ANNONS
Annons

Motljusskydd till 50 1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus_H

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ett motljusskydd till min Nikon lins 50 1.8. 52 mm filtergänga.

Orginalet kostar drygt 500 kr, det tycker jag är lite häftigt på ett objektiv för drygt det dubbla priset.

Finns det "kopior" som man kan använda, och vad får man tag på dem?
 
till mitt 50/1.8 52mm (canon) köpte jag ett "ihopfällbart" motljusskydd i gummi från photax, och det funkar bra.

billigt var det också

//d
 
Magnus_H skrev:
Jag är på jakt efter ett motljusskydd till min Nikon lins 50 1.8. 52 mm filtergänga.

Orginalet kostar drygt 500 kr, det tycker jag är lite häftigt på ett objektiv för drygt det dubbla priset.

Finns det "kopior" som man kan använda, och vad får man tag på dem?

Scandinavian Photo har piratmotljusskydd.

linsen sitter dock så långt in i objektiet att det knappast behövs något motljusskydd.
Det är förmodligen därför som Nikon inte skickar med ett...
 
Re: Re: Motljusskydd till 50 1.8

Dajo skrev:
Scandinavian Photo har piratmotljusskydd.

linsen sitter dock så långt in i objektiet att det knappast behövs något motljusskydd.
Det är förmodligen därför som Nikon inte skickar med ett...

O.k Bra. Vad kan man förlora om man inte använder motljusskydd? Blir det odistinkta bilder?
 
Re: Re: Re: Motljusskydd till 50 1.8

Magnus_H skrev:
O.k Bra. Vad kan man förlora om man inte använder motljusskydd? Blir det odistinkta bilder?

I extrema situationer kan du få lite optiska fenomen i form av ghosts osv.

Men med det objektivet är risken liten.
 
Man kan väll aldrig få för lite skydd mot motljus:) dessutom är det ett bra skydd grenar och annat som kan skada linsen även om den sitter långt inne...är själv ute efter ett till min 50 1,8a.
 
Till mitt hade jag ett gammalt motljusskydd som egentligen skulle varit till gammal manuell nikkor 85 eller 105mm. Det var i stål, svart och alldeles utmärkt bra till 50mm.

Du borde kunna hitta något lämpligt för en hundring i en handlares dammiga låda.

Mvh
 
Canons motljunsskudd till ef 50/1.8 kostar 285:- med frakt från cyberphoto. Borde väl passa då det sitter på en adapter som gängas in i 52 mm gängan.

/Stefan
 
Är det inte detta du ska ha: http://www.scandinavianphoto.se/?11820 ? I så fall ligger det på 350:- och inte 500:-.

//Johnnie

Edit: Det ser ut som om de har tre olika som skulle kunna passa. Vet dock inte skillnaden.'

Edit 2: Jag beställde själv Hr-2 igår och ringde nyss upp Scandinavian Photo och de bekräftade att Hr-1, Hr-2 och Hs-11 fungerar med 50mm 1:1.8 D. De visste dock inte heller vad skillnaden är.
 
Senast ändrad:
dunberg skrev:
Är det inte detta du ska ha: http://www.scandinavianphoto.se/?11820 ? I så fall ligger det på 350:- och inte 500:-.

//Johnnie

Edit: Det ser ut som om de har tre olika som skulle kunna passa. Vet dock inte skillnaden.'

Edit 2: Jag beställde själv Hr-2 igår och ringde nyss upp Scandinavian Photo och de bekräftade att Hr-1, Hr-2 och Hs-11 fungerar med 50mm 1:1.8 D. De visste dock inte heller vad skillnaden är.

cyberphoto har HR-2 för 216:-
 
OldSchool skrev:
cyberphoto har HR-2 för 216:-

Det var på Kameradoktorn i Stockholm de sa att det kostade 550 kr. Den var av metall vill jag minnas. Vet inte om det är samma som säljs på Cyberphoto, men det är ju bra mycket billigare!

Dessutom orginal.
 
Jag använder skydd som är till en 85:a till min d70 med 50-1,8d. Detta pga. sensorstorleken. Något att tänka på?
 
Själv använder jag (sällan iofs..) HN-3 till min 50á. Tror den egentligen är avsedd för Nikons 35/2,0. Är i metall och funkar kalas, kostar 217 kr på cyber.

/Malin
 
Jag köpte ett HS-9, oanvänt, för typ 100kr, eller något, på Ebay. Det är i metall och är väl egentligen avsett för 50/1.4, men funkar finemang på 50/1.8, iaf om den sitter monterad på en D70. De är inte jättevanliga, men man ser dem lite då och då på tradera/ebay. Mycket trevligare än HR-2 IMO.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.