Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljus, hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin1975

Aktiv medlem
Tittade på de bilder som har lagts in under diskussion "Motljus" men uppfattade "No words" som att man inte lägger in frågor där. Många av bilderna var ju väldigt bra och själv tycker jag det är svårt att få till bra bilder, även om man döljer solen bakom ett objekt. Min fråga är alltså, hur gör man, har ni några bra tips?
 
Huvudregel nummer ett! Åtminstonde som jag ser det. Lås exponeringen på det du vill framhäva. Se till att ljuskällan inte är med i bilden då. Komponera sedan bilden som du vill ha den och exponera.

Huvudregel nummer två: Motljusskydd. Det är endast om ljuset lyser rätt in i gluggen som du kan vara utan.

Har du inte en väldigt bra optik får du problem med ljuskällan rakt in i kameran. Särskilt om det är stor skillnad i kontrast (oftast).

Eftersom du har en dSLR ser du, rätt bra, hur det blir i sökaren.

Testa dig fram och lycka till.

/AnWi
 
Som vanligt, otroligt snabb respons, tackar för det! :)

Jag har ett Canon EF-S 17-85, och det ska ju ha hyfsade motljusegenskaper, enligt specen iallafall!

Spelar det någon roll om man har objektet in eller ut zoomat när man låser exponeringen (med knappen), då den ändå bara mäter ljuset i en liten area? Alltså, blir det bättre om man zoomar in ocbjektet och låser exponeringen och sedan komponerar om?

Har vitbalansinställningar stor betydelse vid motljusfotografering?
 
Zoomläget har jag aldrig behöft ta hänsyn till men det kan mycket väl hända att motljusegenskaperna varierar över zoomområdet.

Du skall inte ändra zoomläge efter det du låst exponeringen. Då kan den mycket väl vara ganska fel vid exponeringen.

Jag brukar skugga med handen, vrida mej, se till att något kommer i vägen, höja eller sänka kamervinkeln beroende på omgivningen när jag skall mäta och "frysa" exponeringen. Det är inte så svårt. Du måste bestämma vad du vill ha rätt exponerat och mäta det, sedan låter du ljuset komma med vid exponeringen.

/AnWi
 
Om ett motiv är snyggt, spännande eller på annat sätt intressant så är det säkert värt mer än bara EN exponering! Slösa film! Med digitalkamera är det ännu enklare. Spruta på med varierad exponering!

Med min MarkII kör jag "brackets" - exponeringsmarginaler plus och minus. Det kostar inget extra!

Shogun
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.