Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motivkategorierna

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Ny motivkategori - Bröllop

Av David Elmfeldt

Vi har lagt till Bröllop som ny motivkategori. Fram med alla bröllopsbilder som behöver kritiseras.

-------------------------------------------------

Väntar fortfarande på kategorierna
FÅGLAR...
VÄXTER/BLOMMOR...

Terje

Fåglar som kategori har jag också väntat på ett tag nu. Och när du säger det så vore det kanske på sin plats med en egen kategori för blommor/växter också.

Fortfarande?? Borde inte de vara underkategorier till Natur? Det finns ju vissa kategorier som skulle behöva ytterligare uppdelning för att lättare kategoriseras.

David:
För vissa av oss (naturfotografer) är NATUR ett så stort och omfattande område att det behöver uppdelas. Idag har vi NATUR, MACRO, INSEKTER, LANDSKAP, VILDA DJUR.

Varför har insekterna en eget kategori, men inte blommorna. Som nu blir det MACRO. Om det då inte är miljöbilder, då blir det LANDSKAP.

NATUR är bra; men om vi tänker oss att det innehåller rådjur, skrattmås, vitsippa, Sarek, svartvita landskap, abstraktioner, vattendroppar, nyckelpigor mm - då ser man att det är på sin plats med fler kategorier.

Från naturfotografens perspektiv: Då räcker kanske också med 1 kategori på alla andra bilder än natur också - som ICKE-NATUR...

Det faller väl på sin orimlighet givetvis om man inte är naturfotograf.

Tror om ni på redaktionen var naturfotografer, då hade ni nog sett dilemmat... *pik*

Terje

Terje, jo jag förstår. Jag har fotograferat mycket natur och framför allt fåglar i mina dar, och har kategoriserat mitt sv/v tri-x arkiv enligt konstens alla regler. Stoltserar med 296 kryss och varit ytterst aktiv i fältbiologerna. Det du..

Jag håller med om att underkategorierna (som jag tror det skall vara) kan behövas och att det är klart ologiskt att insekter finns men inte fåglar/blommor.

Vad jag tänker är att om vi utökar naturbegreppet så skulle man också kanske behöva utöka Action/Äventyr med mountainbike, klättring, curling, fotboll etc. Och kanske även andra kategorier.

Det ena utesluter inte det andra, men däremot brukar rent informationsstruktur undvika mer än 15 - 20 kategorier inom huvudnivån för att det skall bli överskådlig, och det är därför som vi hittills varit lite restriktiva.

Men vi får väl kolla lite på Naturkategorin. Den är ju en av de största och kanske behöver mer attention. Vad vi inte stödjer rent tekniskt idag är underkategorier, och det är kanske det som behövs.

elmfeldt skrev:
Terje, jo jag förstår. Jag har fotograferat mycket natur och framför allt fåglar i mina dar, och har kategoriserat mitt sv/v tri-x arkiv enligt konstens alla regler. Stoltserar med 296 kryss och varit ytterst aktiv i fältbiologerna. Det du..

Jag håller med om att underkategorierna (som jag tror det skall vara) kan behövas och att det är klart ologiskt att insekter finns men inte fåglar/blommor.

Vad jag tänker är att om vi utökar naturbegreppet så skulle man också kanske behöva utöka Action/Äventyr med mountainbike, klättring, curling, fotboll etc. Och kanske även andra kategorier.

Det ena utesluter inte det andra, men däremot brukar rent informationsstruktur undvika mer än 15 - 20 kategorier inom huvudnivån för att det skall bli överskådlig, och det är därför som vi hittills varit lite restriktiva.

Men vi får väl kolla lite på Naturkategorin. Den är ju en av de största och kanske behöver mer attention. Vad vi inte stödjer rent tekniskt idag är underkategorier, och det är kanske det som behövs.

Som det är nu tror jag natur är största kategorin ja...

(318 arter) :))

Terje

Jo det stämmer att Natur överlägset har flest bilder.

Jag hade 296 när jag var 18.. Dvs för 17 år sen. Den du! Sen dess har det inte blivit ett enda kryss till.

Är det petnoga att önska sig att kategorin insekter döps om till Evertebrater alternativt Ryggradslösa djur(folk brukar inkludera spindlar o andra ickeinsekter i insekter bara för att det kommer närmast).

Senast ändrad:
elmfeldt skrev:
... Stoltserar med 296 kryss och varit ytterst aktiv i fältbiologerna. Det du..

Kul! Vilken tidsperiod var det. Vilken klubb var du med i. Jag höll på i slutet av 70-talet och början på 80-talet och startade upp "Igelbäckens fältbiologer" som höll till ute på Järvafältet. Var vi samtidiga?

Fältbiologerna i Lund och det var under 70-80 talet. Jag startade väl när jag var sju eller nåt. Så det låter samtidigt. Men jag vara bara aktiv på lokal nivå och i skånedistriktet.

Aha, ja skåningarna hade jag inte så mycket kontakt med. Men vi utnyttjade era lokaler för exkursioner.

Åter till tråden ;)

Ja, fler naturkategorier vore kul. Som underkategorier funkar utmärkt tycker jag.

Blir de 318 underkategorier till fåglar då, så kan Terje jobba på en bild för varje "kryss" ;)

Ytterligare ett förslag till en underkategori under natur: Djur i fångenskap. Att se djur från Kolmården kategoriserade under Vilda djur eller Natur stör då mig en hel del. Att döma av tidgare trådar i ämnet även en del andra.

Jag vet inte om det går men det skulle vara bra om man kunde ange teknikform när man söker bilder, alltså inte bara kunna söka på motivkategorin. Exempel: Om jag vill söka på svartvita landskap så går det inte idag.

Djur i fångenskap/hägn bör definitivt vara en egen kategori. Dessa bilder kan inte bedömmas på samma sätt som foto av vilda djur eftersom det i bildkommenterandet inte bara ingår bilden, utan även tekniker och hur bilden kunnat göras bättre.

Hustomten skrev:
Djur i fångenskap/hägn bör definitivt vara en egen kategori. Dessa bilder kan inte bedömmas på samma sätt som foto av vilda djur eftersom det i bildkommenterandet inte bara ingår bilden, utan även tekniker och hur bilden kunnat göras bättre.
Instämmer.

Klassisk naturfotodiskussion, och om man vill att detta skall ha en egen kategori, så bör man med all säkerhet tycka att manipulerade foton skall ha en egen kategori och något som alltid bör anges under bilden.

Jag håller helt med dig David! Problemen i dom sammanhangen brukar bli att definiera manipulation, men den definitionen är ju gjord på fs, så det behöver vi inte ta nu.

Separera djur i fångenskap/häng så är konsekvensen tillfyllest :)

elmfeldt skrev:
Klassisk naturfotodiskussion, och om man vill att detta skall ha en egen kategori, så bör man med all säkerhet tycka att manipulerade foton skall ha en egen kategori och något som alltid bör anges under bilden.

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga med det, David. Visst är det väl redan så att det finns en ruta att kryssa i för manipulering? Map Natur och Vilda djur, det två kategorierna som nu finns, tycker jag att det är helt enkelt ologiskt att orangutaner i utsläppscentraler, björnar på Skansen och vargar på Kolmården kategoriseras som vilda djur, eftersom de inte är vilda. Inte heller uppehåller de sig i något man normalt kan kalla för Natur. Jag vill inte alls starta en ny "Vilda djur vs tama djur" debatt, men när det gäller kategoriseringen av bilderna bör det väl synas vad det är man har fotat. Annars faller liksom lite av poängen med att kategorisera bilder.

Eftersom det är flera önskemål om nya kategorier inom huvudkategorin Natur, så vill vi tänka till lite innan vi implementerar. Jag tror det lutar mot möjligheten till underkategorier.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar