Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Musik till bildspel

Produkter
(logga in för att koppla)

Voxa

Aktiv medlem
40/50-talsmusik

Det har diskuterats musik förr här på Fotosidan så jag tar chansen att få lite tips . .
Jag tänkte göra ett bildspel till min födelsedag - född på 40-talet. Jag minns musiken på Sveriges radio på 50-talet (det fanns bara en kanal fram till 1955). Då fick man läsa tidningen noga om man ville ha sin egen musik.

Jag undrar om fotosidans lite äldre medlemmar (eller varför inte yngre med lite udda smak) har tips på "typisk" skvalmusik från den tiden. Det var ju schlagers och jassmusik för det mesta, typ Glenn Miller, Luis Armstrong samt Edit Piaff för att bara nämna några exempel.
Jag har mejlat frågan till Sveriges Radio men inte har dom tid att svara inte. Dom vill bara sälja "minnesboxen" men den innehåller mest "prat". Så, kan ni ge några tips?

Tack på förhand.
/Göran

Voxa skrev:
Jag undrar om fotosidans lite äldre medlemmar (eller varför inte yngre med lite udda smak) har tips på "typisk" skvalmusik från den tiden. Det var ju schlagers och jassmusik för det mesta, typ Glenn Miller, Luis Armstrong samt Edit Piaff för att bara nämna några exempel.
Jag har mejlat frågan till Sveriges Radio men inte har dom tid att svara inte. Dom vill bara sälja "minnesboxen" men den innehåller mest "prat". Så, kan ni ge några tips?

Jag får väl skylla på min allmänbildning att jag svarar på det här. Ulla Billqvist (Någonstans i Sverige) borde väl vara en aktuell artist.
Fast frågan är ju om det alls fanns skvalmusik då som i dag. När radion sände sin grammofontimme var det väl högtidsstund och tyst i huset.
Men Siw Malmqvist sa visst i teve härom dagen att hon var med redan på stenkakans tid..

Mitt bästa tips är nog att du vänder dig till andra skivarkiv än Sveriges Radio. I Stockholm finns väl Radio Vinyl som borde ha något, om det nu inte var före deras tid också.

Lars-Göran Frisk från Vetlanda gick ju bort för några år sedan, men skivorna finns ju förstås kvar. Frågan är bara var, kommer tyvärr inte ihåg vad, vem eller vilka som tog över samlingen.

Re: Re: Musik till bildspel

Tack Kenneth för svar:

Kijana skrev:
Fast frågan är ju om det alls fanns skvalmusik då som i dag. När radion sände sin grammofontimme var det väl högtidsstund och tyst i huset.

Nä, "skvalmusik" var fel ord. Jag menar den musik som strömmade ut så att säga . .
Billqvist m.fl. är ju på spåret . . Det var ju blandat med schlager och mer seriöst på den tiden. Har just suttit och tittat i en musikbox från Naxos som jag köpt tidigare. Där finns Willhelm Pettersson-Berger och Lillebror Söderlund, Evert Taube, traditionelle folkvisor osv.
Sedan har vi ju storbandsjazzen som kom med amerikanerna efter kriget. Och till sist: rocken som dök upp 1955.

Ja, Vetlanda har jag funderat på, Radio Vinyl kännde jag inte till - tack för det.

Alla tips emotages tacksamt.
/Göran

Re: Re: Musik till bildspel

Kijana skrev:

Lars-Göran Frisk från Vetlanda gick ju bort för några år sedan, men skivorna finns ju förstås kvar. Frågan är bara var, kommer tyvärr inte ihåg vad, vem eller vilka som tog över samlingen.

Hej igen, nu har jag spårat skivsamlingen från Vetlanda: När Frisk för några år sedan avled, köptes hans samling av radiomannen Anders Eldeman, känd som programledare i Melodikrysset.

Mvh/Göran

Sök efter "billboard" + årtal på Google så hittar
du exempel på den internationella populärmusiken varav
mycket åxå hördes här.

ANNONS