Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Montera dia

Produkter
(logga in för att koppla)

pl_Johan

Aktiv medlem
Hej!

Har varit och fått två diarullar framkallade. Dock glömde jag säga att jag ville ha bilderna inramade. Så nu har jag varit och köpt 100 tremillimetersramar och tänkte ägna kvällen åt montering.

Hur bär jag mig åt? På insidan av ramlådan stod det något om klippare och monteringsmaskiner. Ska detta behövas?
Vad ska jag tänka på?
Johan

Vanlig sax räcker fint, all annan utrustning utöver det är lyxkonsumtion ;-)

Välstädat och kläder som inte dammar är bra om man inte vill ha diorna neddammade.

pl_Johan skrev:
På insidan av ramlådan stod det något om klippare och monteringsmaskiner. Ska detta behövas?
Klippare är praktiskt, men är du inte alltför darrhänt går det bra att klippa med vanlig sax också. Monteringsmaskin kanske man tjänar någon sekund på, jag har aldrig använt det = tycker det går utmärkt att pressa ihop ramarna för hand.

Enda jag kan komma på i övrigt är att du lägger filmen rättvänd i den grå halvan så att du har vita sidan mot dig när du håller upp diat och tittar på det.

Apotekets raka nagelsax och dito pincett är min melodi.

jimh skrev:
Välstädat... är bra om man inte vill ha diorna neddammade.

Med andra ord totalt omöjligt att rama dia hemma hos mig. Tur att jag inte visste det innan jag ramade ett par tusen över jul & nyår. Fast rör man inte upp en helsikes mycket om man börjar damma och dammsuga? Är det inte bättre att låta det ligga och liksom binda ihop sig? Känns i alla fall för mig som den mest praktiskt gångbara städtekniken. ;-)

kaw skrev:
Monteringsmaskin kanske man tjänar någon sekund på, jag har aldrig använt det = tycker det går utmärkt att pressa ihop ramarna för hand.
Det är därför som du inte inser fördelarna. Efter ett par hundra ramar är man rätt trött i tummarna, jag lovar.

Om du tror att du ska skanna någon av bilderna så tänka på att vissa diaskannrar har väldigt svårt med 3 mm-ramar. Då fungerar oftast 2 mm bättre.

Tryckluft på burk kan vara ett hjälpmedel, finns hos Claes Ohlson för en hundring ca, stor burk.
Ett försiktigt sprut precis innan man stänger ramen brukar vara till hjälp.

mvh/Jan

ANNONS