martley
Aktiv medlem
Självklart gör jag det, och jag förstår vad du menar, men de båda exemplen du ger belyser problematiken eftersom åtgärden i både kepsfallet och särskilt solskyddsfallet till viss del även skymmer sikten. Jag hör nog till dem som ofta nöjer sig med att kisa med ögonen eller använder solglasögon (dvs filter).Använder du någonsin keps eller håller upp handen för att se bättre i motljus etc? Fäller du ner solskyddet när du kör bil i motljus? Självklart gör du det, för du märker att du ser bättre. Prova motsvarande situationer med respektive utan motljusskydd så kommer du att se skillnaden.
:
Men rent generellt ska man väl vara lite försiktig med att rikta kameran rakt in i solen, både för ögonens skull och för kamerans känsliga inre. Och med den vinkeln på inkommande ljus fungerar inget motljusskydd. Var det inte nån av mån-astronauterna som brände upp en hasselbladare på det sättet?
Jag har för mig att jag läst nånstans att EOS R (eller om det är EF-R-objektiven) drar ned bländaren till minsta öppningen om man stänger av kameran och att slutaren stängs ifall man tar bort objektivet just för att skydda känsliga delar.