Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Monterbart" på en Nikon D40?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Vet någon om objetivet "Nikon - Nikkor 85 / 2" går att använda tillsammans med en D40?

Att jag får fokusera manuellt och välja slutartid/bländare själv är jag införstådd med!


Tack på förhand!

Anders, Skurup
 
Ja, det bör gå bra. Det finns mig veterligen bara två sådana, och det är egentligen ett och samma objektiv i två versioner; Nikkor 85/2 AI eller AIS.
Betala inte för mycket pengar bara. Det må vara ljusstarkt, men det är inte särskilt eftersökt och därför kan det hittas billigt. Under tusenlappen i gott bruksskick eller så.
 
Jag har använt mig av ett 85/2 AiS till en D40. Objektivet har en, i mitt tycke, ganska trevlig oskärpeteckning och bra (skenbar) brännvidd för porträtt. Däremot är det inte särskilt kontrastrikt på större bländaröppningar (avseende dx-formatet), så, som Martin säger: betala in för mycket för ett exemplar bara, då blir det likväl prisvärt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.