Annons

Momsregler inom EU

Produkter
(logga in för att koppla)
1) Frågan är irrelevant, det behövs inget engelskt bolag.

E-infinity måste exportera till någon eller något i EU. Om det inte är till ett bolag (typ E-infinity.co.uk) är det till dig som kund och då råkar du ut för både moms och tull. Är det till ett bolag handlar du från det och då blir det bara VAT.

2) Sannolikt för att de levererar tillräckligt med varor för att vara momsreggade i Sverige. De har alltså lagt på svensk moms.

Prova att handla (fortsätt fram till bekräfta betalningen, där måste moms/VAT stå) så ser du att de inte lägger på någon svensk moms. Det är lag på att specificera moms både i England och Sverige. Flera här som handlat säger att det inte är moms eller VAT.

3) Vet ej, har inte sett något kvitto. Kan du lägga upp det så jag kan se?

Det finns många här som fullföljt köp men de är väldigt tysta om sina kvitton. Varför?

4) Klart man ska betala moms. Den är inkluderad i priset.

Edit: Angående moms på kvitto... Vad menar du med att det måste stå? Finns det lag på det? Är det inte bara ett krav om du har firma och vill dra av momsen som den måste vara specificerad?

Ja det är lag på att momsen ska vara specificerad.
 
Senast ändrad:
Det Ola skriver är en sanning med modifikation och stämmer inte med gråimporthandeln som bedrivs av E-infinity, Kacha m.fl.
E-infinity levererer och har lager i UK där alla paket importeras för att sedan skickas vidare till mottagare inom EU. Det är ett kryphål i lagen som de använder sig av.
E-infinity är ett HongKong företag med bas i HongKong och filial i Australien och London där vad jag vet är ett registrerat företag i Storbritannien. Hur det är registrerat i Australien vet och bryr jag mig inte om.

Som jag förut skrev har jag haft kontakt med både E-infinity om deras verksamhet fungerar och sedan kontaktat Tullverket som bekräftar att inget fuffens verkar försiggå. Allt verkar legalt.


Sen om man är en gniden företagare som vill handla skitbilligt på detta vis och samtidigt dra av moms som verkar typ 0% kan det bli lite komplicerat.

/Stefan
 
...
Som jag förut skrev har jag haft kontakt med både E-infinity om deras verksamhet fungerar och sedan kontaktat Tullverket som bekräftar att inget fuffens verkar försiggå. Allt verkar legalt.
...
/Stefan

Tyckte du skrev att du (också) kollat med tullen och fått bekräftat att köparen ska betala moms eftersom E-infinity inte gjort det?
 
Tyckte du skrev att du (också) kollat med tullen och fått bekräftat att köparen ska betala moms eftersom E-infinity inte gjort det?

Om man köper från deras lager i HK ja, men inte om den först importerats in till EU av företaget själva.
Men beställer alltså med fördel via deras filial i Storbritannien.

...

Skeppas dock varorna direkt ifrån Hong Kong till Sverige så får ju mottagaren betala den svenska tull och momsavgiften. Mottagaren är då samma som den som betalar den avgiften(importören). ...
Källa:
E-infinity och Tullverket 2018-11-26

/Stefan

/Stefan
 
Jag har köpt en hel del från England och Kina.
Två av dessa är stora återförsäljare och tillverkare.
Både dessa skeppar direkt från Kina till Sverige men ibland går det från England till mig.

Jag betalar en totalsumma.
Leveranserna går via DHL Express med leverans till min dörr.

Det står aldrig någon momssats/VAT på fakturan men alla avgifter som moms, tull och frakt är betalda och klara. Varuvärdet är dessutom också specificerat på följesedeln och allt är försäkrat.
DHL skulle aldrig någonsin släppa igenom leveranser utan att import och momsavgifter är reglerade - de har ju till och med egen terminal får att hantera sådant här.

Så även om det inte står något om avgifter så är allt reglerat.
Precis som det ska vara.
 
Det är du som påstår att det skeppas från ett lager i UK. Så det är din bevisbörda. Källa.

Bolaget själv uppger Hong Kong adress, HK regler och inget annat. Lustigt att du tycker något annat. Du får faktisk stödja dina påståenden.

Momsen har vi f ö redan fått svar från tullverket om. Det är bara tullen som är osäker.

"European Union - We expedite our orders from our UK warehouse via Royal Mail, DPD or DHL."
 
Courier? Då tar alltså inget engelskt företag över ägandet? Dvs det är som jag sagt hela tiden: Man löper varan från ett företag med juridisk hemvist i Hong Kong. Handel är ju att man köper en vara. Köper sker av ett HK företag och tullen har rätt, svensk moms tillkommer (om affären ska vara laglig)

Man kan ju också forska i vad de menar med ”our delivery company”. Är det deras bolag, eller en partner.

E-Infinity ”The import tax has already been handled and settled by our delivery company”
 
E-infinity måste exportera till någon eller något i EU. Om det inte är till ett bolag (typ E-infinity.co.uk) är det till dig som kund och då råkar du ut för både moms och tull. Är det till ett bolag handlar du från det och då blir det bara VAT.
Nej, det behöver de inte.

Du har inte e-handlat så mycket från utlandet, va? Det här förfarandet är mycket vanligt. Bolag i t ex Japan eller Kina har en hanterare (t ex en kurir som DHL eller en firma som Amazon) som fungerar som mellanhand i EU och sköter moms mm när varan importeras från Asien till EU.

När varan sedan vidarebefordras från U.K. eller Tyskland till slutkunden i Sverige är det vanlig enkel EU-handel. (Lite bökigare för oss som är momsplktiga, men ...)
 
Jag tror ni blandar ihop saker och ting.

Tull och moms beror på varifrån varan skickas. Det har ingenting med var olika företag osv. är registrerade.

Passage från ursprungsland till Storbrittanien är en händelse vi kan lämna därhän.

När varan passerar gränsen mellan Storbrittanien och Sverige finns ingen tullavgift, men svensk moms på 25% ska läggas till priset och betalas in av säljaren.

Jag kan inte hitta något som stöder att det finns några undantag, men det betyder iof inte att det är omöjligt.

Då återstår två alternativ:

1. De erlägger moms
2. De erlägger ej moms och tullen släpper igenom utan kontroll

Som någon nämnt ovan, leveransföretag som t.ex. DHL skulle nog aldrig medverka till fusk, så om de levererar kan vi nog utgå från 1.
 
Kan du hjälpa mig med referens till detta? Hittar inget om att momsen måste vara specificerad. Tvärtom finns det massor med referenser till hur man hanterar köp från EUland med kvitton utan moms.

Skatteverket:

"Ett kvitto ska innehålla

-det datum kvittot utfärdades
-namn och organisationsnummer
-vilka varor som levererats eller tjänster som utförts
-momsbeloppet kunden ska betala eller uppgifter som gör det möjligt att beräkna momsen.
"
 
Om man köper från deras lager i HK ja,

Du köper inte från ett lager, du köper från ett företag som i detta fallet finns i HK.

men inte om den först importerats in till EU av företaget själva.
Men beställer alltså med fördel via deras filial i Storbritannien.



/Stefan

Och hur köper man från den där filialen? På E-ininitywebsajten handlar du av HK, inte UK. Har inte du handlat från dem? Kolla kvittot.
 
Nej, det behöver de inte.

Du har inte e-handlat så mycket från utlandet, va? Det här förfarandet är mycket vanligt. Bolag i t ex Japan eller Kina har en hanterare (t ex en kurir som DHL eller en firma som Amazon) som fungerar som mellanhand i EU och sköter moms mm när varan importeras från Asien till EU.

När varan sedan vidarebefordras från U.K. eller Tyskland till slutkunden i Sverige är det vanlig enkel EU-handel. (Lite bökigare för oss som är momsplktiga, men ...)

En del, men inte från E-infinity. Har du?

Privat är det trevligt att handla inom EU men som revisorn sa, som företag så måste man vara noga med hur man registrerar ordern så att inte företaget uppfattar en som privatperson. Då kan man inte få tillbaka momsen. Det är risk och krångel. Man ska istället försöka registrera sig så man kan handla momsfritt vilket jag gjort på ett antal ställen, Adobe, Ms, Amazon...

Utanför EU handlade jag häromdagen och fick betala hutlös tull och moms för import från USA.
 
Skatteverket:

"Ett kvitto ska innehålla

-det datum kvittot utfärdades
-namn och organisationsnummer
-vilka varor som levererats eller tjänster som utförts
-momsbeloppet kunden ska betala eller uppgifter som gör det möjligt att beräkna momsen.
"
Det där är väl ingen lag utan Skatteverkets krav för att du ska kunna dra av momsen(?)
 
Det där är väl ingen lag utan Skatteverkets krav för att du ska kunna dra av momsen(?)

Lagen är nog lika detaljerad den. Exempel fakturor


Momslagen
11 kapitlet 8 paragrafen
Fakturans innehåll
8 § Fakturor som utfärdas i enlighet med 1 eller 7 § ska, om inte annat följer av 8 a eller 9 §, innehålla följande uppgifter:
1. datum för utfärdandet,
2. ett löpnummer baserat på en eller flera serier, som ensamt identifierar fakturan,
3. säljarens registreringsnummer till mervärdesskatt under vilket varorna eller tjänsterna har omsatts,
4. kundens registreringsnummer till mervärdesskatt under vilket han förvärvat varorna eller tjänsterna, om han är skattskyldig för förvärvet av varorna eller tjänsterna eller det är fråga om en unionsintern varuförsäljning enligt 3 kap. 30 a eller 30 b §,
5. säljarens och köparens namn och adress,
6. de omsatta varornas mängd och art eller de omsatta tjänsternas omfattning och art,
7. datum då omsättningen av varorna eller tjänsterna utförts eller slutförts eller det datum då sådan förskotts- eller a conto-betalning som avs
...

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/mervardesskattelag-1994200_sfs-1994-200
 
Varför länkar och hänvisar ni till svenska lagen för ett Hongkong företag? Lovar att de inte följer svensk lagstiftning utan den för HK.

/Stefan
 
Senast ändrad:
Varför länkar och hänvisar ni till svenska lagen för ett Hongkong företag? Lovar att de inte följer svensk lagstiftning utan den för HK.

/Stefan

Jag svarade egentligen bara på påståendet att det skulle vara något som Skatteverket hade hittat på själva utan lagstöd. Om du följer bakåt lite så ser du nog sammanhanget.

(Att de inte följer någon svensk lagstiftning är ju tydligt, eftersom de inte betalar in någon moms...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.