Annons

Momsregler inom EU

Produkter
(logga in för att koppla)
Och vad är det beloppet? Man kan ju ge hus för flera miljoner i gåva utan att behöva skatta.
Det finns ingen gåvoskatt, man betalar alltså inte skatt för att ta emot en gåva.

Men om man har betalat för en kamera så är den ju ingen gåva när den skickas till en. Dessutom är, som påpekats tidigare, även gåvor momspliktiga om de kommer från ett icke-EU-land (om inte värdet är under vissa, ganska begränsade, belopp).

(Sorry, inser att mitt svar är närmast identiskt med det Martin redan skrivit ... Men det är så enkelt det hänger ihop.)

Ok, jaja
Kanske går till på det sättet då.
Men ingen har någon bra förklaring ändå.
Snart går UK ur EU så då blir detta ett minne blott.

/Stefan

Nej, när jag diskuterade med dem i går svarade de vänligt och ganska utförligt på alla mina frågor utom just "hur går det till". Jag har inga bra teorier om E-infinitys affärsmetod men betvivlar att den är förenlig med lagstiftningen.

Ok, jag tror inte de gör nåt lagligt fel. Däremot använder de säkert kryphål i lagen.
E-infinity är inte de enda nätaffärer som funnits till i flera år som har liknande priser.

/Stefan

Har svårt att tro att det finns ett ”kryphål” som gör det lagligt att importera varor till EU och sälja dem utan att betala moms/VAT.

Finns alltid kryphål. Därför lagar och regler revideras till och från.
Men det kanske inte är ett kryphåls alls dessa företag använder sig av. Son jag skrev, bara för att man inte förstår betyder inte att det är olagligt.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar