ANNONS
Annons

Momsregler inom EU

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag svarade egentligen bara på påståendet att det skulle vara något som Skatteverket hade hittat på själva utan lagstöd. Om du följer bakåt lite så ser du nog sammanhanget.

(Att de inte följer någon svensk lagstiftning är ju tydligt, eftersom de inte betalar in någon moms...)

Gick igenom mina kvitton från bl.a. USA, Polen Tyskland, Storbritannien, Kina, Finland, Norge, HK mfl.
Det är inte alla kvitton som ens nämner VAT. På nån står det N/A och vissa har såklart specat det in till sista detalj.
Och ja, det handlar om saker jag köpt från företag och inte privatpersoner.
Vissa av kvittona skulle jag normalt inte ens räkna som normala kvitton. Men av erfarenhet vet jag att de gör det ändå.

Tillägg: Det var inte dig jag tänkte på i mitt inlägg.

/Stefan

Har du fått veta det av e-infinity. Det har de inte berättat för mig. Och tullverket säger också att svensk moms inte ska betalas in.

/Stefan

E-Infinity svarade på en direkt fråga om ”import tax” där jag specat frågan runt tull och moms att transportören betalar in alla avgifter och att dessa är inkluderade i priset.

Nevertheless we assure the prices you see on our site are final and there won't be any taxes or duties to pay when the product arrives. There is nothing for you to worry about.

The import tax has already been handled and settled by our delivery company
.

Men svaret är fortfarande tolkningsbart, så det vore intressant att få ta del av tullhandlingarna från någon som faktiskt handlat

E-Infinity svarade på en direkt fråga om ”import tax” där jag specat frågan runt tull och moms att transportören betalar in alla avgifter och att dessa är inkluderade i priset.

Nevertheless we assure the prices you see on our site are final and there won't be any taxes or duties to pay when the product arrives. There is nothing for you to worry about.

.

Men svaret är fortfarande tolkningsbart, så det vore intressant att få ta del av tullhandlingarna från någon som faktiskt handlat

Har handlat en hel del inom EU. Inte sett en enda tullhandling. Däremot har jag förtullat varor från Kina och USA. Varav en dessa från USA hade jag kunnat undvika och få momsfritt om jag bara hade ansökt om förädling av produkt.
Som privatperson är jag bara glad att slippa så många handlingar som möjligt.

/Stefan

Har handlat en hel del inom EU. Inte sett en enda tullhandling. Däremot har jag förtullat varor från Kina och USA. Varav en dessa från USA hade jag kunnat undvika och få momsfritt om jag bara hade ansökt om förädling av produkt.
Som privatperson är jag bara glad att slippa så många handlingar som möjligt.

/Stefan

Jag är väl inte heller i normalfallet intresserad av en massa administrativa dokument. Det är bara nu i ”utredningen” i tråden som handlar om ifall man kan hamna på att betala något mer än E-Infinitys angivna priser.

De hävdar att allt är inkluderat. Men vad hjälper det om tullen plötsligt vägrar släppa igenom varan om jag inte hostar upp 25% till.

.

"The import tax has already been handled and settled by our delivery company."

Diskussionen kan därmed avslutas!

Om E-infinity säljer för mindre än något belopp som jag inte minns till Sverige så ska de betala brittisk moms. Jag vet inte hur momsredovisningsreglerna ser ut i Storbritannien men det är väl möjligt att det kvitto du får inte visar det.

Oavsett om E-infinity lägger på brittisk eller svensk moms så är det deras ansvar att se till att rätt moms betalas. Du som köpare har inget ansvar för det.

Om E-infinity säljer för mindre än något belopp som jag inte minns till Sverige så ska de betala brittisk moms. Jag vet inte hur momsredovisningsreglerna ser ut i Storbritannien men det är väl möjligt att det kvitto du får inte visar det.

Oavsett om E-infinity lägger på brittisk eller svensk moms så är det deras ansvar att se till att rätt moms betalas. Du som köpare har inget ansvar för det.

Gränsen är 320.000 spänn...

Om inte säljaren betalar momsen (<320 000) är köparen skyldig att göra det vid importen.

Alltså rätt viktigt att en köpare får reda på om momsen är betald eller inte.

Fel igen Ola!

Om säljaren säljer för mindre än 320kpapp och varan skickas från ett annat EU-land så betalas moms i det landet. Köparen har inte skyldighet att kontrollera detta.

Jag länkade för flera dagar sen till dessa enkla regler, som du kommenterade men uppenbarligen inte orkade läsa.

Fel igen Ola!

Om säljaren säljer för mindre än 320kpapp och varan skickas från ett annat EU-land så betalas moms i det landet. Köparen har inte skyldighet att kontrollera detta.

Jag länkade för flera dagar sen till dessa enkla regler, som du kommenterade men uppenbarligen inte orkade läsa.

Jag läser.

Hur ska köparen veta när säljarens 320 000-gräns passerats? Jo genom att det står att moms istället för VAT är betalt och hur mycket, samt momsregistreringsnumret.

"The import tax has already been handled and settled by our delivery company."

Diskussionen kan därmed avslutas!

Då ska det finnas ett momskvitto så köparen ser att momsen är betald och om köparen dessutom råkar vara egen företagare, kan dra av momsen.

Import tax är väl tull. Menar de moms skriver de VAT.

Köparens ansvar är att inte göra en icke-deklarerad affär. Kvittot är bekräftelsen för detta.

Importörens ansvar är att betala de avgifter som uppkommer.

Säljarens ansvar är att leva upp till de lagar och skyldigheter som åligger dem.

Importerar jag är det mitt ansvar.
Postnord ser numera till att det verkligen efterlevs.
Är DHL/UPS importör har de helt egna kanaler och logistikcentra för detta.
Nikon UK importerar från Japan/Kina till England. Vilket de ansvarar för. Nikon UK distribuerar till Nikon Nordic men de skulle då redan vara tullade.
Vi köpare i butiken kan inte ta ansvar för hur butiken sköter sin bokföring mera än att se till att vi får ett riktigt kvitto.

Fuskar butiken med momsredovisningen är det inte vi som begår felet.
Fuskar Nikon UK med något är det inte vi som begår felet.
Fuskar DHL med något är det inte vi som begår felet.
Fuskar vi med något är det vi som begår felet.

Har vi misstankar om något har vi alla rätten att göra en anmälan till en passande myndighet.
Säger myndigheten att de inte ser något problem så finns det inget mera i detta att prata om.

Då ska det finnas ett momskvitto så köparen ser att momsen är betald och om köparen dessutom råkar vara egen företagare, kan dra av momsen.
Visst är det så att en hel del lagar och regler är gemensamma inom EU, men det finns också rätt många som är de medlemsländernas egna angelägenheter. Speciellt Storbritannien har rätt många undantag när det gäller EU-regler har jag förstått.

(Och en del saker finns det inte gemensamma EU-regler för).

Postnord ser numera till att det verkligen efterlevs.
Är DHL/UPS importör har de helt egna kanaler och logistikcentra för detta.
Postnord har också en egen avdelning för tullklarering. Vad som har ändrats sen början av detta år är att Postnord numera behandlar alla paket som importeras via dem. Innan dess så brydde de sig inte om att tullklarera paket för små värden. Dyra grejer släpptes inte in utan vidare förut heller.

Som jag förstått det så måste företagare bifoga sitt momsregistreringsnummer vid köpet för att slippa begära in/räkna ut detta i efterhand. Har dock ingen egen erfarenhet av detta...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar