Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Motljusskydd till 50 1.8
- Trådstartare Magnus_H
- Start datum
daniel1337
Aktiv medlem
till mitt 50/1.8 52mm (canon) köpte jag ett "ihopfällbart" motljusskydd i gummi från photax, och det funkar bra.
billigt var det också
//d
billigt var det också
//d
Dajo
Aktiv medlem
Magnus_H skrev:
Jag är på jakt efter ett motljusskydd till min Nikon lins 50 1.8. 52 mm filtergänga.
Orginalet kostar drygt 500 kr, det tycker jag är lite häftigt på ett objektiv för drygt det dubbla priset.
Finns det "kopior" som man kan använda, och vad får man tag på dem?
Scandinavian Photo har piratmotljusskydd.
linsen sitter dock så långt in i objektiet att det knappast behövs något motljusskydd.
Det är förmodligen därför som Nikon inte skickar med ett...
Magnus_H
Aktiv medlem
Re: Re: Motljusskydd till 50 1.8
O.k Bra. Vad kan man förlora om man inte använder motljusskydd? Blir det odistinkta bilder?
Dajo skrev:
Scandinavian Photo har piratmotljusskydd.
linsen sitter dock så långt in i objektiet att det knappast behövs något motljusskydd.
Det är förmodligen därför som Nikon inte skickar med ett...
O.k Bra. Vad kan man förlora om man inte använder motljusskydd? Blir det odistinkta bilder?
Dajo
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Motljusskydd till 50 1.8
I extrema situationer kan du få lite optiska fenomen i form av ghosts osv.
Men med det objektivet är risken liten.
Magnus_H skrev:
I extrema situationer kan du få lite optiska fenomen i form av ghosts osv.
Men med det objektivet är risken liten.
avslutat
Aktiv medlem
Är det inte detta du ska ha: http://www.scandinavianphoto.se/?11820 ? I så fall ligger det på 350:- och inte 500:-.
//Johnnie
Edit: Det ser ut som om de har tre olika som skulle kunna passa. Vet dock inte skillnaden.'
Edit 2: Jag beställde själv Hr-2 igår och ringde nyss upp Scandinavian Photo och de bekräftade att Hr-1, Hr-2 och Hs-11 fungerar med 50mm 1:1.8 D. De visste dock inte heller vad skillnaden är.
//Johnnie
Edit: Det ser ut som om de har tre olika som skulle kunna passa. Vet dock inte skillnaden.'
Edit 2: Jag beställde själv Hr-2 igår och ringde nyss upp Scandinavian Photo och de bekräftade att Hr-1, Hr-2 och Hs-11 fungerar med 50mm 1:1.8 D. De visste dock inte heller vad skillnaden är.
Senast ändrad:
OldSchool
Aktiv medlem
dunberg skrev:
Är det inte detta du ska ha: http://www.scandinavianphoto.se/?11820 ? I så fall ligger det på 350:- och inte 500:-.
//Johnnie
cyberphoto har HR-2 för 216:-
avslutat
Aktiv medlem
OldSchool skrev:
Det är ju bra mycket billigare än på SP. Ångrar att jag inte kollade priserna innan beställningen.
OldSchool
Aktiv medlem
dunberg skrev:
Det är ju bra mycket billigare än på SP. Ångrar att jag inte kollade priserna innan beställningen.
japp lite surt...jag brukar alltid jämföra cyber o scandinavian, deras priser kan skillja en del ibland.
Magnus_H
Aktiv medlem
OldSchool skrev:
Det var på Kameradoktorn i Stockholm de sa att det kostade 550 kr. Den var av metall vill jag minnas. Vet inte om det är samma som säljs på Cyberphoto, men det är ju bra mycket billigare!
Dessutom orginal.
SmurfMolly
Aktiv medlem
Själv använder jag (sällan iofs..) HN-3 till min 50á. Tror den egentligen är avsedd för Nikons 35/2,0. Är i metall och funkar kalas, kostar 217 kr på cyber.
/Malin
/Malin
dumbo
Aktiv medlem
Jag köpte ett HS-9, oanvänt, för typ 100kr, eller något, på Ebay. Det är i metall och är väl egentligen avsett för 50/1.4, men funkar finemang på 50/1.8, iaf om den sitter monterad på en D70. De är inte jättevanliga, men man ser dem lite då och då på tradera/ebay. Mycket trevligare än HR-2 IMO.