Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
mp3 spelare eller minneskort för digital bildlagring?
- Trådstartare akselsu
- Start datum
dumbo
Aktiv medlem
Vill man ha en snabb smidig lösning för att lagra mycket bilder till en billig peng och samtidigt vill kunna spela MP3 så verkar Archos vara ett bra val. Gemini 200 tex. 20GB för typ 2000kr, har jag för mig. Inbyggd CF-slot och fler typer går att få med tillbehör.
Med Gmini 400 kan man även titta på film.
Med iPod får man väl fortfarande använda en Belkin adapter eller syncbox för att få över filerna (jag tror Apple själva kommit med något tillbehör åxå nyligen). Ytterligare en pryl att ha med sig alltså
För min egen personliga del så var jag i första hand ute efter en MP3-spelare, men ville gärna ha möjlighet att föra över bilder åxå. Jag prioriterade alltså ljudkvalitet osv i första hand. Mitt val blev iRiver H320, som ju även har USB OTG. Det funkar finemang att föra över bilderna, men det går långsamt (vilket jag visste redan innan köpet).
Med Gmini 400 kan man även titta på film.
Med iPod får man väl fortfarande använda en Belkin adapter eller syncbox för att få över filerna (jag tror Apple själva kommit med något tillbehör åxå nyligen). Ytterligare en pryl att ha med sig alltså
För min egen personliga del så var jag i första hand ute efter en MP3-spelare, men ville gärna ha möjlighet att föra över bilder åxå. Jag prioriterade alltså ljudkvalitet osv i första hand. Mitt val blev iRiver H320, som ju även har USB OTG. Det funkar finemang att föra över bilderna, men det går långsamt (vilket jag visste redan innan köpet).
Bofoto
Aktiv medlem
aksel skrev:
Är i färd att köpa digitalkamera i samband med resa. Reser med min laptop men antar att ett minneskort förenklar.
Är en mp3 spelare att föredra, typ större plats för mindre pengar?
Isåfall vilken, ipod, iriver osv..?
/aksel
Jag rekomenderar en HiMinidiscspelare, bara att byta skiva och spela in ljud från resan.
Choke
Aktiv medlem
dumbo skrev:
Mitt val blev iRiver H320, som ju även har USB OTG. Det funkar finemang att föra över bilderna, men det går långsamt (vilket jag visste redan innan köpet).
Robert,
Har även funderat på en iRiver, menar Du att det går att föra över från minneskort direkt till iRiver utan pc? Vad menar Du med långsamt?
hälsningar
Choke
dumbo
Aktiv medlem
Ja, H300-serien har USB On The Go, vilket innebär att den kan agera USB Host, precis som en dator. Det går alltså att ansluta de flesta enheter som är UMS-kompatibla. Kameror som använder PTP, som Canons kameror tex, funkar inte.
Det kan dock vara värt att kolla upp så att den kamera man har verkligen funkar i praktiken åxå, för vissa som BORDE funkar funkar inte och vice versa.
Långsamt... Ja, det går långsamt. Ett 512MB kort tar drygt 30min att tömma, så det är inget för den som har bråttom ute i "fält" sas. Men det funkar ju att föra över bilderna från dagens strapatser på kvällen innan läggdags eller så.
Men, som sagt, vill man ha en snabb enkel lösning så är archos produkter värda en titt. De har ju inbyggd minneskortläsare och tömmer ett kort mycket fortare.
Själv var jag lite tveksam till ljudkvalitet osv och när de inte ens kunde svara på hur hög uteffekt deras spelare har så...
Men ska man bara ha den som mellanlagring så...
Det kan dock vara värt att kolla upp så att den kamera man har verkligen funkar i praktiken åxå, för vissa som BORDE funkar funkar inte och vice versa.
Långsamt... Ja, det går långsamt. Ett 512MB kort tar drygt 30min att tömma, så det är inget för den som har bråttom ute i "fält" sas. Men det funkar ju att föra över bilderna från dagens strapatser på kvällen innan läggdags eller så.
Men, som sagt, vill man ha en snabb enkel lösning så är archos produkter värda en titt. De har ju inbyggd minneskortläsare och tömmer ett kort mycket fortare.
Själv var jag lite tveksam till ljudkvalitet osv och när de inte ens kunde svara på hur hög uteffekt deras spelare har så...
Men ska man bara ha den som mellanlagring så...
Bjelkengren
Aktiv medlem
Robert: Du skriver "UMS-kompatibla enheter". Är en kortläsare en sådan? Jag funderar själv på att köpa en H320 och det hade varit bra om man kunnat koppla kortläsaren till den direkt.
Hur upplever du batteritiden. Håller den 16 timmar som utlovat?
MVH Uffe
Hur upplever du batteritiden. Håller den 16 timmar som utlovat?
MVH Uffe
dumbo
Aktiv medlem
Kortläsare brukar i regel vara UMS-kompatibla ja. Jag har en Hama 8 in 1 som funkar, men officiellt stödjs inte läsare som har stöd för flera olika korttyper. Jag har åxå läst om att vissa kortläsare/kameror som BORDE funka inte gör det.
Var felet ligger i de fallen vågar jag dock inte svara på. Det kan vara värt att testa, om man har den möjligheten. För mig funkar både kameran (D70) och kortläsaren.
Batteritiden...
iRivers utlovade batteritid är med MP3r i 128kbit/s, utan EQ påslaget, med volymen på 20. Vilka hörlurar man har borde åxå spela in, tycker jag.
Mina filer ligger normalt på 256kbit/s i medel och jag har har lättdrivna lurar som klarar sig på 12 i "volym". Jag använder EQ och jag får i runda slängar ut 12-14h. Så 16h är nog möjligt att uppnå, men i praktiken når man nog sällan riktigt dit.
Var felet ligger i de fallen vågar jag dock inte svara på. Det kan vara värt att testa, om man har den möjligheten. För mig funkar både kameran (D70) och kortläsaren.
Batteritiden...
iRivers utlovade batteritid är med MP3r i 128kbit/s, utan EQ påslaget, med volymen på 20. Vilka hörlurar man har borde åxå spela in, tycker jag.
Mina filer ligger normalt på 256kbit/s i medel och jag har har lättdrivna lurar som klarar sig på 12 i "volym". Jag använder EQ och jag får i runda slängar ut 12-14h. Så 16h är nog möjligt att uppnå, men i praktiken når man nog sällan riktigt dit.