Annons

Momsregler inom EU

Produkter
(logga in för att koppla)
Synd att det inte är handel inom EU då. 50-12. Fixa källa.
Menar du på fullt allvar att det inte är handel mellan två EU-länder när någon köper en vara som skeppas från ett lager i Storbritannien? Det är ju en del av grundbulten i EUs regler om fri rörlighet för varor. Den som hävdar något annorlunda har bevisbördan.
 
Varför ska jag göra det? Min åsikt är att inga fel har begåtts. Den som påstår att lagar har brutits får nog se till att visa det med handfasta bevis.


För femtitolfte gången så handlar det om handel mellan två EU-länder när någon i Sverige köper en vara som skeppas från Storbritannien.

Källa på det. Jag har källa på att du köper varan från HK.
 
Menar du på fullt allvar att det inte är handel mellan två EU-länder när någon köper en vara som skeppas från ett lager i Storbritannien? Det är ju en del av grundbulten i EUs regler om fri rörlighet för varor. Den som hävdar något annorlunda har bevisbördan.

Det är du som påstår att det skeppas från ett lager i UK. Så det är din bevisbörda. Källa.

Bolaget själv uppger Hong Kong adress, HK regler och inget annat. Lustigt att du tycker något annat. Du får faktisk stödja dina påståenden.

Momsen har vi f ö redan fått svar från tullverket om. Det är bara tullen som är osäker.
 
Så du håller också med om att det tillkommer svensk moms vid laglig gränspassering till kund i Sverige?

Det beror väl på.

Så här skriver DHL

In case your order is shipped to you from a non-European country, you may have to pay customs duties and VAT for importing goods into the European Union.
https://www.dhlexpress.be/en/shippi...goods-from-abroad-keep-import-duties-in-mind/

Notera att de skriver ”shipped from”. I E-Infinitys fall är det enligt uppgift från UK som det skeppas. Sakerna ligger där, redan importerade till EU.
 
Det beror väl på.

Så här skriver DHL

In case your order is shipped to you from a non-European country, you may have to pay customs duties and VAT for importing goods into the European Union.
https://www.dhlexpress.be/en/shippi...goods-from-abroad-keep-import-duties-in-mind/

Notera att de skriver ”shipped from”. I E-Infinitys fall är det enligt uppgift från UK som det skeppas. Sakerna ligger där, redan importerade till EU.

Jag kan sträcka mig till att köpa det argumentet, att de officiellt importerats till ett UK företag. Dvs att du köper från ett företag i UK. Men då blir det engelsk VAT i stället och den är hela 20%. Problemet är att E-infinity inte anger ett företag i UK som säljare och inte heller VAT.
 
90 sekunder på Google-maskinen:

1. Varor som importeras från land utanför EU = 25% moms + eventuell tullavgift

2. Varor som importeras från EU = 0% tull, moms enligt 2a) eller 2b)
2a) Om säljaren säljer till Sverige för mer and 320.000 spänn måste de vara momsregistrerade i Sverige och du betalar svensk moms
2b) Om säljarens belopp är under 320.000 spänn betalar du moms i ursprungslandet
Köparen har inget ansvar att kontrollera om a) eller b) föreligger. Ansvaret ligger på säljaren

Att beställa över internet räknas som import

https://www.skatteverket.se/privat/...gor/ehandel.4.dfe345a107ebcc9baf80007325.html
 
90 sekunder på Google-maskinen:

1. Varor som importeras från land utanför EU = 25% moms + eventuell tullavgift

2. Varor som importeras från EU = 0% tull, moms enligt 2a) eller 2b)
2a) Om säljaren säljer till Sverige för mer and 320.000 spänn måste de vara momsregistrerade i Sverige och du betalar svensk moms
2b) Om säljarens belopp är under 320.000 spänn betalar du moms i ursprungslandet
Köparen har inget ansvar att kontrollera om a) eller b) föreligger. Ansvaret ligger på säljaren

Att beställa över internet räknas som import

https://www.skatteverket.se/privat/...gor/ehandel.4.dfe345a107ebcc9baf80007325.html

Tack för det Jonas, men allt det där har redan redovisats utan någon större framgång, så jag tvivlar på att det hjälper den här gången heller.
 
Så här skriver E-Infinity i mail till mig (min fetning):

Hi Petter,

Thank you for the email.

All products will be dispatched first from Hong Kong to the UK. Then it will be handed over to the courier for final delivery to you. Nevertheless we assure the prices you see on our site are final and there won't be any taxes or duties to pay when the product arrives. There is nothing for you to worry about.

The import tax has already been handled and settled by our delivery company.


PS.
Jag frågade specifikt om Svensk moms, tull samt administrationsavgift.
 
Så här skriver E-Infinity i mail till mig (min fetning):

Hi Petter,

Thank you for the email.

All products will be dispatched first from Hong Kong to the UK. Then it will be handed over to the courier for final delivery to you. Nevertheless we assure the prices you see on our site are final and there won't be any taxes or duties to pay when the product arrives. There is nothing for you to worry about.

The import tax has already been handled and settled by our delivery company.


PS.
Jag frågade specifikt om Svensk moms, tull samt administrationsavgift.

Courier? Då tar alltså inget engelskt företag över ägandet? Dvs det är som jag sagt hela tiden: Man löper varan från ett företag med juridisk hemvist i Hong Kong. Handel är ju att man köper en vara. Köper sker av ett HK företag och tullen har rätt, svensk moms tillkommer (om affären ska vara laglig)
 
Courier? Då tar alltså inget engelskt företag över ägandet? Dvs det är som jag sagt hela tiden: Man löper varan från ett företag med juridisk hemvist i Hong Kong. Handel är ju att man köper en vara. Köper sker av ett HK företag och tullen har rätt, svensk moms tillkommer (om affären ska vara laglig)

Nej. Nej. Nej. Lagen baseras på varifrån varan levereras. I detta fall är det solklart att den levereras från EUland. Är de momsreggade i Sverige så är svensk moms inkluderad i priset, annars är ursprungslandets moms inkluderat i priset. Dvs varorna säljs inkl moms, ytterligare moms ska inte påföras, det vore ju absurt.
 
Nej. Nej. Nej. Lagen baseras på varifrån varan levereras. I detta fall är det solklart att den levereras från EUland. Är de momsreggade i Sverige så är svensk moms inkluderad i priset, annars är ursprungslandets moms inkluderat i priset. Dvs varorna säljs inkl moms, ytterligare moms ska inte påföras, det vore ju absurt.

Om det nu är så solklart,

1) vad heter det engelska bolaget som du handlar med?
2) Varför lägger de inte på VAT? Engelska lagar är rätt lika svenska på denna punkten, man måste lägga på moms.
3) Momsen måste specificeras på kvittot. Tydligen står det inte.
4) Varför säger tullen att du ska betala svensk moms?
 
Om det nu är så solklart,

1) vad heter det engelska bolaget som du handlar med?
2) Varför lägger de inte på VAT? Engelska lagar är rätt lika svenska på denna punkten, man måste lägga på moms.
3) Momsen måste specificeras på kvittot. Tydligen står det inte.
4) Varför säger tullen att du ska betala svensk moms?

1) Frågan är irrelevant, det behövs inget engelskt bolag.
2) Sannolikt för att de levererar tillräckligt med varor för att vara momsreggade i Sverige. De har alltså lagt på svensk moms.
3) Vet ej, har inte sett något kvitto. Kan du lägga upp det så jag kan se?
4) Klart man ska betala moms. Den är inkluderad i priset.

Edit: Angående moms på kvitto... Vad menar du med att det måste stå? Finns det lag på det? Är det inte bara ett krav om du har firma och vill dra av momsen som den måste vara specificerad?
 
Isolen
En ärlig undran, och det kan kanske redan vara besvarat, ber om ursäkt om så.
Du verkar påläst och tagit in information från diverse håll om regler och förfarande. Bevisligen lagt tid på detta och efterforskning.

Har du vid något tillfälle själv varit i kontakt med E-infinity?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.