Advertisement
ANNONS
Annons

Moms vid företag - Måste ju bli mycket dyrare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Arne S skrev:
Nej, men å andra sidan betalar de ingen moms heller eftersom man som privatperson inte får lägga på den.
Så summan av kardemumman blir 0.

Säljer man enstaka bilder till ex.vis. tidningar så funkar det ofta på det sättet. Däremot drar de skatt på beloppet vilket man kan fundera på eftersom det inte är en lön utan en betalning för en vara jag säljer till dem. Precis som om jag sålt den till min granne. Men man kanske ska betala skatt om man säljer sin begagnade cykel?
Vilka drar skatt på vilket belopp?
Ska ju vara precis samma för hobbyverksamhet att sälja till företag som till privatperson. Menar du att företagen ofta gör något fel?

Sebastianr skrev:
Vilka drar skatt på vilket belopp?
Ska ju vara precis samma för hobbyverksamhet att sälja till företag som till privatperson. Menar du att företagen ofta gör något fel?
Nej, jag menar inte att jag är säker på det. Jag är tveksam för att jag inte vet. :)

Det är ju skillnad på enstaka tillfälle och en regelbunden hobbyverksamhet. Säg att jag råkar "vara på rätt plats" och få till en intressant bild, första och enda gången i livet. Jag säljer den till tidningen. Ska de då dra skatt på min ersättning?

Eller, jag säljer min begagnade cykel till dem för att redaktören behöver den. Ska de då dra skatt på det också?

I båda fallen är det en produkt jag säljer så vad är skillnaden?

Senast ändrad:
Arne S skrev:
Nej, men å andra sidan betalar de ingen moms heller eftersom man som privatperson inte får lägga på den.
Så summan av kardemumman blir 0.

Säljer man enstaka bilder till ex.vis. tidningar så funkar det ofta på det sättet. Däremot drar de skatt på beloppet vilket man kan fundera på eftersom det inte är en lön utan en betalning för en vara jag säljer till dem. Precis som om jag sålt den till min granne. Men man kanske ska betala skatt om man säljer sin begagnade cykel?

Om ens hobbyverksamhet blir tillräckligt stor är jag skyldig att redovisa moms, tror gränsen går vid 30k. Huruvida då företagen kan lyfta momsen på det jag säljer vet jag inte. Jag som hobbyverksam kan i vart fall inte lyfta momsen på mina inköp.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Om ens hobbyverksamhet blir tillräckligt stor är jag skyldig att redovisa moms, tror gränsen går vid 30k. Huruvida då företagen kan lyfta momsen på det jag säljer vet jag inte. Jag som hobbyverksam kan i vart fall inte lyfta momsen på mina inköp.

Mvh
Maverick

Kan man bli momsredovisningsskyldig som privatperson??

Edit// Hittade det själv, du har rätt.

Senast ändrad:
Bra iallafall att det inte ska innebära några extra problem för mig att sälja till företag.

Skönt att man kan mjukstarta lite som hobbyverksamhet först och se lite hur det går, och sedan vid behov dra igång ett företag med all byråkrati och elände det medför.

De gör fel

Uppger du för tidningen att du själv redovisar enligt hobbyverksamhet behöver inte tidningen betala in skatt och avgifter då de köper bilder av dig! Detta förutsatt att du säljer en produkt till dem. mao skickar du en faktura på x antal bilder till kostnaden av y kronor! Svårare än så är det inte. Sen är det bara att redovisa i efterhand. Intäkterna från bildförsäljningen är inte särskilt svår att kvitta mot utgifter för kamerainköp, transport och dylikt.

Maria F skrev:
Fast priset är inte lägre för företaget som köper. Det är exakt det samma.
Ja det var det som var min poäng, det är ingen nackdel för företaget att det inte kan dra moms, för jag har aldrig lagt på någon moms och därför blir det sak samma för företaget.

Det blir lite enklare kanske om man betänker att moms är en konsumtionsskatt och betalas av konsumenten.

Därför blir det mest intressant när du säljer till en privatperson.

Dock måste du hur som helst ändra din prislista om du blir momsredovisningsskyldig. Du måste betala in moms på dina tidigare priser annars, vilket innebär mindre pengar till dig.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Det blir lite enklare kanske om man betänker att moms är en konsumtionsskatt och betalas av konsumenten.

Därför blir det mest intressant när du säljer till en privatperson.

Dock måste du hur som helst ändra din prislista om du blir momsredovisningsskyldig. Du måste betala in moms på dina tidigare priser annars, vilket innebär mindre pengar till dig.

Mvh
Maverick
Tack för varningen, fick dock reda på det tidigare idag.
Det gäller att för allt i världen absolut inte gå över 30k omsättning. I så fall är det bättre att sluta sälja helt och invänta nytt år.
Katastrof om man skulle behöva pröjsa in 25% extra i moms som man själv inte har lagt på priserna, så det får absolut inte hända. Jag får sälja lagom mycket helt enkelt ;)

:O) det är 20% moms du ska pröjsa in. 25% är det du lägger på dina omomsade priser :O). Härligt med procent. Ännu mer underbart är det när det handlar om undervisning där det inte är moms i vissa fall och vissa former av texter om jag minns rätt. Bokmomsen är ju som bekant 6%.

Det gör att om man ska fakturera text och bild för en bok så blir det dubbla fakturor med olika moms, en för text och en för bild. Kul att hålla rätt på vid redovisningen. Fast det är möjligt att praxis är annorlunda.

Mvh
Maverick

Hehe ja det har du rätt i, redan gjort den tanketabben idag. 20% som ska läggas på ja.
Eller, 25% är ju moms så jag måste höja priserna med 25% för att kompensera moms om jag blir företag. Om jag däremot är hobby och kommer över 30k och måste pröjsa moms i efterhand så blir det bara 20% som ska dras av, då fiktiv moms redan är inräknad i mitt försäljningpris.
0.8 x 1.25 = 1

Fan bökigt det där...är väl för att man knappt räknat procent sen gymnasiet, bara massa derivator och gränsvärden och integraler och grejer man aldrig har nytta av i vardagliga livet ändå :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar