delades mellan Pentax, Olympus och Sony
I UK sålde Nikon mer SLR kameror än Canon 2009, ett trendbrott
I Kina sålde Nikon mer SLR än Canon år 2009

Europas mest sålda kompaktkamera 2009 var en Nikon.

Och Fredrik jag kan också ta fram bilder om än ej med amerikanska skådespelare där Nikon dominerar liksom Canon.

Oavsett hur man nu omhuldar sitt eget märke så verkar siffror visa att 1.Nikon säljer på bra, 2 . att det har bytts ut ett antal pro Canonutrustningar mot Nikon det senaste året i Sverige av tidningar, bildbyråer och yrkesfotografer.

Senast ändrad:
Jag tror inte Nikon kommer att gå under av att få över yrkesfolk på sin sida med en bra prissättning, det är som en piss i Nilen.
Canon skänkte ju bort utrustningar för några år sedan för att synas i olika sportsammanhang när Nikon kämpade för sin existens.

Senaste GFK siffrorna som jag hörde var att Nikon har 53% av sålda SLR kameror det senaste året i Sverige och Canon 35% , resten delades mellan Pentax, Olympus och Sony
I UK sålde Nikon mer SLR kameror än Canon 2009, ett trendbrott
I Kina sålde Nikon mer SLR än Canon år 2009

Europas mest sålda kompaktkamera 2009 var en Nikon.

Och Fredrik jag kan också ta fram bilder om än ej med amerikanska skådespelare där Nikon dominerar liksom Canon.

Oavsett hur man nu omhuldar sitt eget märke så verkar siffror visa att 1.Nikon säljer på bra, 2 . att det har bytts ut ett antal pro Canonutrusdtningar mot nikon det senaste året.

Naja, salja bra och ga med vinst ar tva helt olika saker, precis som att vare sig Cate Blanchett eller Russell Crowe ar amerikanska skadespelare, bada ar fran Australien. Men men, spelar ingen roll, vi har gatt igenom det har forut, du talar dig varm for Nikon, men det andrar inte faktum sa som att Nikon sager sig att framtiden ar mer dar Canon ar, en kombination mellan mpix och ISO, och inte en extrem i den ena eller andra. Personligen tror jag att Nikon har satsat for mycket pa R&D for att ta igen Canon's forsprang, vilket har skadat Nikon's ekonomiska kapacitet for en lang tid framover. Och sjalv sa ar jag ratt trott pa Nikons eviga 12 mpix, D2x hade ju det redan, kom igen da! (Bortsatt fran D3x sa klart, som inte passar mig). Min forsta 5D hade 12, och aven om 5dm2 inte ar "lika" bra som Nikon's basta pa hoga ISO, sa skulle jag aldrig ge upp 21mpix for hogre iso.. Men alla ar vi olika.

Kan ingen bara presentera lite hårda fakta? Vem har sålt mest och var?

Gärna med källor...

Kan ingen bara presentera lite hårda fakta? Vem har sålt mest och var?

Gärna med källor...

Nikon negativt resultat for senaste aret, som slutade 31/3 2010.. negativt 12615 miljoner yen, eller c:a 1 miljard kronor.

http://nikon.com/about/ir/ir_library/result/pdf/2010/10_f_c_e.pdf

Cate Blanchett:

http://www.imdb.com/name/nm0000949/

Russell Crowe:

http://www.imdb.com/name/nm0000128/

Mikael brukar vanligen inte redovisa sina uppgifter... Men vi far se!

Canon har definitivt en ett bredare sortiment. Skrivare och kikare bland annat, som, mig veteligen inte Nikon har.

Visst säljer Nikon kikare. Minst lika stort sortiment och hög kvalité som Canon. Dessutom t ex mikroskop och andra instrument för industri och forskning.

Canon har definitivt en ett bredare sortiment. Skrivare och kikare bland annat, som, mig veteligen inte Nikon har.

Just kikare var kanske ett olyckligt exempel - sådana gör faktiskt Nikon :)

Men Canon är ett oerhört mycket större företag än Nikon.

Man kan säga att Nikon lite förenklat har tre produktområden: optisk utrustning (steppers) för elektronikindustrin, precisionsoptik (mikroskop, kikarsikten och liknande) och fotoutrustning (kameror och objektiv). Plus som sagt kikare. För några år sedan tjänade de mycket pengar på sina steppers och förlorade pengar på kameror, idag är det tvärtom.

Canon gör som bekant stillbildskameror och objektiv, där de globalt sett är störst både på systemkameror och kompaktkameror (just här i Sverige är dock Nikon större på systemkameror - den marknaden varierar kraftigt från land till land, i t.ex. Polen är så vitt jag vet Sony största systemkameramärke).

Sedan är Canon mycket stora (tidvis störst) på konsumentvideo, de är hyfsat stora på proffsvideo. De är mycket stora på alla former av skrivare, hela skalan från små billiga bläckstråleskrivare upp till stora kontorsmonster - tänk till exempel på att själva skrivarverket i alla HP Laserjet-skrivare (världens mest sålda kontorslaserskivare) kommer från Canon. Canon gör bildläsare (skanners) och kopiatorer. Canon gör projektorer där de är hyfsat ensamma om att använda LCOS-tekniken (där andra huvudsakligen kör LCD eller DLP). De gör kontorsmaskiner som faxar, räknare, de producerar skrivarbläck och toners till kopiatorer och laserskrivare. Precis som Nikon gör de steppers och annan optisk utrustning för elektronikindustrin, de gör över huvud taget mycket industriell utrustning som vi aldrig hör så mycket om. Ett av Canons få misslyckanden är väl försöker att bryta sig in på TV-marknaden med SED-tekniken (varken plasma eller LCD), något som visats upp på mässor då och då men sedan mest verkar ha runnit ut i sanden.

Kort sagt, Canon är ett jättekföretag där stillbildskameror står för en relativt liten del av den totala omsättningen. Nikon är ett mycket mindre företag där stillbildskameror är en mycket viktig del av deras verksamhet.

Av intresse kan ju vara Canon's resultat, positivt resultat med 61.6 miljarder yen, eller 5 miljarder kronor:

http://www.canon.com/ir/conf2009/conf2009e.pdf

Jag skulle ju givetvis skrivit "skådisar" fotograferade i USA- eller hur, det är ju av stor vikt att just detta blir rätt

Vad det gäller källor, GFK gör undersökningar, senaste sifrorna Nikon 53% och Canon 35% hörde jag i vår och på en fotomässa.

Vad det gäller UK och Kina, GOOGLA

PAUL, är det kameradivisionens resultat du redovisar från Canon?

Om det inte är det så bör man ha i åtanke att Canons kameradivision är en liten del i Canonkoncernen som huvudsakligen drar in sina stora pengar på kontorsmaskiner.
Canon har exv dubbelt så stor omsättning som IKEA

Ser nu att Martin också har skrivit om Canons kameradivision

Det var väl många redaktioner mm som bytte från Canon när Nikon D3 kom (objektiven 200-400/4 och skarpa 14-24/2.8 bidrog säkerligen också).
Så många har redan bytt.
Själv märkte jag inte av någon nämnvärd ökning av begagnatutbudet för Canon när det skedde.

Då har du inte följt beg marknaden på blocket.
Bara från en av mina återförsäljare har det under våren sålts ett stort antal gluggar, kamerahus, allt från 1dmk2 till 1dmk3 samt allt från vidvinkel till 500mm

Sverige är något större än "bara huvudstaden"

Jag skulle ju givetvis skrivit "skådisar" fotograferade i USA- eller hur, det är ju av stor vikt att just detta blir rätt

Vad det gäller källor, GFK gör undersökningar, senaste sifrorna Nikon 53% och Canon 35% hörde jag i vår och på en fotomässa.

Vad det gäller UK och Kina, GOOGLA

PAUL, är det kameradivisionens resultat du redovisar från Canon?

Om det inte är det så bör man ha i åtanke att Canons kameradivision är en liten del i Canonkoncernen som huvudsakligen drar in sina stora pengar på kontorsmaskiner.
Canon har exv dubbelt så stor omsättning som IKEA

Ser nu att Martin också har skrivit om Canons kameradivision

Nja, de var ju fotograferade i Cannes, Frankrike.

Visst ar Canon ett betydligt storre foretag, men det andrar inte faktumet att de fortfarande redovisar ratt bra vinst, jamfort med Nikon som redovisar kraft negativt resultat. Och eftersom Nikon ar mindre sa betyder en forlust pa en 1 miljard kronor betydligt mycket mer an om Canon skulle redovisa en forlust pa 1 miljard kronor.

I alla fall sa visar Nikons resultat att allt ar inte som du sager i Nikon lagret, det ar ratt langt ifran guld och grona skogar hos Nikon, sen kanske de okar en liten marknad har och dar, sa som Sverige, men globalt sa klarar deras forsaljning inte av att bara foretaget.

Det var väl många redaktioner mm som bytte från Canon när Nikon D3 kom (objektiven 200-400/4 och skarpa 14-24/2.8 bidrog säkerligen också).
Så många har redan bytt.
Själv märkte jag inte av någon nämnvärd ökning av begagnatutbudet för Canon när det skedde.

Då har du inte följt beg marknaden på blocket.
Bara från en av mina återförsäljare har det under våren sålts ett stort antal gluggar, kamerahus, allt från 1dmk2 till 1dmk3 samt allt från vidvinkel till 500mm

Sverige är något större än "bara huvudstaden"

Jag refererade ju till när Nikon D3 kom ut och ovanligt många redaktioner bytte, alltså 2007. DÅ hade jag ganske bra koll på blocket och märkte inte av någon direkt ökning av begagnad Canon proutrustning, vilket jag också skrev.
Beg marknaden på blocket nu i vår har jag sämre koll på, men jag påstod inget annat heller.

Kan inte heller se att jag nämnde något alls om vår huvudstad...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar