Annons

montera canvas!

Produkter
(logga in för att koppla)

dunderhake

Aktiv medlem
har fått hem några foton på canvas från crimson,
är mycket nöjd med resultatet!

ska montera dessa på kilramar, är det någon som har en bra beskrivning eller bild på hur man går till väga för att få snygga hörn.
har provat lite men blir inte nöjd.

Googlar man på montering + kilram + duk hittar man till exempel den här bland de första träffarna. ("Canvas" är ett uttryck inom fotografering och boxning, när man målar gör man det på "duk"...)...

Kul att ni hittade min lilla dukmonteringsguide.
Eftersom frågan handlar just om snygga hörn så finns det ett bättre sätt en det jag föreslår där.
Man kan vända hörnet ut och in så att den sneda flärpen hamnar mellan kilramen och duken, och då blir det inga synliga veck, förutom ett längs med det yttre hörnet.
Det är den varianten jag själv brukar använda, men den är lite knepigare att beskriva på ett begripligt sätt i en sådan här guide.

Har själv tidigare använt mig av en bra monteringsguide (läs mer) men det finns även bra videos om hur man montera canvas på kilram på bla. Youtube.

Men rent praktiskt.... jag ska skriva ut själv på canvas. Hur mycket utrymme måste jag ha över på sidor för att kunna vika runt?

Men rent praktiskt.... jag ska skriva ut själv på canvas. Hur mycket utrymme måste jag ha över på sidor för att kunna vika runt?

Beror på vilken sorts ram du använder dig av. Exempel så brukar jag köra på 38mm, då blir det automatiskt 38mm (viks runt kanten) + brukar även lägga till 5-8mm xtra som viks på baksidan av tavlan x 4 sidorna dvs. Smak sak tror jag, beroende på om vill ha "vit kant" då gäller nog inte mina mått

Beror på vilken sorts ram du använder dig av. Exempel så brukar jag köra på 38mm, då blir det automatiskt 38mm (viks runt kanten) + brukar även lägga till 5-8mm xtra som viks på baksidan av tavlan x 4 sidorna dvs. Smak sak tror jag, beroende på om vill ha "vit kant" då gäller nog inte mina mått

Tack, det var mer det på baksidan jag undrade över :) Det andra får som du säger justera :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto