wintermania
Aktiv medlem
Jag är nybörjare inom foto och försöker få lite koll på saker och ting. Nu i helgen fotade jag lite mountainbikebilder för första gången och vädret var såklart regnigt å grått så färgerna blev inte de klaraste och jag upplevde även att det var svårt att mäta ljuset så exponeringen blev bra.Ofta blev bilderna jämngråa. Ska man mäta ljuset mot en hand eller mot en person som ställer sig på ett hopp t.ex? Att köra i Rawläge kanske kompenserar en del mindre misstag också?
Det vore även kul att testa att köra några bilder med längre slutartid +blixt på andra ridån och lite panorering. Finns det några tumregler för exponering, slutartid och blixtstyrka?
All hjälp är varmt välkommen, jag vill gärna ha med mig lite bättre bilder från nästa fototillfälle...
Av den (eventuellt) bifogade bilden lärde jag mig iaf att det är bättre att beskära i efterhand än att komponera snävt, så inte åkaren hoppar ut ur bilden
Det vore även kul att testa att köra några bilder med längre slutartid +blixt på andra ridån och lite panorering. Finns det några tumregler för exponering, slutartid och blixtstyrka?
All hjälp är varmt välkommen, jag vill gärna ha med mig lite bättre bilder från nästa fototillfälle...
Av den (eventuellt) bifogade bilden lärde jag mig iaf att det är bättre att beskära i efterhand än att komponera snävt, så inte åkaren hoppar ut ur bilden