Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd till kitobjektiv 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

x-per

Aktiv medlem
Tjenare!

Tänkte bara höra om ni vet vilket mosljusskydd som passar på kitobjektivet till 350D.

Eftersom utseendet är rätt viktigt så vore det bra om det såg ut något i stil med dessa:

hn-cp14.jpg

LSFH58.jpg

Några förslag?

Tror tyvvär inte det fungerar med ett sånt motljusskydd till det objektivet, eftersom frontringen roterar när du fokuserar. Blomformade motljusskydd fungerar bara till objektiv med fast frontring...

/Jeppe

Om du dessutom tycker att utseendet på bilderna du tar är lika viktigt som utseendet på din kamera, kanske du skulle satsa på en roligare glugg till 350:an... Kit-glaset är plastigt och inge' kul. Har jag hört - jag har ingen Canon själv. :) Då kanske du dessutom får ett "snyggare" motljusskydd på köpet! :)

FotoJeppe: Ok tänkte inte på det, kanske inte går så bra då ne.

Olofkl: Jajjemen, 2 nya gluggar är planerade så man får väll se vad man får med.

Tack för svaren ;)

Tänk bara på att man inte kan köpa vilket motljusskydd som-helst, utan det skall vara anpassat till den brännvidd som optiken har.

Mitt råd, köp inte nåt sletet hama skydd a' femtiolapp (jo jag vet att orginal skyddet är snordyrt).

Annars kan fenomen som vinjetering och och andra hemska effekter uppstå.

Köp inget motljusskydd till kit-gluggen!

.. iaf inget orginal. Det kostar drygt 200 kr och är helt oanvändbart. Jag har ett UV filter på min glugg, då sticket filter utanför motljusskyddet vid fokusering. Jag tror att det inte va tänkt så...

//Lars

tritub skrev:
hmmm, kommer inte motljusskydd by default med gluggen?
De gjorde det till nikons 18-70....

Canon skickar med motljusskyd till L-optiken, till alla övriga objektiv får man vackert betala dyrt för det.

Sigma skickar med det till alla objektiv, med möjligt undantag för nåt av de allra billigaste.

videren skrev:
Till mitt 17-40 medföljde motljusskydd.

Ja, men om man nu vill ha ett mindre och effektivare skydd, så kan man skaffa EW-83D II.

Då får man faktiskt ner gluggen i kameraväskan med motljusskyddet på.

Det är effektivare, eftersom det är mer anpassat till det utsnittet som ett 17-40 ger på en 1.3-1.6x DSLR (orginalskyddet är nämligen anpassat till fullformat)

Måste säga att jag fick lite magknip och ett skrattanfall när jag läste denna diskution i morse..

Form före funktion?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar