Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

motljusskydd eos 300d?

Produkter
(logga in för att koppla)

veeco

Medlem
hej!

jag tänkte inhandla en eos 300d någon gång nästa vecka men jag har lite frågor och ingen av de tidigare trådarna har kunnat ge mig svar.

1. någon som kan rekomendera ett motljusskydd till den? är det nödvändigt?

2. hur stort minneskort? 512 = x st. bilder?

3. vid fotografering i vinterförhållanden med mycket snö i bilden bör man använda sig av något filter då? vilket isf?

tacksam för alla svar och övriga tips (okunnig som man är...)!

mvh
/viktor

1. Motljusskydd följde med mina Tamron och Sigma linser

2. 512 ger 66 st bilder i RAW

3. Samma filter som vid kemiskfotografering

okej, tack för svaren.

tror dock inte det följer med motljusskydd till canons 18-55mm som jag tänkte välja.

har vidvinkel och tele redan (sigma) men inget skydd....

om du v'ljer jpeg format då, hur många bilder blir det ungefär på ett 512?

veeco skrev:

om du v'ljer jpeg format då, hur många bilder blir det ungefär på ett 512?

JPEG är ju ett förstörande komprimerande format, så det beror på vilken kvalitet du väljer att jpeg-bilderna ska sparas i.
Om du väljer största bildformat och bästa kvalitet så blir bilderna mellan 2 och 4 Mb (oftast någonstans mellan 3 och 4) beroende på hur mycket kontrastrika detaljer det är i bilderna.

Enkel matematik blir alltså 512 / 3.5 = 146 bilder.

(Canon anger 3.1Mb för Large/Fine.)

För övrigt anser jag att det inte ens finns den minsta anledning att använda jpgformatet, annat än att man vid något tillfälle VERKLIGEN måste spara utrymme på sina minneskort.
Vad gäller RAW så är det även svaret på din fråga om filter och snö. Som tidigare nämnt så är det inga speciella filter som behövs vid digital fotografering utan vanliga filter till de vanliga ändamålen. Fotar du däremot i raw kan du i efterhand ställa vitbalansen så snön verkligen blir vit, vilket den sällan blir med automatisk eller de förinställda vitbalanserna.
När du väljer minneskort så välj ett SNABBT kort.. iom att rawfilerna blir runt 8mb styck så måste kortet kunna spara ner d här på en rimlig tid för att du inte ska tycka det är ett helvete att fota!

Hej Viktor
Objektivet till 300D till den skall du ha ett motljusskydd som heter EW 60 C den kostar 215:- på Cyberphoto
/Leo

Vrider man upp ISO-värdet så kan de bästa Jpeg-bilderna bli över 5MB.

Jag har ett 256MB kort och vid ISO 100, så står det 77 bilder med bästa Jpeg-kvalitén.

okej okej, tack igen.

så om jag köper ett 512 minneskort bör jag alltså välja Scandisk compact flash typ II eller compact flash ultra high-speed istället för det "vanliga" compact flash?

Jag kör osse med 256mb korten.
Om jag har kameran inställd på ISO 100 och i manuellt läge får jag in

1..Large/fine : 78 bilder....ISO1600 = 60
2..Large/norm.: 133 bilder...= "" = = 107
3..Medium/fine: 133 bilder...= "" = = 105
4..Medium/norm: 204 bilder...= "" = = 179
5..Small/fine : 177 bilder...= "" = = 150
6..Small/norm.: 266 bilder...= "" = = 235
7..RAW : 34 bilder...........= "" = = 28

Jag har helt vanliga typ I kort.. Tror inte att du själva kommer att märka nån jätte skillnad i kameran om du kör med I eller II.

Typ 1 = compact flash + sandisks ultra och ultra II modeller
Typ 2 = microdrive, dvs typ minihårddisk.

Jag kör sandisks ultraII (typ 1) och hastighetsskillnaden är enorm mot när jag testade med vanliga compactflashminnen.

Jasså du säger det.. är det verkligen sån skillnad på dom? Asså nu tänker jag på kamerans tid för att lagra en tagen bild då.. inte när man tankar bilden till datorn..

Smajly skrev:
Jasså du säger det.. är det verkligen sån skillnad på dom? Asså nu tänker jag på kamerans tid för att lagra en tagen bild då.. inte när man tankar bilden till datorn..

Jag har givetvis inga vetenskapliga tester på d, men jag upplever det så. Mycket möjligt att det inte är så stor skillnad när kameran lagrar som jag vill få det till.

För att ännu en gång tala emot mig själv har ju 300D en buffert för upp till 4 bilder, du kan alltså ta 4 bilder utan att behöva vänta på lagring, och då spelar korthastigheten ingen roll förrens du ska vänta på att de fyra bilderna skall lagras.

Nä just det.. Fast det kanske sparar ner den bufferten snabbare... jag vet inte men har för mig att jag läst att hastigheten märks mest när man tankar bilder till datorn.. som sagt har jag ingen aning.

Själv har jag min alltid inställd på large/fine så det går snabbt för kameran att spara ändå.. Orsaken till att jag inte kör med RAW formatet är för att jag sällen gör ändringar i färg och vitbalans efteråt utan ställer egen "wb" i kameran.

Smajly skrev:
Orsaken till att jag inte kör med RAW formatet är för att jag sällen gör ändringar i färg och vitbalans efteråt utan ställer egen "wb" i kameran.

Finns dock ändå flera anledningar till att köra raw, för det första är det inte alltid som man orkar eller har tid att ställa egen wb. För det andra är det inte heller alltid som den egna wbn blir rätt, kan vara olika ljus i samma rum osv och då får man otäcka färgstick som man enkelt kan ta bort i rawprogrammet!

Jo de e ju sant.. kanske skulle ta o köra lite mera i det formatet och se hur mycket jag kommer använda det (med tanke på förändring av bild i efterhand).. förvånar kanske mig själva rent av.

Smajly skrev:
Jo de e ju sant.. kanske skulle ta o köra lite mera i det formatet och se hur mycket jag kommer använda det (med tanke på förändring av bild i efterhand).. förvånar kanske mig själva rent av.

Enda nackdelarna jag kan se med att köra raw e att man måste lägga ner tid på bilderna efteråt (vilket jag tror att de flesta gladeligen gör då man vill bli nöjd me sina bilder) och den andra nackdelen är som redan bekant att minneskortet ryker snabbare än kvickt! =)

Vilket progg använder du för att fixa till RAW bilderna? Photoshop eller nått sånt? Själv märkte jag just att Photoshop inte kan öppna dessa format, ska man först göra något med dom i ett annat progg eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar