** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd Canon objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Jag funderar på motljusskydd. Jag använder inget (än) och undrar hur pass mycket det egentligen är till nytta, tar det bort ströljus i vissa fall eller har man nytta av det i långt fler situationer än då ex vis solen är lite vid sidan? Då blir man nyfiken på hur många som egentligen använder sitt motljusskydd. Gör ni det eller blåser barnen såpbubblor med det? Jag köpte ett 70-200 mm f/4 och fick med ett motljusskydd som inte är snyggt, och det finns ju andra skydd som är lite vågformiga (rätt snygga faktiskt). Dessa är dock lite kortare, är ett sådant ok och finns det något sådant vågformigt (=snyggt) som är lämpligt till 70-200? Det får gärna passa till 17-85 mm IS (samma gängdiameter) då jag inte har något motljusskydd på denna heller (än... :)

hej , jag har oxa kopt samma objektiv och tycker att det skyddet ar ganska coolt, man ser ut som ett riktigt proffs.... :)

Snyggt? Det är ju meningen att det ska vara praktiskt...Jag använder alltid motljusskydd, allt ljus som träffar frontlinsen påverkar slutresultatet. Motljusskydden är dessutom anpassade till brännvidden (någorlunda) alltså kan du inte använda ett enda skydd, t.ex. till ditt 17-85 och ditt 70-200. Ett skydd som passar på 70-200 kommer att vinjettera på 17-85:an..

Det skyddar även frontlinsen, eftersom jag inte använder filter, för att skydda frontlinsen.

"Vågformiga" motljusskydd sitter ju inte på objektiv som har roterande frontlins av förståelig anledning de har de helrunda. Jag använder alltid motljusskyddet på mina objektiv förutom mitt AF50 1.8D eftersom det inte fanns i lager när jag köpte det.

Självklart....

Motljusskydd och stativ är 2 av dom självklaraste tillbehören ,båda verkar vara lite underskattade av många.

Jeppe skrev:
Snyggt? Det är ju meningen att det ska vara praktiskt...Jag använder alltid motljusskydd, allt ljus som träffar frontlinsen påverkar slutresultatet. Motljusskydden är dessutom anpassade till brännvidden (någorlunda) alltså kan du inte använda ett enda skydd, t.ex. till ditt 17-85 och ditt 70-200. Ett skydd som passar på 70-200 kommer att vinjettera på 17-85:an..

Det skyddar även frontlinsen, eftersom jag inte använder filter, för att skydda frontlinsen.

Hmm, så motljusskydden är längre för objektiv typ 200 mm och uppåt och kortare för kortare brännsvidd typ vidvinkel? Av någon anledning så är jag inte så inne på att använda filter, vilket bidragit till mitt intresse för motljusskydd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar